Simkin Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Jeg har en disk som for lenge siden var en system disk. denne står som System i Disk Management, selv om den nå er en ren lagringsdisk. hvordan forandrer jeg dette? Endret 3. juni 2011 av Simkin Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Dette er fordi oppstarts-informasjonen til Windows trolig fortsatt ligger på denne, og dette gjør at Windows er avhengig av disken for å starte opp (derav system disk..) Hvor mange harddisker har du installert? Har du en med Windows og en annen til bare lagring? Kan det hende at det ligger "rester" av Windows på lagringsdisken din som fortsatt gjør at disken tolkes som system disk? Windows XP: Du finner oppstarsfiler som boot.ini, ntrld... etc i X:\ mappen din. Disse må kopieres over på andre egentlige OS-disken og markere denne som Active i Disk Management. Se http://www.hardware.no/artikler/boot_ini-guide/7812 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Jeg kan starte opp uten denne disken tilkoblet, så det er neppe noen oppstartsfilter jeg trenger der. dessuten har jeg nå 64Bit Windows 7. på denne disken som nå er lagringsdisk så mener jeg det en gang var XP eller Vista 32bit.. Endret 3. juni 2011 av Simkin Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Isåfall bør du formatere disken (godt nok) til at alle rest-filer fra andre OS er borte. Gjerne vha en oppstartsdisk som UBCD eller Hirens Boot-CD. Sistnevnte er noe tvilsom når det gjelder lisensiert programvare, så jeg skal ikke anbefale denne for høyt før moderatorer på forumet knekker meg.. Husk å huke av for "vis alle filer" og huke vekk for "Skjul OS-filer" under Folder and Orginizer under Fil. Update: Kan det være at virtuelt minne blir satt på denne disken? Se msconfig Endret 3. juni 2011 av m0g1e Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 'System' er ikke en egenskap ved disken (dvs det er ikke noe som kan formateres vekk). Det er bare en indikator for Windows sin boot disk. Hvilken disk som skal boote velger man i BIOS. Hvis det er slik at du kan ta vekk disken så må nødvendigvis en annen disk ha overtatt som System. Da er det bare å sette bootprioritet i BIOS til denne disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå