Jupptitu Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg lurer på om det er stor forskjell på samfunnsøkonomi og det du lærer på siviløkonom? Jeg har lyst til å bo i Trondheim et år før jeg flytter til Bergen, siden jeg ikke har førstegangstjeneste. Vil dette være et greit pluss sammen med en Siviløkonom, eller vil det være tilnærmet ubrukelig? Vil det isåfall være mulig å skippe noen fag på Siv.Øk som jeg har tatt på årsstudium Samfunnsøkonomi? Takk på forhånd Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Det er jo forskjell. Samfunnsøkonomer jobber med helheten i økonomien. Fag som mikro- og makroøkonomi er sentrale. På NHH er det litt av alt. Litt SAM, litt BED og litt SOL. Hvis du skal gå fem år på NHH, så vil nok ikke årsstudiumet i samfunnsøkonomi telle noe særlig når du skal ut i jobb. Du vil derimot få fritak for enkelte fag når du begynner på NHH, så kan godt tenkes at du kan skippe et semester eller to hvis du gidder. Hvis du likevel skal være hjemme et år til, er det bedre enn ingenting å ta et årsstudium i Samfunnsøkonomi. 1 Lenke til kommentar
Jupptitu Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Det er jo forskjell. Samfunnsøkonomer jobber med helheten i økonomien. Fag som mikro- og makroøkonomi er sentrale. På NHH er det litt av alt. Litt SAM, litt BED og litt SOL. Hvis du skal gå fem år på NHH, så vil nok ikke årsstudiumet i samfunnsøkonomi telle noe særlig når du skal ut i jobb. Du vil derimot få fritak for enkelte fag når du begynner på NHH, så kan godt tenkes at du kan skippe et semester eller to hvis du gidder. Hvis du likevel skal være hjemme et år til, er det bedre enn ingenting å ta et årsstudium i Samfunnsøkonomi. Tusen takk 1 Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Hvorvidt det vil verdsettes av arbeidsgiver eller ikke, kan jeg ikke si noe om, men jeg tror så absolutt det er en god idé hvis du har et ledig år. Som siviløkonom kan det være veldig nyttig å ha litt samfunnsøkonomi (les: makroøkonomi) i bagasjen også, slik at du skjønner litt mer av hvordan beslutninger påvirker markedet som helhet. Anbefaler å ta så mye makroøkonomi som mulig, på bekostning av mikro. Mikroøkonomi vil du uansett lære grundig på NHH. Lenke til kommentar
Jupptitu Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Hvorvidt det vil verdsettes av arbeidsgiver eller ikke, kan jeg ikke si noe om, men jeg tror så absolutt det er en god idé hvis du har et ledig år. Som siviløkonom kan det være veldig nyttig å ha litt samfunnsøkonomi (les: makroøkonomi) i bagasjen også, slik at du skjønner litt mer av hvordan beslutninger påvirker markedet som helhet. Anbefaler å ta så mye makroøkonomi som mulig, på bekostning av mikro. Mikroøkonomi vil du uansett lære grundig på NHH. Har ikke et "friår" i den forstand, men kjenner meg ikke så veldig motivert til å begynne på en master på NHH enda, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg har lyst til å bli. Derfor har jeg lyst til å ta et "friår" i Trondheim og bo med noen kompiser, før jeg eventuelt året etterpå begynner på en siviløkonom. Jeg tenker at siden samfunnsøkonomi og det du lærer å NHH ikke er det samme, vil det kanskje ikke være et så dumt supplement til utdannelsen? Det vil i alle fall ikke trekke ned hos en arbeidsgiver etter endt utdannelse at jeg har tatt et "friår" med samfunnsøkonomi? Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Hvorvidt det vil verdsettes av arbeidsgiver eller ikke, kan jeg ikke si noe om, men jeg tror så absolutt det er en god idé hvis du har et ledig år. Som siviløkonom kan det være veldig nyttig å ha litt samfunnsøkonomi (les: makroøkonomi) i bagasjen også, slik at du skjønner litt mer av hvordan beslutninger påvirker markedet som helhet. Anbefaler å ta så mye makroøkonomi som mulig, på bekostning av mikro. Mikroøkonomi vil du uansett lære grundig på NHH. Har ikke et "friår" i den forstand, men kjenner meg ikke så veldig motivert til å begynne på en master på NHH enda, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg har lyst til å bli. Derfor har jeg lyst til å ta et "friår" i Trondheim og bo med noen kompiser, før jeg eventuelt året etterpå begynner på en siviløkonom. Jeg tenker at siden samfunnsøkonomi og det du lærer å NHH ikke er det samme, vil det kanskje ikke være et så dumt supplement til utdannelsen? Det vil i alle fall ikke trekke ned hos en arbeidsgiver etter endt utdannelse at jeg har tatt et "friår" med samfunnsøkonomi? Har vanskelig for å tro det vil trekke ned. Hvis du finner ut at du vil jobbe i offentlig sektor senere, vil det nok telle positivt. Faren min, som er samfunnsøkonom, har jobbet i både konkurransetilsynet og finanstilsynet og konstant forbannet seg over manglende makrokunnskaper hos siviløkonomer han ansatte. Generelt sett vil det vel til en viss grad være slik at man gjerne ser på sin egen utdannelse som veldig verdifull. Er det en samfunnsøkonom som vurderer søknaden din, vil han nok sette stor pris på det året med samfunnsøkonomi. Jeg tror nok en siviløkonom også ville det, men det vet jeg mindre om. Lenke til kommentar
Jupptitu Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Hehe, jeg ser den... Vet du noe om årsstudium innen samfunnsøkonomi? Om det er valgfag, eller om det er et bestemt løp med både makro- og mikroøkonomi? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 http://www.ntnu.no/studier/aasok/oppbygning Samfunnsøkonomi er etter min mening mer spennende enn siviløkonomutdanningen selv om de har en del felles, så jeg sier bare: Kjør på med årsstudium Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 http://www.ntnu.no/studier/aasok/oppbygning Samfunnsøkonomi er etter min mening mer spennende enn siviløkonomutdanningen selv om de har en del felles, så jeg sier bare: Kjør på med årsstudium Ser ut som et fint opplegg. Kjør på. Jeg har veldig lite å bidra med når det kommer til NTNU. Startet på samfunnsøkonomi på UiO, selv. Husk at hvis årsstudiet gir mersmak, så har de et meget godt økonomisk institutt ved UiO, og en 5-årig master i samfunnsøkonomi er også en finfin utdannelse. Sjefen for McKinsey Oslo er f.eks. samfunnsøkonom fra UiO. Det er også Harald Magnus Andreassen i First Securities Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå