Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke bilen i 1.giret?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kan forårsake dette?

jeg vet ikke noe om denne modellen av Citroen, så jeg uttaler meg generelt

har du byttet clutch på den en eller flere ganger tidligere? hvis "JA" så er årsaken at du ikke kan gire sikkelig :)

hvis du ikke har hatt noe problemer med clutchen tidligere, så er det sannsynligvis en av to mulige årsaker: 1, produksjons feil / svakheter med girkassen 2, slitasje

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

Sjekk girspak og giroverføring for skader, slitasje eller feiljusteringer.

Beveger spaken seg normalt og lett? Noen ulyder fra girkassen nå eller rett før det skjedde?

Hendte dette helt plutselig eller ble den gradvis verre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan vel ganske enkelt finne ut om clutchen er problemet eller ikke ved å stoppe motoren, så dra girspaken igjennom alle girene ett etter ett, og etter hvert gir forsøke å sette den inn i første. Dersom girkassen er i orden vil den på et eller annet tidspunkt gå inn i første giret fra et annet gir. Dette gjøres da med clutchpedalen trykt inn. Uten at motoren kontinuerlig presser kraft igjennom clutchen vil små momentoverføringer mellom clutchen og girkassen ikke ha betydning. Dersom den overfører så mye moment at den har påvirkning her vil det virkelig merkes i de andre girene også.

Hvert girskift vil da vri akslingen en liten del for å komme seg inn, så på et eller annet tidspunkt vil akslingen stå korrekt i forhold til førstegiret, og dermed gå inn.

Hvis den aldri går inn i giret slik kan man trekke konklusjonen at det er noe feil enten på overføringen eller i girkassen, og ikke i clutchen.

Jeg regner med at det er dette du har prøvd på når du sier at den ikke går inn i giret selv med motoren av, så det skulle vel være mulig å konkludere basert på det at clutchen ikke er problemet.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har du byttet clutch på den en eller flere ganger tidligere? hvis "JA" så er årsaken at du ikke kan gire sikkelig :)

Hmm, hva mener du?

det jeg mente var at clutchen pleier som regel å gå før girkassen ved feilaktig bruk

hvis vedkommende ikke har eller har hatt problemer med clutchen så vil jeg mene det er girkassen det er noe feil på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...