jofr6 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei, jeg skal ha eksamen i entreprenørskap og bedriftsutvikling 2. Noen som har noen ideer knyttet til forbredelsesdelen om Hope Design AS? 1 Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kom opp i det samme, men har ikke tatt meg tid til å se noe særlig over det enda. Håper det er flere her inne på forumet som har det faget og kom opp. Lenke til kommentar
Koseklump Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Hei! Jeg kom også opp i dette, blir interresant. Læreren vår sa at følgende ting kan være relatert til denne eksamen: - Utvikle en ny forretningside - Miljø, etikk og samfunnsansvar - markedsstrategier Itillegg kan det være smart å gjøre en soft-analyse på forhånd, og lese om ekspansjonsmatrisen. Han spekulerte itillegg i om kapital ville bli spurt om under eksamen, men var usikker fordi det eneste som står om økonomi i forb.delen er "Importen vil gi en økonomisk utvikling ...) Kommer sikkert med noe mer i løpet av helgen, håper flere kan bidra Endret 3. juni 2011 av Koseklump Lenke til kommentar
jofr6 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Hei! Jeg kom også opp i dette, blir interresant. Læreren vår sa at følgende ting kan være relatert til denne eksamen: - Utvikle en ny forretningside - Miljø, etikk og samfunnsansvar - markedsstrategier Itillegg kan det være smart å gjøre en soft-analyse på forhånd, og lese om ekspansjonsmatrisen. Han spekulerte itillegg i om kapital ville bli spurt om under eksamen, men var usikker fordi det eneste som står om økonomi i forb.delen er "Importen vil gi en økonomisk utvikling ...) Kommer sikkert med noe mer i løpet av helgen, håper flere kan bidra Miljø, etikk og samfunnsansvar vil jeg tenke er det mest sentrale i oppgaven. Tidligere eksamensoppgaver har vært ganske tydlige på hva som kommer på eksamen. så hvis det er slik i år også vil jeg tenke at innovasjon og internasjonalisering er det viktigste. "Bruk forbredelsesdagen til å reflektere over aktuelle problemstillinger knyttet til innovasjon og internasjonalisering i læreplanen". Ekspansjonsmatrisen er vell ikke veldig aktuell? Ettersom det er gitt at hun satser på produktutvikling. Det er også gitt at "importen vil gi en økonomisk utvikling både for Hope design AS og for produsentene". Jeg vil tenke meg at kompetansemålene innenfor innovasjon og internasjonalisering i læreplanen er mest aktuelle. Innovasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne - forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår - drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping - drøfte hva ledelse og bedriftskultur betyr for innovasjon - gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt - drøfte nye forretningsmodeller og presentere forbedringstiltak Internasjonalisering Mål for opplæringen er at eleven skal kunne -diskutere Norges rolle i et internasjonalt økonomisk perspektiv -gjøre rede for nasjonale samarbeidspartnere i internasjonal handel -gjøre rede for hvordan sentrale internasjonale økonomiske organisasjoner regulerer internasjonal handel -presentere forretningskulturen i aktuelle internasjonale markeder -vurdere internasjonale forretningsmuligheter for et produkt -beskrive prosessen ved import og eksport av et produkt -drøfte en virksomhets sosiale, etiske og miljømessige utfordringer Men jeg vet ikke jeg. Er læreren din flink og har god peil på dette, eller var det bare ren gjetting? Dette var en svært åpen oppgave, imotsettning til hva som har vært gitt tidligere Lenke til kommentar
esjh5 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg er helt enig med deg. Selvom forberedelsesdelen i år er velidg åpen, tror jeg nok forsatt at selve forberedelsen er ganske lik som selve oppgaven - altså at innovasjon og internajsonalisering er det mest sentrale - ville vært ganske rart om de gjør det motsatte. Læreren vår sa i hvertfall at vi skulle fokusere på internasjonaliserings- og innovasjonsdelen. Et lite problem er at vi på skolen vår bruker lærebok fra Dalefag, og der er ikke "virksomhetens sosiale, etiske og miljømessige utfordringer" en del av pensum. Så vi har fått beskjed om å lese oss opp på nett. Er litt kjedelig, i og med at det virker som hele oppgaven bygger på dette - og vi har aldri vært borte i det stoffet før. Er det noen av dere som har notater, evt. oppgaver som handler om dette, som dere vil dele? Lenke til kommentar
jofr6 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg er helt enig med deg. Selvom forberedelsesdelen i år er velidg åpen, tror jeg nok forsatt at selve forberedelsen er ganske lik som selve oppgaven - altså at innovasjon og internajsonalisering er det mest sentrale - ville vært ganske rart om de gjør det motsatte. Læreren vår sa i hvertfall at vi skulle fokusere på internasjonaliserings- og innovasjonsdelen. Et lite problem er at vi på skolen vår bruker lærebok fra Dalefag, og der er ikke "virksomhetens sosiale, etiske og miljømessige utfordringer" en del av pensum. Så vi har fått beskjed om å lese oss opp på nett. Er litt kjedelig, i og med at det virker som hele oppgaven bygger på dette - og vi har aldri vært borte i det stoffet før. Er det noen av dere som har notater, evt. oppgaver som handler om dette, som dere vil dele? Jeg bruker dalefag selv. Det står mye om samfunnsansvar i forste del av boken. HMS (Helse mijø sikkerhet) Lenke til kommentar
Koseklump Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei! Jeg kom også opp i dette, blir interresant. Læreren vår sa at følgende ting kan være relatert til denne eksamen: - Utvikle en ny forretningside - Miljø, etikk og samfunnsansvar - markedsstrategier Itillegg kan det være smart å gjøre en soft-analyse på forhånd, og lese om ekspansjonsmatrisen. Han spekulerte itillegg i om kapital ville bli spurt om under eksamen, men var usikker fordi det eneste som står om økonomi i forb.delen er "Importen vil gi en økonomisk utvikling ...) Kommer sikkert med noe mer i løpet av helgen, håper flere kan bidra Miljø, etikk og samfunnsansvar vil jeg tenke er det mest sentrale i oppgaven. Tidligere eksamensoppgaver har vært ganske tydlige på hva som kommer på eksamen. så hvis det er slik i år også vil jeg tenke at innovasjon og internasjonalisering er det viktigste. "Bruk forbredelsesdagen til å reflektere over aktuelle problemstillinger knyttet til innovasjon og internasjonalisering i læreplanen". Ekspansjonsmatrisen er vell ikke veldig aktuell? Ettersom det er gitt at hun satser på produktutvikling. Det er også gitt at "importen vil gi en økonomisk utvikling både for Hope design AS og for produsentene". Jeg vil tenke meg at kompetansemålene innenfor innovasjon og internasjonalisering i læreplanen er mest aktuelle. Innovasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne - forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår - drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping - drøfte hva ledelse og bedriftskultur betyr for innovasjon - gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt - drøfte nye forretningsmodeller og presentere forbedringstiltak Internasjonalisering Mål for opplæringen er at eleven skal kunne -diskutere Norges rolle i et internasjonalt økonomisk perspektiv -gjøre rede for nasjonale samarbeidspartnere i internasjonal handel -gjøre rede for hvordan sentrale internasjonale økonomiske organisasjoner regulerer internasjonal handel -presentere forretningskulturen i aktuelle internasjonale markeder -vurdere internasjonale forretningsmuligheter for et produkt -beskrive prosessen ved import og eksport av et produkt -drøfte en virksomhets sosiale, etiske og miljømessige utfordringer Men jeg vet ikke jeg. Er læreren din flink og har god peil på dette, eller var det bare ren gjetting? Dette var en svært åpen oppgave, imotsettning til hva som har vært gitt tidligere Må vel korrigere innlegget mitt, antar jeg. Det jeg mente var; I tillegg til innovasjon og internasjonalisering tror læreren vår at de nevnte temaene er viktige Jeg er så heldig at jeg har to bøker i dette faget, den ene heter - Innovasjon og internasjonalisering (av Johan T. Dale, Steinar Lyngstad og Siri Løvaas), og Internasjonal markedsføring (av Bengt E. Olsen og Per E. Nørdgaard), samt en bok om Markedsføring og ledelse, kanskje dere finner noen avsnitt fra bøkene på nettet. Lenke til kommentar
jofr6 Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Tenker dere at det er aktuellt med eksport for Liv Hope? det står jo at hun vurderer import, men det kan jo tenkes at vi skal vurdere internasjonale forettningsmuligheter, å da en eksport av hennes egne klær? Lenke til kommentar
esjh5 Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg tror nok ikke det er særlig aktuelt, i og med at det står i oppgaven at hun vurderer å importere - så da tror jeg heller at det kommer en oppgave som går ut på at vi skal beskrive prosessen for import :-) Lenke til kommentar
Kristinas Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Er det bare jeg som synes det blir vanskelig å forberede seg til dette? Det er begrenset hvor mye man kan skrive "på forhånd", og utenom det er det bare å lese litt i boken - eventuelt skrive ned definisjoner det er sannsynlig man får bruk for. Har fått et rammeverk av faglærer, han sier vi bør begynne med å beskrive situasjonen, deretter lage en forretningsidé og så gjøre en SOFT-analyse. Deretter en markedsundersøkelse, markedsstrategi, markedsplan og aktivitetsplan. Tviler svært på at oppgaven kommer til å handle noe særlig om økonomi, og dermed blir det enda vanskeligere å forberede seg. Entreprenørskap er et kjipt fag. Har jo skrevet utfyllende svar som forklarer både forretningsidé, situasjonsanalyse og slikt tusen ganger før på andre CASE-oppgaver, så akkurat nå frister det mest å bruke CTRL + C veldig flittig. Hva gjør dere egentlig for å forberede dere? Jeg sitter fast. + Hvor mye mener dere det er "passende" å skrive på eksamen i entreprenørskap? Skrev en CASE-oppgave på hele 20 sider, og da fikk jeg vite at det "var for lite". Men kanskje jeg brukte for mange ord og for lite innhold. (Satser på det) Endret 4. juni 2011 av Kristinas Lenke til kommentar
jofr6 Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Er det bare jeg som synes det blir vanskelig å forberede seg til dette? Det er begrenset hvor mye man kan skrive "på forhånd", og utenom det er det bare å lese litt i boken - eventuelt skrive ned definisjoner det er sannsynlig man får bruk for. Har fått et rammeverk av faglærer, han sier vi bør begynne med å beskrive situasjonen, deretter lage en forretningsidé og så gjøre en SOFT-analyse. Deretter en markedsundersøkelse, markedsstrategi, markedsplan og aktivitetsplan. Tviler svært på at oppgaven kommer til å handle noe særlig om økonomi, og dermed blir det enda vanskeligere å forberede seg. Entreprenørskap er et kjipt fag. Har jo skrevet utfyllende svar som forklarer både forretningsidé, situasjonsanalyse og slikt tusen ganger før på andre CASE-oppgaver, så akkurat nå frister det mest å bruke CTRL + C veldig flittig. Hva gjør dere egentlig for å forberede dere? Jeg sitter fast. + Hvor mye mener dere det er "passende" å skrive på eksamen i entreprenørskap? Skrev en CASE-oppgave på hele 20 sider, og da fikk jeg vite at det "var for lite". Men kanskje jeg brukte for mange ord og for lite innhold. (Satser på det) I vurderingsveiledningen står det "Alle sentrale problemstillinger i selve eksamensoppgaven vil bli oppgitt som temaer i forberedelsesdelen". Det står også at "Det blir lagt vekt på at besvarelsen er relevant i forhold til oppgaven. Det vil ikke settes bestemte krav til lengdebegrensninger, men oppgaven vil bli vurdert ut fra kvalitet og ikke kvantitet. En god besvarelse skal være presis, ikke utflytende. Besvarelsen bør være godt strukturert. Det er ofte lurt å bygge opp besvarelsen i en innledning, en hoveddel og en oppsummering. Eleven bør ta utgangspunkt i teorien, bruke denne i det praktiske caset og ha en oppsummering til slutt i besvarelsen. " Lenke til kommentar
StikkMotsatt Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg vet ikke helt hva jeg kan forberede meg til, jeg. Så jeg har heller lest meg opp om ting ang. Indias demografi, økonomi og styresett, men føler jeg trenger mer. I tillegg har jeg ikke fått noen råd fra lærere ettersom jeg tar det som privatist. Noen som kunne tenke seg å dele litt av det de har gjort i forberedelser? Da ville jeg vært evig, evig takknemlig! Lenke til kommentar
brukernavn92 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Veldig usikker på hva jeg skal lese på selv, men har sett en del på sosial entreprenørskap og litt om rettferdighandel (fairtraidosv...) Kan muligens være nyttig ? :)Og der det står "importen vil gi en økonomisk utvikling" så forusettes det trolig at hun har gjort en markedsundersøkelse Lenke til kommentar
StikkMotsatt Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Veldig usikker på hva jeg skal lese på selv, men har sett en del på sosial entreprenørskap og litt om rettferdighandel (fairtraidosv...) Kan muligens være nyttig ? :)Og der det står "importen vil gi en økonomisk utvikling" så forusettes det trolig at hun har gjort en markedsundersøkelse Det kan være nyttig, ja. Tenkte kanskje å stikke til skolen litt tidlig og låne Markedsføring og Ledelse 1 og 2 på biblioteket. Der har de jo endel om situasjonsanalyse og konkurrentanalyse. Skader sikkert ikke å gjøre det samme? Lenke til kommentar
rubiTT Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei, har bare et enkelt spørsmål. Siden jeg tar faget opp hos privatist har jeg ikke fått vite noen pratiske opplysninger ang. eksamen. Så, hvor mange ark får man med seg fra forberedelsesdelen? Lenke til kommentar
StikkMotsatt Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei, har bare et enkelt spørsmål. Siden jeg tar faget opp hos privatist har jeg ikke fått vite noen pratiske opplysninger ang. eksamen. Så, hvor mange ark får man med seg fra forberedelsesdelen? Så mange man vil. Lenke til kommentar
StikkMotsatt Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Har jo skrevet utfyllende svar som forklarer både forretningsidé, situasjonsanalyse og slikt tusen ganger før på andre CASE-oppgaver, så akkurat nå frister det mest å bruke CTRL + C veldig flittig. Hadde det vært mulig om du kunne sendt dette til meg? Har som sagt faget som privatist, og i tillegg er alt av gammelt skolearbeid borte grunnet ny pc, så jeg har ingen eksempler på forretningsideer, situasjonanalyser, markedsstrategier osv. Lenke til kommentar
jofr6 Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Lykke til imorgen folkens! Lenke til kommentar
esjh5 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg sliter veldig med innovasjonsprosessen og fasene i innovasjonsprosessen - er det noen som kan hjelpe meg? eller som har noen notater/gamle oppgaver om dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå