Gå til innhold

Objektiv til å ta slike bilder!

Anbefalte innlegg

Her er 2 bilder tatt av noen fotografer, jeg eier ikke bildene. Jeg vil bare vise dem frem og lurte på om det finnes et greit objektiv til å ta slike bilder. Som det første er det litt vått og du kan tydelig se vanndråpene. Finnes det et greit objektiv til det?

post-132079-0-46343300-1307130013_thumb.jpg

post-132079-0-11856600-1307130023_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et macro-objektiv du trenger, et godt stativ pluss noe kunnskap :)

Til blomsterfotografering er en brennvidde på ca 50/60mm og foretrekke, til fotografering av insekter oppnåes lettest resultat med en brennvidde rundt 150/180mm. Du kan kjøpe et objektiv med en brennvidde rundt 100mm da får du et mer allround-objektiv som egentelig ikke passer helt optimalt til noen av disse to type macrofotografering men kan brukes til begge med type fotografering med gode resultat.

Hvilken kamera er det du eier ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Her er 2 bilder tatt av noen fotografer, jeg eier ikke bildene. Jeg vil bare vise dem frem og lurte på om det finnes et greit objektiv til å ta slike bilder. Som det første er det litt vått og du kan tydelig se vanndråpene. Finnes det et greit objektiv til det?

Har også et D90, og ett Tokina 100 2,8 Maro Pro D. Funker fint, men du trenger som et minimum også stativ egnet for dette, det vil si et hvor du kommer nær bakken. Det finnes stativer hvor du kan legge midtrøret ut horisontalt. Skaff et slikt og sett i gang og lær.

Du vil finne at du bruker små blendere og lange lukkertider, sørg for at objektet er i ro og tenk på skjerming for vind.

Endret av humblec
Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som bildene er tatt med 1:1 makroforhold. Nikons 18-55mm kitobjektiv gir 1:3,2 makroforhold og det er nok til å gi utsnitt ned mot 7,5 x 5 cm. Hvis du har det, prøv deg frem med det først. Sett kameraet på manuell fokus (MF), zoom til maks tele, roter fokusringen på objektivet til nærmest mulig fokus og beveg kameraet så nært blomsten at du ser den kommer i fokus. Nå er mye av jobben gjort.

Resten er bare å prøve deg frem med blenderverdi, iso, eksponering, lyssetting, ulike blomster osv.

Et triks til blomstermakro er å ha med deg en liten sprayflaske med vann som du kan dusje blomstene med først. Bruk den fineste innstillingen på sprayen.

Kommer du ikke tett nok innpå kan du beskjære bildet i etterkant.

Hvis du får dilla på makrofoto så kan det være lurt å kjøpe et dedikert makroobjektiv til det formålet. Det gir kortere nærgrense og dermed bedre forstørrelse. Ofte egner disse objektivene seg godt til portrettfoto også så du kan slå to fluer i en smekk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det første bildt er tatt av Egil

Gammelt bilde, men ettersom det var tatt på samme tia i fjor så anser jeg det som litt aktuelt. Jeg fikk i alle fall lyst til å ta opp macroen og bevege meg ut i skogen når jeg fant igjen dette. :)

4710657790_6856403a6c_b.jpg

... til tross for at jeg egentlig ikke er så glad i blomsterbilder.

Men jeg husker veldig godt da jeg tok det bildet der. Det var en regnfull dag jeg var og fotograferte ute mot noen gamle bunkerser som har blitt grodd igjen av skog. Mørket kom og innimellom på en sti i skogen prøvde jeg å ta dette bildet i hoi og hast for å komme meg hjem. Det var særdeles skummel stemning. :p

Den andre bilde er tatt av Ratleto

Kveldens testing av nytt 50D og en orkidé som skulle vært fotografert en stund.

5714097618_4dc0e8b8f0.jpg

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Joda, det var altså type 70-300-"macro" (kort nærgrense) jeg refererte til, ikke de dedikerte macro-linsene Sigma lager.

Det ga seg selv (for meg, i alle fall) at du snakket om dette - skriver det bare ekstra tydelig for trådstarter/andre lesere av tråden. :)

TS: Sigmas 70-300 er hverken særlig skarpt eller har så høy forstørrelse som de dedikerte makroobjektivene - det største fortrinnet er at det er dømrade billig - men har du råd til noe bedre vil jeg anbefale det.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er denne å anbefale til litt macro/potrett?

Bildene du viser til krever ikke nødvendigvis eget makroobjektiv. Som en lenger oppe i tråden påpekte vil normalzoomen (hvis du har en 18-55) gjøre at du kommer nærme nok for litt store blomster. Jeg ville prøvd den først for å komme i gang.

For å komme ennå nærmere bør du ha et makroobjektiv. Hvis du vil ha et eget makroobjektiv som er egnet for nærbilder av blomster og samtidig kan brukes til portretter ville jeg set på noe i området 50-90mm, for eksempel Nikons 60mm, Tamrons 60mm, Sigmas 70mm, Nikons 85mm VR eller Tamrons 90mm.

Du kan også gå ned til 50mm, men personlig synes jeg det er litt kort. Går du over 90mm vil du få vel lang avstand ved portretter mens det er en fordel med 100mm eller mer hvis du vil ta bilder av insekter eller andre ting som du kan skremme bort.

En 70-300 er først og fremst en telezoom, men kan som en normalzoom (og mange andre objektiver) også gi brukbare nærbilder, men det ville ikke vært mitt førstevalg hvis makro og portretter er bruksområdet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...