Gå til innhold

Shuttle, hvor skal vifta stå??

johnohod

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ei 80x80 vifte som eg tenkte eg skulle lage hull til, og sette i Shuttle-kabinettet mitt. Spørsmålet er: "Kvar vil den vere mest effektiv??"

Slik eg ser det, finst det 2 alternativ.

1. På toppen bak (skal den blåse inn eller ut mon tru?)

2. På venstre side framme

Gode forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden overtrykk er en fin ting ville jeg satt den i front. Overtrykk i kabinettet sørger for at støv og stæsj som grandiosastykker og colaflasker ikke blir sugd inn i kabinettet.

Vurder 5v eller 7v på vifta for en stille helaften med shuttle`n din.

DrErling

Lenke til kommentar

I front for å blåse meir luft inn? Det virkar fornuftig ja. Men er det ikkje en fare for at grandiosan blir sugd inn av vifta?

Har gitt opp å få en stille helaften med shuttlen. Men tenkte at å få litt meir luft gjennom kanskje kunne hjelpe på situasjonen.

Forøvrig: Er det noken som har en Shuttle xpc med grafikkort installert? Er det plass til 8 cm vifte foran kortet??

Lenke til kommentar

Har gitt opp å få en stille helaften med shuttlen. Men tenkte at å få litt meir luft gjennom kanskje kunne hjelpe på situasjonen.

Det synes jeg ikke du skal gjøre. Greit nok at shuttle kabinettet trenger en viss mengde (liter) luft i minuttet. Det er flere måter å gi kabinettet denne luftingen på. En måte er å la en 40x40mm vifte surre på 5k rpm og lage 33-35dB.

En annen, mere interessant måte er å la den originale vifta gå på 7v, slik at den antageligvis legger seg lavt på 3k rpm tallet og støyen legger seg ned i 20dB området.

Hvis du i tillegg setter en 80mm vifte i front på 7v så har du mere enn nok kjøling, og samtidig lavere støynivå. Så kan du endre litt frem og tilbake. Kanksje finner du ut at 5v er levelig for begge viftene, eller at du monterer et potensiometer (40,- på clas ohlson, dyrere på microplex) slik at du kan stille motstanden og dermed hastigheten på vifta til et levelig nivå.

Ville ikke gitt opp "prosjekt stille shuttle" enda.

DrErling

Lenke til kommentar

Grunnen til at eg meir eller mindre har gitt opp å få boksen til å bli stille, er PSU. Den vifta ligger konstant på over 5000 rpm, og lagar eit voldsomt leven. Har sett at andre har bytta ut org. vifta, men eg er skeptisk til å "justere" denne ned sidan PSU blir veldig varm og ser ut til å trenge en god del avkjøling.

Når du snakkar om å la den orginale vifta gå på 7v, er det vifta i I.C.E systemet du meinar då? Den går med temperaturstyring sjelden over 3k uansett. Men den bråkar en del når den justerer fart opp og ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...