JaxSpacy Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei Har en Intel i7 950 3,06 ghz som jeg kjører på et ASUS P6T Deluxe V2 hovedkort med Corsair H50 vannkjøling. Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men her er tilfellet: Idletemperaturen på prosessoren min med alle vifter i kabinettet på low har ifølge HWMonitor pleid å være mellom 35 - 40 grader celsius. PC'en er forholdsvis ny, så her om dagen skulle jeg rendre en scene i 3ds Max for første gang på PC'en. Riggen sto da med CPU load på 100%. Prosessoren ble da ca. 70 grader, så varm hadde den aldri vært før. Skrudde opp 120mm vifta bak og lufta radiatoren litt mer, slik at tempen gikk ned til litt mer enn 60 grader. Slik sto PC'en i 4 timer. Men etter dette har Idletemperaturen min gått opp med minst 10 grader, slik at den ligger et sted mellom 45-47 grader, da den før dettte pleide å ligge mellom 35-40. Er dette normalt, og/eller hva kan ha skjedd? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Ja det er helt normalt med idle på 50 grader på disse prosessorene. Ikke at det nødvendigvis er 50 grader, men det er det som blir vist. Disse temoperaturene må tas med en stor klype salt. Ved last på alle kjerner med hyperthreading på er det vanlig med 80 grader. Kan godt være litt lavere temperaturer om du kjører på stock hastighet. Uansett så er ikke målingene kalibrert og i beste fall villedende. Så lenge PCen virker som den skal, har det ikke noe å for seg å henge seg opp i disse temperaturene. Dersom du belaster samtlige kjerner vil pcen mest sannsynlig henge eller gå i omstart dersom temperaturene er problematisk høye. Endret 3. juni 2011 av BadCat Lenke til kommentar
JaxSpacy Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Ja det er helt normalt med idle på 50 grader på disse prosessorene. Ikke at det nødvendigvis er 50 grader, men det er det som blir vist. Disse temoperaturene må tas med en stor klype salt. Ved last på alle kjerner med hyperthreading på er det vanlig med 80 grader. Kan godt være litt lavere temperaturer om du kjører på stock hastighet. Uansett så er ikke målingene kalibrert og i beste fall villedende. Så lenge PCen virker som den skal, har det ikke noe å for seg å henge seg opp i disse temperaturene. Dersom du belaster samtlige kjerner vil pcen mest sannsynlig henge eller gå i omstart dersom temperaturene er problematisk høye. Ok, takk for svar. Er klar over at temperaturene prosessoren melder selv aldri er helt korrekte, syntes bare det var litt rart at Idletemperaturen plutselig økte så brått. Problematisk høye temperaturer burde ikke i seg selv bli noe problem i nærmeste framtid, har et luftig kabinett samtidig som jeg har vannkjøling, så... Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Du er vel klar over at det er vår og høyere omgivelsestemperaturer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå