Gå til innhold

Spørsmål om MHZ i bios!

Anbefalte innlegg

Hei!

Var innom digital impuls tideligere idag og plukket opp en del nye komponenter. Inkludert i dette kjøpte jeg 8GB DDR-3 2000mhz minne fra kingston. Da jeg tok en tur innom bios under oppstart så så jeg at Clock-frequency stod på "Auto". Så lenge dette var selecta så kjørte pcn opp slik den skulle. Jeg ble nysgjerrig og sjekket hvilke andre muligheter jeg hadde enn auto, og det var en rundt 1800 mhz, og en rundt 2200 mhz. Jeg syntes at det var litt rart at 2000 mhz ikke var en mulighet siden det er det minnet er laget til, så jeg prøvde de to mulighetene jeg hadde. Begge gangene fikk jeg advarsel om overclock da jeg startet opp og endte i bluescreen.

Siden dette skjedde på 1800 mhz så lurte jeg på om hvor mye mhz jeg kjørte når jeg brukte auto, så spørsmålet mitt eeer; Velger auto automatisk det minne er bygget for? Altså 2ghz i dette tilfellet? og er det en mulighet for og se hvor mye mhz minnet kjører på når man er inne i windows?

Specs:

Intel I7 930 2,80 ghz

Asus p6t se2 MB

Asus radeon 6970 2GB

2X Sata Hdd

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite å hente på å dundre opp RAMen i MHz, om du ikke bencher.

Uansett, med i7 er det en relasjon mellom Uncore, minne multiplikator og BCLK om jeg ikke husker helt feil her som du må ta hensyn til.

Uansett, CPU-Z kan gi deg MHz'en du kjører for øyeblikket, som jeg tror er 1333MHz effektiv frekvens.

HUSK! CPU-Z oppgir Reell frekvens og ikke effektiv som er i ditt tilfelle 2000MHz.

For å finne effektiv så er det alltid reell ganget med 2.

Lenke til kommentar

Lite å hente på å dundre opp RAMen i MHz, om du ikke bencher.

Uansett, med i7 er det en relasjon mellom Uncore, minne multiplikator og BCLK om jeg ikke husker helt feil her som du må ta hensyn til.

Uansett, CPU-Z kan gi deg MHz'en du kjører for øyeblikket, som jeg tror er 1333MHz effektiv frekvens.

HUSK! CPU-Z oppgir Reell frekvens og ikke effektiv som er i ditt tilfelle 2000MHz.

For å finne effektiv så er det alltid reell ganget med 2.

Aw'right, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...