richoel Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Holder på med et lite hobbyprosjekt der jeg skal kjøpe inn en servermaskin som jeg ønsker å kjøre virtuelle løsninger på. Har sett litt rundt og bestemt meg for å investere i en Dell PowerEdge R210II. Litt om maskinen: CPU: Intel Xeon E3-1270, 4C/8T, 3.40GHz, 8M Cache, 80W TDP, Turbo Minne: 16GB Memory, DDR3, 1333MHz (4x4GB Dual Ranked LV UDIMMs) Disk: 3x 46GB, SAS 6Gbps, 2.5-in, 10K RPM Hard Drive i RAID Operativ system Windows Server 2008 R2 Datacenter. Planlegger å kjøre mellom 10-15 virtuelle klienter på maskinen. Klientene vil hovedsaklig bli brukt til websider, små server applikasjoner - maks ressursbruk rundt 512-1024mb ram, 50gb disk pr virtuell enhet. For å spare pengebruken velger jeg å gå for Hyper-V løsningen. Nå skal det sies at jeg ikke har vært så veldig mye borti Windows server, så spørsmålene mine er følgende: 1. Er valgt hardware nok til å takle ytelsen? 2. Holder det med å kjøpe inn Windows server 2008 r2 datacenter? 3. CALs, definasjon? I såfall trenger jeg mange CALs? 4. Er det evnt andre løsninger enn Hyper-V som er rimligere til mitt bruk? 5. Er det mulig å kombinere windows server og linux os på de virtuelle enhetene? 6. Ønsker et webinterface til brukerne slik at de kan starte, stoppe og restarte serveren, hvordan løser jeg dette? Håper på fyldige svar, så må dere ta hensyn til at jeg ikke har vært borti windows server noe særlig fra før, da jeg kun ha kjørt linux fra tidligere. Endret 3. juni 2011 av richoel Lenke til kommentar
wsp Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei, Hvis du har valgt Hyper-V for å spare penger så har du sannsynligvis valgt feil. VMware ESXi er også gratis, det samme er XenServer og av disse ville jeg valgt det mest modne produktet (VMware). 1. Minne er det enkelt å regne på om det vil være nok, og cpu er veldig sjelden en flaskehals. Begrensningen din vil her være disk IO. 3 slike disker gir ca 450 IOPS, men en god diskkontroller med cache og batteri vil kunne hjelpe en del. 2. Med en Datacenterlisens pr cpu vil du kunne kjøre ubegrenset antall Windows-servere på denne hosten. 3. Samme som om det var fysisk. 4. ESXi / XenServer bruker ikke en lisens på host os/management partition. 5. Absolutt. 6. Usikker på om noen av gratisversjonene har dette. Lars Lenke til kommentar
richoel Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Hei, Hvis du har valgt Hyper-V for å spare penger så har du sannsynligvis valgt feil. VMware ESXi er også gratis, det samme er XenServer og av disse ville jeg valgt det mest modne produktet (VMware). 1. Minne er det enkelt å regne på om det vil være nok, og cpu er veldig sjelden en flaskehals. Begrensningen din vil her være disk IO. 3 slike disker gir ca 450 IOPS, men en god diskkontroller med cache og batteri vil kunne hjelpe en del. 2. Med en Datacenterlisens pr cpu vil du kunne kjøre ubegrenset antall Windows-servere på denne hosten. 3. Samme som om det var fysisk. 4. ESXi / XenServer bruker ikke en lisens på host os/management partition. 5. Absolutt. 6. Usikker på om noen av gratisversjonene har dette. Lars Godt svar! Var ikke klar over at man hadde gratis løsninger for dette. Har du noen direkte link hvor jeg kan laste ned gratisversjon av VMware ESXi? Og siden jeg skal ha 10-15 virtuelle maskiner kjørende, vil det da si at jeg må ha 10-15 CALs da? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Godt svar! Var ikke klar over at man hadde gratis løsninger for dette. Har du noen direkte link hvor jeg kan laste ned gratisversjon av VMware ESXi? Og siden jeg skal ha 10-15 virtuelle maskiner kjørende, vil det da si at jeg må ha 10-15 CALs da? http://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor/overview.html lag en konto (gratis) og logg inn. CALs er noe du bruker for å tilate simultane brukere på en windows terminalserver og har nada med virtualisering å gjøre. Annet enn det. VMware er lisensiert pr. server ikke pr. installerte OS på serveren. For fjernstyring av serveren via web, så mener jeg dette er en betalt tjeneste som følger med vCenter lisensen. Hvis du er ny innenfor virtualisering, så ville jeg tatt en titt på vmware go: https://go.vmware.com/ en kjempeenkel måte å komme seg igang med virualisering med vmware. Virkelig ett produkt jeg kan anbefale varmt. Endret 4. juni 2011 av Lock-Aze Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Skal du ha så mange Windows guests kan det fort hende at Datacenter er et rimeligste alternativet, og da er det egentlig hipp som happ om du bruker Hyper-V eller VM-vare. Det er fordeler og ulemper med alle systemer Velger du Windows som Host er du nødt til å bruke Datacenter, da Standard er lisensiert for maks 1 guest og enterprise for maks 4. Datacenter har ingen begrensninger på antall guests eller krav om CALs, men koster jo deretter. Når det gjelder støtte for Linux så er den der fra Microsofts side. Foreløpig er det vel bare nyere versjoner av SUSE og RedHat Enterprise som er sertifisert. Jeg vil tro du har en real sjanse til å få inn andre distroer også, men her må du rett og slett google favoritten din for å se. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Skal du ha så mange Windows guests kan det fort hende at Datacenter er et rimeligste alternativet, og da er det egentlig hipp som happ om du bruker Hyper-V eller VM-vare. Det er fordeler og ulemper med alle systemer Velger du Windows som Host er du nødt til å bruke Datacenter, da Standard er lisensiert for maks 1 guest og enterprise for maks 4. Datacenter har ingen begrensninger på antall guests eller krav om CALs, men koster jo deretter. Når det gjelder støtte for Linux så er den der fra Microsofts side. Foreløpig er det vel bare nyere versjoner av SUSE og RedHat Enterprise som er sertifisert. Jeg vil tro du har en real sjanse til å få inn andre distroer også, men her må du rett og slett google favoritten din for å se. Du får inn andre distroer, som regel er det ikke noe problem. Har testet litt, men likte ikke løsningen til MS, da jeg synes på XENserver og VMware sine løsninger er bedre. Blandt annet så liker jeg VMware sin løsning der man enkelt kan overcommitte minne (gi mer minne enn det hosten egentlig har tilgjengelig) til VM'ene er helt genialt når man skal teste noe, eller bare trenger å ha oppe ett VM en liten stund mens man skal teste noe småtteri og man har delt ut all ledig minne/egentlig ikke har nok ledig minne til å starte opp VM'et Lenke til kommentar
richoel Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Har vært og tittet litt nå på ulike virtualiseringsløsninger. VMWare er jo betraktlig mye dyrere enn XenServer - hvorfor det? Noen som har erfaringer å dele hva som er best mellom VMware og Xenserver? Fordeler\Ulemper? Per nå pga prisen faller jeg på Xenserver, men hvor robust er dette? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Spørs hva du er ute etter og hva du har sammenlignet. En ikke helt oppdatert tabell over features gir en pekepinn om hvor landet ligger sånn rent funksjonalitetsmessig: http://www.it20.info/misc/virtualizationscomparison.htm Hvis dette er et hobbyprosjekt og du kun har ên server så burde jo ESXi holde i massevis. Får jo ikke brukt noe vCenter-funksjonalitet uansett med kun ên host og uten en delt lagringsløsning. Forøvrig vil sannsynligvis også XenServer fungere fint. Har ikke kjørt det selv på en stund. Sist jeg brukte det kunne du ikke starte flere VMer enn det du hadde minne til. Er jo ikke noe sjakktrekk å overcommitte sinnsyke mengder minne, men mitt hjemmelab-miljø har sine begrensninger. Lars Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Har vært og tittet litt nå på ulike virtualiseringsløsninger. VMWare er jo betraktlig mye dyrere enn XenServer - hvorfor det? Noen som har erfaringer å dele hva som er best mellom VMware og Xenserver? Fordeler\Ulemper? Per nå pga prisen faller jeg på Xenserver, men hvor robust er dette? Er det bare den ene serveren du skal kjøre? Eneste du egentlig mister i gratisutgaven av esxi i forhold til betale er mesteparten av cluster-funksjonaliteten samt du får ikke tatt backup av maskiner mens de kjører (men kan med tredjeparts verktøy). Vi har alle våre driftsservere kjørende på gratisutgaven og bortsett fra som overnevnt at vi må bruke tredjeparts programvare for live-backup av maskiner, har vi samme funksjonalitet som vi ville fått kjøpte vi lisens. Lenke til kommentar
richoel Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Har vært og tittet litt nå på ulike virtualiseringsløsninger. VMWare er jo betraktlig mye dyrere enn XenServer - hvorfor det? Noen som har erfaringer å dele hva som er best mellom VMware og Xenserver? Fordeler\Ulemper? Per nå pga prisen faller jeg på Xenserver, men hvor robust er dette? Er det bare den ene serveren du skal kjøre? Eneste du egentlig mister i gratisutgaven av esxi i forhold til betale er mesteparten av cluster-funksjonaliteten samt du får ikke tatt backup av maskiner mens de kjører (men kan med tredjeparts verktøy). Vi har alle våre driftsservere kjørende på gratisutgaven og bortsett fra som overnevnt at vi må bruke tredjeparts programvare for live-backup av maskiner, har vi samme funksjonalitet som vi ville fått kjøpte vi lisens. Ja, i første omgang er det bare den ene serveren - men regner med etter kort tid at jeg kommer til å kjøre en til. Støtter gratis lisensen for delt maskinkraft? at jeg kan flytte vpser fra maskin til maskin mens de kjører? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) flytting mellom fysiske maskiner mens de kjører da må du sette de opp som et cluster/resource pool og da må du ha lisens. Liker forøvrig stilen for hjemmebruk Har altid fristet litt med ferdig servere hjemme istedenfor selvbygg. Men blir så sabla dyrt i forhold til bare bygge sammen av deler fra ebay, atm kjører jeg mine virtuelle på: 2x opteron 2419 ee (6x1,8ghz 6mb 40w) 16x 2gig ddr2 667mhz ecc 4x dobble intel fiber nics supermicro hk Uten kabinett/strømforsyning ble det nesten 6000kr, ferdig server blir "noe" dyrere Men er fornøyd med 12kjerner 32gig ram til 6000kr egentlig. Blir vel rundt 15k ish den du ser på? Kan jo kjøpe blade center og et par blades for det samt ei noe hissing kjerring fra strømbruken Endret 17. juni 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Har vært og tittet litt nå på ulike virtualiseringsløsninger. VMWare er jo betraktlig mye dyrere enn XenServer - hvorfor det? Noen som har erfaringer å dele hva som er best mellom VMware og Xenserver? Fordeler\Ulemper? Per nå pga prisen faller jeg på Xenserver, men hvor robust er dette? Hva som er best er nesten hva du liker best. Jeg foretrekker VMware, XENserver er robust, det er flere store bedrifter som bruker dette og sier det fungerer bra, så produktet i seg selv har jeg ingen problemer med å anbefale. Den største fordelen jeg ser med VMware er alle produktene som ligger rundt, siden de har vært bransjeleder så lenge, så er det enkelt å kjøpe, eller laste ned "appliancer" til vmware som man bare laster inn i klienten og starter opp. At det er så stor forskjell, tjah. For min del så er HA noe som er ganske ok å ha og dette tar VMware $4,369.00 for 3 servere i sitt Essentials Plus Kit. Mens XenServer tar $1000 pr. server for HA funksjonalitet. Desverre har jeg ikke fått testet dette i Xenserver, men regner med det fungerer like bra som det gjør i VMware. Jeg håper bare det kommer mer konkuranse inn i markedet, slik at VMware prisene på sikt kommer til å gå noe ned.... Lenke til kommentar
richoel Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 flytting mellom fysiske maskiner mens de kjører da må du sette de opp som et cluster/resource pool og da må du ha lisens. Liker forøvrig stilen for hjemmebruk Har altid fristet litt med ferdig servere hjemme istedenfor selvbygg. Men blir så sabla dyrt i forhold til bare bygge sammen av deler fra ebay, atm kjører jeg mine virtuelle på: 2x opteron 2419 ee (6x1,8ghz 6mb 40w) 16x 2gig ddr2 667mhz ecc 4x dobble intel fiber nics supermicro hk Uten kabinett/strømforsyning ble det nesten 6000kr, ferdig server blir "noe" dyrere Men er fornøyd med 12kjerner 32gig ram til 6000kr egentlig. Blir vel rundt 15k ish den du ser på? Kan jo kjøpe blade center og et par blades for det samt ei noe hissing kjerring fra strømbruken Jøss, en slik server til den prisen er jo enormt billig - hvordan?! Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) jeg har kjøpt alle delene på ebay over en ca 3-4uker for og plukke opp alle delene til gode priser. cpus betalte jeg vel 40£ stk for, ligger altid noen ute til 60-80£ men ofte til 40-50£ også. ddr2 pc6400 ecc er det ca altid hopetall av kits ute som går ganske billig siden ikke altid mange som byr, jeg har opplevd få 8gig hp kits for 0,99£ siden ingen andre bød. 2x2gb kits bruker gå for 8-12£ med flere budgivere. hks varierer veldig i pris, fra 100-1000£ men stortsett altid noen billige spesielt av oem kort. Jeg endte på et "H8DME-2 Rev 2.01A" (viktig at 2.01a eller høyere for 6kjernere) til 240$, passet perfekt fant jeg ut siden 2x pci-e til raidkontrollerne og 4x pci-x for billige nettverkskort pci-x dual gigabit er lassevis av til 10-30$ stk. Ser det atm ligger et rev 2.01a til 330$ (ca 2700kr med frakt/moms/tollgebyr). 6kjernere til 129$ her (ca 2100kr med frakt/moms/tollgebyr). intel pro 1000mt dual port pci-x til en 300kr for 2stk med porto og akkurat under tollgrensen. Da er du i ca 5000kr for: - hovedkort - 2x 6kjernere - 4x gigabit porter Det er en bra start følge med på prisene et par uker så kan du nok spare en tusenlapp på billigere hk/cpus. gjerne et AOC-SIMLC IPMI add-on kort til 50$ fra samme selgern som har hk (så slipper ekstra porto/gebyr også). Det er et must have etter min mening gir deg et pent webpanel hvor du har kvm,full tilgang til bios uten måtte reboote etc. Lar deg også restarte, slå av/på servern fra webpanelet så du slipper måtte gå fysisk til den. Jeg vurderer selv atm en dl385 g2 som tilsvarer dl380 g5 av intel. ca 2600kr med frakt/moms. så 1000-1200kr for 2stk quad cores, en 600ish kr for 4 ram kits. Blir ca 4000-4300kr for 2x quad 2,1/2,3ghz 16gig ram. 2,5" sas diskene blir litt tålmodighetsprosjekt få 8 av billig, de bruker gå høyt men slutter av og til nede på 10-15£. Altid vært veldig svak for hp sine servere Endret 23. juni 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå