HaKj Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei Jeg har en arbeidsbok i Excel, hvor jeg har ca 12 - 15 produktdataark, som viser de tingene vi produserer. Ofte trenger jeg å lage en pdf som innheolder 4 - 5 forskjellige dataark. Jeg tenkte jeg kunne lage en forside, som viste en liste over disse arkene, hvor jeg kunne krysse av i en avkrysningsboks, de arkene jeg trengte, også når jeg trykker på "lag pdf" så blir disse skrevet ut i en pdf. Vet ikke om en kan bruke noen innebygde kommandoer i Excel, eller om det må lages en makro i VBA. Er det noen som har noe lignende, eller kan hjelpe meg litt i gang? Jeg ville blitt veldig takknemlig. Hilsen Harald Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg ville ha brukt macro recorder til det. Da trykker du kun på en knapp, så "tar excel opp" alt du gjør, og når du er ferdig slår du av recorder'n igjen. Når du da kjører denne makroen neste gang gjør excel nøyaktig det samme igjen. Dette krever at det er de samme sidene som skrives ut hver gang. Én løsning er jo å lage kopier av de arkene du vil skrive ut, og kaller dem for eksempel "print1" osv. Hvis du vil ha et system med avkryssningsbokser sik du beskriver må du nok sette deg ned og lære programmeringsspråket VBA bruker. Det er svært enkelt, og det finnes mye hjelp på nettet. Men det kan fort bli vanskelig å finne et ferdig program som passer dine behov. Her en en link til en side som beskriver hvordan man kommer i gang med macro recorder i excel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå