Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en henger i 3 min etter oppstart

Anbefalte innlegg

Reformaterte PCen min for 3 dager siden. Alt har fungert fint inntil i dag. Av og til så lager PCen en vibrasjonslyd, og har har det funket å bare slå lett på toppen, så blir den borte igjen. (dette har skjedd så lenge jeg kan huske med PCen, ikke noe galt, bare DVD-ROMen som kommer borti kabinettet elns)

Men nå når jeg gjorde det, så frøs hele PCen, og jeg måtte slå den av og på "the hard way". Prøvde å slå på nytt etter restart bare for å sjekke at det var slaget som frøs den, og ja, da skjedde det igjen.

Nå, hver gang jeg skur på maskinen, så henger den i ca 3 minutter etter oppstart. Jeg kan røre på musen, gå inn på "Min datamaskin" osv, men internettet-ikonet nede til høyre bruker 3 minutter på å vise "tilkoblet" (selv om jeg kommer meg på f.eks Ventrilo), MSN bruker 3 minutter på å logge på, om jeg starter firefox eller explorer, åpner de seg ikke før etter 3 minutter, og dersom jeg kobler til en usb-penn kommer denne heller ikke opp etter ca 3 minutter. (Alt "ordner" seg samtidig, så firefox åpner seg, internettet-ikonet kobler seg til, og usb-pennen vises nøyaktig samtidig etter ca 3 minutter.)

Jeg aner ikke hva dette kan være. Internettet fungerer, men vil ikke vise tilkoblet, jeg kan gå inn på min datamaskin, og starte ventrilo, men ikke firefox osv. Fikk en bluescreen også, som sa memory_management, men det sier meg ikke så mye.

Noen som aner hva problemet kan være?

Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Reformaterte PCen min for 3 dager siden. Alt har fungert fint inntil i dag. Av og til så lager PCen en vibrasjonslyd, og har har det funket å bare slå lett på toppen, så blir den borte igjen. (dette har skjedd så lenge jeg kan huske med PCen, ikke noe galt, bare DVD-ROMen som kommer borti kabinettet elns)

Men nå når jeg gjorde det, så frøs hele PCen, og jeg måtte slå den av og på "the hard way". Prøvde å slå på nytt etter restart bare for å sjekke at det var slaget som frøs den, og ja, da skjedde det igjen.

Nå, hver gang jeg skur på maskinen, så henger den i ca 3 minutter etter oppstart. Jeg kan røre på musen, gå inn på "Min datamaskin" osv, men internettet-ikonet nede til høyre bruker 3 minutter på å vise "tilkoblet" (selv om jeg kommer meg på f.eks Ventrilo), MSN bruker 3 minutter på å logge på, om jeg starter firefox eller explorer, åpner de seg ikke før etter 3 minutter, og dersom jeg kobler til en usb-penn kommer denne heller ikke opp etter ca 3 minutter. (Alt "ordner" seg samtidig, så firefox åpner seg, internettet-ikonet kobler seg til, og usb-pennen vises nøyaktig samtidig etter ca 3 minutter.)

Jeg aner ikke hva dette kan være. Internettet fungerer, men vil ikke vise tilkoblet, jeg kan gå inn på min datamaskin, og starte ventrilo, men ikke firefox osv. Fikk en bluescreen også, som sa memory_management, men det sier meg ikke så mye.

Noen som aner hva problemet kan være?

Takk!

For meg så virker det som det enten er en driverfeil eller en oppstartsfeil i et program. Det kan også være manglende chipset-drivere og andre drivere.

Først og fremst ville jeg deaktivert den maskinvaren jeg trodde var problemet. Høyreklikk på "Min datamaskin" velg enhetsbehandling og finn enheten (prøv nettverkskortet). Deaktiver det og start pc-en på nytt. Se hvordan dette fungerer. Er det fortsatt et problem etter at du har prøvd å aktivere deaktivere de du tror er det sannsynlig at det er en programvare feil.

Da kan det enten være et program som "sliter" med å starte og gjør pc-oppstarten treg, eller rett og slett at det er en feil i Windows sin konfigurasjon.

I kjør-feltet i "Start" skriv "msconfig" - velg oppstart og deaktiver unødvendig programvare. Ikke vær redd for å deaktivere for mye - du finner fort ut hva du mangler. Dersom problemet vedvarer ville jeg nok prøvd å reformatere og installere på nytt.

Lenke til kommentar

Hvordan oppfører maskinen seg når du starter opp i safemode (F8 under oppstart)?

Er problemene fortsatt til stedet når du er i safemode, er det en sterk indikasjon på at det er noe feil med hardware. Safemode starter maskinen med kun grunnleggende drivere og tjenester.

Fungerer safemode må man anta at det er et program, driver eller tjeneste som er skyld i problemene. Det man da kan gjøre fra safemode er å starte maskinen i clean boot. Dette gjøres følgende:

1. Start, run, msconfig

2. General, Selectiv startup, fjern: "load start up items".

3. Start Windows på nytt

Fungerer Windows bedre betyr det at det feilen er programvarerelatert. Det gjelder da å finne ut hvilket program, driver eller tjeneste som er skyld i problemet. Dette kan gjøres ved at starter ett og ett program. Det kan også være greit å få oppdatert alle drivere, slik som chipset, grafikkort, nettverkskort osv.

Greit å huske på å gå inn i msconfig og skru tilbake til "Normal start up" når du ikke lenger ønsker at den skal starte opp i clean boot.

Vanskelig å si hva problemet ditt er, men det kan være at et program/tjeneste forsøker å skrive til en del av minnet som er reservert til en annen tjeneste/program. Det kan også hende at en av minnebrikkene er defekte. Det kan du sjekke ut ved å laste ned Memtest86. Du kan eventuelt også forsøke å ta ut noen minnemoduler for å feilsøke på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...