stasomfaen Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg har i ca. 2 år slitt med beinhinnebetennelse nå.. Først i ene leggen, nå i begge.. Spiller amerikansk fotball der leggene belastes mye (2 sesonger i norge og 1 i USA). Første sesongen i norge slet jeg med ene leggen, og det ble så ille at jeg knaska smertestillende før trening og spesielt før kamp.. Ble MASSE og det er ikke helt bra heller.. Den andre sesongen startet det med en legg, men gikk over til begge leggene, og fortsatt måtte jeg knaske smertestillende... Så ble jeg "kvitt det" trodde jeg, siden jeg ikke løp på en stund og det ikke var smerter bare ved å gå.. Så når jeg startet i USA kom det tilbake med eeeen gang, og jeg er ikke interessert i å gi opp lett, så fullførte sesongen med masse smertestillende (ibuprofen), daglig i en periode fordi jeg hadde store smerter... Hvordan kan jeg bli kvitt det før jeg gå inn i militæret? Vil ikke sitte på ræva liksom... Er det en behandling jeg kan få eller noe? Noe jeg kan gjøre?`Har litt over 1 mnd. til football sesongen starter igjen, og jeg vil spille, så bør se å få ræva i gir med å bli kvitt dette forbanna problemet. Noe jeg kan kjøpe (utstyr) for å bli kvitt problemet hjemme kanskje? Takk for svar! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 du kan gå til legen som kan henvise deg til en fysioterapeut? Lenke til kommentar
holille Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Har selv kronisk beinhinnebetennelse, og har prøvd flere metoder for å bli kvitt det. Men noen tips og råd: Ekstra såler i skoa Unngå løping på asfalt Leirebehandling Betennelsesdempende kur (snakk med legen) Eller så blir det beste/dårligste rådet å legge bort all aktivitet for en periode Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 skal gå til lege når jeg kommer hjem til norge igjen, men har også vært borte fra aktivitet lenge :S kan gå 1-2 mnd. uten aktivitet liksom, så begynner jeg å løpe rolig, så kommer det med EN gang.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 En til to måneder er ikke lenge, jeg hadde legghinnebetenelse og grunnet at jeg ikke kunne ta med tabletter (fra legen) i en måned så ente jeg med seks måneder ultralyd og løpenekt. Men det funka, problemet er nå vekke helt Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 hm :s irriterende den betennelsen altså.. Får høre med lege med en gang jeg kommer hjem! Lenke til kommentar
magneman Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Har hørt at kompresjonsstrømper eller kompresjonssokker kan være bra, men har ingen erfaring med slikt. Hjelper det på beinhinnebetennelse? Har selv beinhinnebetennelse på grunn av jogging, den er relativt mild men skulle likt å bli kvitt den likevel. Hva slags betennelsesdempende kur er det dere snakker om? Hva slags medikamenter benyttes i en slik kur? Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Helte football-sesongen her i USA brukte jeg compression wraps.. Svarte wraps jeg stramma rundt leggen, og traineren vår iset ned leggene mine etter enkelte treninger pga for store smerter til at jeg kunne løpe, så jeg var av og på annenhveruke pga leggene og var ute 1 uke, spilte 2 uker osv.. Men siden mine legger allerede var så ille så er det kanskje derfor det ikke hjalp meg noe særlig.. Det HJELPER, men er ikke noe stort mirakel å fiske etter liksom.. Men nå hadde jeg skikkelig ille betennelse i begge legger også da.. Ibuprofen daglig liksom, til og med å gå rundt på skolen kunne være et lite helvete til tider Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Kan hjelpe å massere ut beinhinna. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Kan hjelpe å massere ut beinhinna. Det er vel å tro på julenissen ... Massasje fungerer nok hvis det kombineres med pause fra all løping i laaang tid. Det er ikke nok at smertene forsvinner - betennelsen kan fortsatt være der, og begynner du å løpe igjen, så tar det ikke lang tid før smertene er tilbake. (Men alt dette vet du jo - det er bare å legge to og to sammen, så har du svaret.) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Brodern slet også veldig med dette. Han ble henvist til fysioterapeut av lege som gjennomførte noe behandling (vet ikke hva slags). I tillegg fikk han beskjed om å smøre inn leggene med betennelsesdempende gel (ibuprofen) og pakke dem inn i bandasjer (ikke stramt!) om natta. Dette hjelper kroppens immunforsvar til å bekjempe infeksjonen (som jo er det beinhinnebetennelse er) fordi det får i gang blodomløpet. Ellers ble han anbefalt å styre unna fotball og heller utøve idrett som er mindre belastende, feks sykling. Kjedelig, men nødvendig... Lenke til kommentar
magneman Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Fås slik betennelsesdempende gel på apoteket, og i så fall, er det reseptfritt? Tilleggsspørsmål: Kan tigerbalsam ha noen effekt? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Nei, jeg tror ibuprofen gel er blitt reseptbelagt nå. De har noen andre typer på apoteket, men disse er nok ikke like effektive. Men har man kronisk beinhinnebetennelse vil jeg tenke at det er greit å komme seg til en fysioterapeut uansett, og da bør man gå gjennom fastlege for kostnadenes skyld (kun egenandel dersom man er over 18, og er man under 18 er det gratis). Er litt usikker på hva slags effekt annen type gel/krem vil ha, men jeg tenker at det umulig kan gjøre noen skade da å få i gang blodomløpet er noe av det mest virkningsfulle. Det gjør det lettere for immuncellene å komme til og også få fjernet de slaggstoffene som hoper seg opp i vevet ved en betennelse. Selv har jeg brukt en krem med chili ved muskelsmerter i nakken (stressnakke). Dette fungerer veldig bra...bortset fra at det er krise å få det i øynene og det svir noe J****(!!!) når man dusjer etterpå. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det er vel å tro på julenissen ... På ingen måte. Å massere ut klumpene på beinhinna hjelper. Behagelig er det derimot ikke. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Fikk massasje av ei dame når det var veldig ille og det funka faktisk, men hjalp lite når jeg løp igjen så fort.. Men det hjelper med massasje! Og fikk noen gode råd her.. Tror jeg skal vaske de skittne wrapsene og sove med dem og de selger HELT sikkert ibuprofen gel her i USA uten resept. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Massasje er symptombehandling, i likhet med akupunktur og betennelsesdempende medisin. Lenke til kommentar
Gratwhol Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Turgåing i ulendt terreng fungerer best for meg. Hjelper å få i gang blodsirkulasjon og bygger opp støttemuskler i beina. Jeg har også slitt med dette i over to år nå, og jeg har prøvd det meste. Som nevnt kan det hjelpe å kjøle området ned med is når smertene står på som verst. Varme bad trodde jeg i utgangspunktet skulle være effektivt, men i mitt tilfelle gjør det bare vondt verre. Jeg har nemlig pådratt meg senebetennelse i albuefestet også, noe som gjør at de fleste gamle hobbyer nå er uaktuelle. Det siste halvåret har jeg tatt det veldig med ro. Den viktigste årsaken til at jeg har blitt bedre i både armer og bein er at jeg har lagt om kostholdet. Jeg har totalt kuttet ut brus, juice, hvete, svinekjøtt og melkeprodukter. Det meste av sukkeret er også fjernet fra menyen. Alkohol og tobakk gjør meg verre med en gang, så jeg har vært avholds i et halvt år nå. Nå består kostholdet av masse grønnsaker, en del frukt, nøtter, fet fisk og rent kjøtt. Jeg drikker masse vann og grønn te hver eneste dag for å skylle ut avfallsstoffer. Alle middager blir laget helt fra bunnen av, dvs. ingen halv- eller helfabrikata. Dette virker kanskje ekstremt i manges øyne, men det er noe av det eneste som har hjulpet meg. Og nå, endelig, er jeg på vei til å bli kvitt plagene for godt. Tro det eller ei, men utrolig mange lidelser oppstår fordi man trykker usunne ting ned i kjeften. Savner jeg brus og søtsaker? Nei, faktisk ikke, sukkersuget avtar totalt etter en stund. Den beste snacksen jeg vet om er cashewnøtter! Kommer jeg til å gradvis innføre det meste i kostholdet når jeg er 100% frisk igjen? Så absolutt.. men jeg har lært at mengdene med brus, søtsaker, loff, og ferdigprodukter jeg stappet i meg før ikke gjør godt for kroppen. Moderasjon er ordet, en regel som gjelder alt. Poenget her er å styrke immunforsvaret slik at kroppen fikser seg selv. Overbelastningen, som trådstarter åpenbart ennå driver med, må dessverre opphøre i noen måneder. Viss man har hatt problemet i bare noen uker, kan man kanskje løse problemet med en betennelsesdempende kur og noen massasjeøkter. En 2 år gammel kronisk tilstand som du har overbelastet igjen og igjen er noe helt annet. @Stulle - Både akupunktur og massasje kan stimulere immunforsvaret på en positiv måte, så jeg vil si det er mer enn bare symptombehandling. Derimot er jeg enig i at popping av ibuprofen ikke hjelper stort i det lange løpet. Endret 11. juni 2011 av Gratwhol Lenke til kommentar
holille Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Årsakene til beinhinnebetennelse er det at man har overbelastet/feilbelastet muskulaturen over tid og dette skyldes gjerne trening på uvant underlag, ensidig trening (lite variasjon) dårlige sko, for hurtig/stor økning av treningsmengder eller feilstilling i fotbladet. Dette er f.eks en betennelsesdempende kur Eller så kan man ta kontakt med lege, for å få skrapet bort betennelsen under en operasjon. Lenke til kommentar
Gratwhol Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Noen som har prøvd balansebrett i sammenheng med beinhinnebetennelse? Lurer på om jeg skal gå til innkjøp av det ettersom det kan tenkes å ha en positiv virkning da man styrker musklene en del. Lenke til kommentar
holille Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Ja, bruk av balansebrett kan være god trening med tanke på beinhinnebetennelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå