FBI21 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kan noen forklare, NØYE, hva faen det er for noe? Hva gjør programmet? Hvordan kan man tjene penger på det? Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Bitcoin Lenke til kommentar
Warz Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Les den wikipedia artikkelen ja, i tillegg har jeg laget en topic her: http://www.diskusjon...owtopic=1316388 og her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1295481&st=0&p=16884916entry16884916 Endret 3. juni 2011 av Warz Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Kort fortalt: peer-to-peer algoritme for å generere en økonomi. Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Les den wikipedia artikkelen ja, i tillegg har jeg laget en topic her: http://www.diskusjon...owtopic=1316388 og her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1295481&st=0&p=16884916entry16884916 De linkene der var omtrent like gode som FAQ'n på bitcoin nettsida. Det virker som det er som å få betalt for f@h eller noe. Virker for godt til å vøre sant. "If it seems to good to be true, it usually is." - The Real Hustle Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Synes Bitcoin høres ut som et spennende eksperiment Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Som går ut på å "trykke" penger? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Trykke penger gjør man nå uansett. Det spennende med Bitcoin som jeg har forstått (Bruker det ikke, bare lest) er at ingen styrer valutaen. At hele verden skal handle i dollar og euro er vell egentlig ikke en så veldig god ide. Tror ikke Bitcoin er svaret akkurat , ser heler på det som et interessant eksperiment. Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Virker som at selv privatpersoner kan trykke penger, mente jeg. Men hva vet jeg, kan være hva verden bruker mest, om noen år til (om verden ikke går under i 2012). Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kommer ikke til å gå bra siden antallet penger er satt, dermed blir pengene dyrere og dyrere. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Som går ut på å "trykke" penger? Du kan heller se på det som å "grave etter gull". Gullet kan du så bruke som betalingsmiddel direkte, eller du kan selge det og få penger for det. Samme med BitCoin. Og - som med gullet -, blir det gradvis vanskeligere og vanskeligere å "lage" BitCoins ettersom mengden produsert (- utvunnet -) BitCoin øker. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det er ikke lenger lønnsomt å "trykke" penger i bitcoins. Strømmen du bruker er dyrere enn bitcoins du klarer å generere. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det er ikke lenger lønnsomt å "trykke" penger i bitcoins. Strømmen du bruker er dyrere enn bitcoins du klarer å generere. Kanskje det har en viss samlerverdi? Eller ettertraktede egenskaper som andre 'valutaer' ikke har? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det er ikke lenger lønnsomt å "trykke" penger i bitcoins. Strømmen du bruker er dyrere enn bitcoins du klarer å generere. Kanskje det har en viss samlerverdi? Eller ettertraktede egenskaper som andre 'valutaer' ikke har? Hyperinflasjon eksisterer ikke ettersom en ikke kan bare lage nye bitcoins ettersom det passer deg. Alle transaksjoner er også ganske sikre, og umiddelbare. Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Men ingen har klart å si hva som faktisk skjer.. "Du miner bitcoins" er noe kanskje en 14 åring ser på som ett godt svar, men jeg vil vite mer detaljert. Hvilket arbeid utfører CPU/GPU? Blir PC'n din en del av ett (svært) botnett som tjener sin herre (duden som oppfant greia)? Si med egne ord, gi faen i linker. Kopier og lim i værste fall. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Men ingen har klart å si hva som faktisk skjer.. "Du miner bitcoins" er noe kanskje en 14 åring ser på som ett godt svar, men jeg vil vite mer detaljert. Hvilket arbeid utfører CPU/GPU? Blir PC'n din en del av ett (svært) botnett som tjener sin herre (duden som oppfant greia)? Si med egne ord, gi faen i linker. Kopier og lim i værste fall. Kopiere og lime kan du vel gjøre selv - eller må du ha alt inn med teskjeer? (Skal vi skifte bleie på deg også?) PC'en din blir ikke med i noe botnet ... BitCoin ble diskutert i SecurityNow! episode 287. Last ned denne PDF-filen og gå til side 10. Der snakker Tom (Merritt) og Steve (Gibson) om BitCoin, hva det er, hvordan du lager bitcoins, osv. Det krever kanskje at du behersker engelsk på et godt IT-teknisk nivå, så det er vel mulig at du detter av lasset ganske tidlig, men hvis det er detaljert kunnskap du er ute etter og wikipedia-artikkelen ikke falt i din smak, så vet jeg ikke om noe bedre. Det er vel ikke helt utenkelig at noen vil oversette SecurityNow-artikkelen for å tilfredsstille ditt vitebegjær, men jeg ville ikke holdt pusten. Lenke til kommentar
Fredrik__InnleggNO Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg har forsøkt å få litt bedre innsikt i fremtiden til bitcoin og har skrevet ned de viktigste lenkene jeg har funnet på min vei! sjekk ut http:bitcoinjumble.com Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Men ingen har klart å si hva som faktisk skjer.. "Du miner bitcoins" er noe kanskje en 14 åring ser på som ett godt svar, men jeg vil vite mer detaljert. Hvilket arbeid utfører CPU/GPU? Blir PC'n din en del av ett (svært) botnett som tjener sin herre (duden som oppfant greia)? Si med egne ord, gi faen i linker. Kopier og lim i værste fall. Kopiere og lime kan du vel gjøre selv - eller må du ha alt inn med teskjeer? (Skal vi skifte bleie på deg også?) PC'en din blir ikke med i noe botnet ... BitCoin ble diskutert i SecurityNow! episode 287. Last ned denne PDF-filen og gå til side 10. Der snakker Tom (Merritt) og Steve (Gibson) om BitCoin, hva det er, hvordan du lager bitcoins, osv. Det krever kanskje at du behersker engelsk på et godt IT-teknisk nivå, så det er vel mulig at du detter av lasset ganske tidlig, men hvis det er detaljert kunnskap du er ute etter og wikipedia-artikkelen ikke falt i din smak, så vet jeg ikke om noe bedre. Det er vel ikke helt utenkelig at noen vil oversette SecurityNow-artikkelen for å tilfredsstille ditt vitebegjær, men jeg ville ikke holdt pusten. Hissig du var. På side 10 sier de hvorfor det faktisk er en valuta. Hvorfor det har en verdi, såvidt jeg forstod. Hva jeg ikke fikk vite, er akuratt hva CPU/GPU gjør. Siden det er en digital valuta.. genererer du penger, bare med at CPU/GPU jobber, siden det ikke er noe fysisk? Ikke svar. Din tid er nok altfor viktig til at du gidder å svare på noe det ikke virker som du skjønner så godt selv. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Hissig du var. På side 10 sier de hvorfor det faktisk er en valuta. Hvorfor det har en verdi, såvidt jeg forstod. Hva jeg ikke fikk vite, er akuratt hva CPU/GPU gjør. Siden det er en digital valuta.. genererer du penger, bare med at CPU/GPU jobber, siden det ikke er noe fysisk? Ikke svar. Din tid er nok altfor viktig til at du gidder å svare på noe det ikke virker som du skjønner så godt selv. Det er omfattende, og i likhet med mange andre algoritmer noe som ikke passer inn i en forumpost. Programmet løser avanserte matematiske oppgaver, og får bitcoins som belønning. Over tid tar det lenger og lenger tid å generere bitcoins helt til det nesten stanser på enn viss mengde. At bitcoins er ekte garanteres av et peer-to-peer nettverk. For mer informasjon: RTFM. Algoritmen, og programmet bitcoins er open source, så hvis du virkelig er interessert i hva som skjer, kan du kikke på kildekoden. Endret 9. juni 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Hissig du var. På side 10 sier de hvorfor det faktisk er en valuta. Hvorfor det har en verdi, såvidt jeg forstod. Hva jeg ikke fikk vite, er akuratt hva CPU/GPU gjør. Siden det er en digital valuta.. genererer du penger, bare med at CPU/GPU jobber, siden det ikke er noe fysisk? Ikke svar. Din tid er nok altfor viktig til at du gidder å svare på noe det ikke virker som du skjønner så godt selv. Det er omfattende, og i likhet med mange andre algoritmer noe som ikke passer inn i en forumpost. Programmet løser avanserte matematiske oppgaver, og får bitcoins som belønning. Over tid tar det lenger og lenger tid å generere bitcoins helt til det nesten stanser på enn viss mengde. At bitcoins er ekte garanteres av et peer-to-peer nettverk. For mer informasjon: RTFM. Algoritmen, og programmet bitcoins er open source, så hvis du virkelig er interessert i hva som skjer, kan du kikke på kildekoden. Så det blir (nesten) som at du blir bedt om å flytte en steinhaug, fra ett sted, til ett annet, frem og tilbake? Du kommer ingen vei, men får belønning? Var interessert da jeg trodde det var noe mer eller mindre viktig arbeid som skjedde, men forstår det nå som at det ikke er det. Antar jeg får rævkjøre PC'n med å lage bitcoins da, så får jeg endel før det nesten stopper opp. Kan man overføre det til vanlige penger, som i mitt tilfelle er NOK? Eller kan jeg bare kjøpe dop og slikt over nettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå