Gå til innhold

Sony ble hacket igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Hadde det bare vært Sony det hadde gått utover hadde det kunne vært artig, men når de går etter brukerne og i tilegg sprer deres personlige informasjon på nett er det ikke mye artig lenger.

Sikkert ikke... men dette er jo Sony's ansvar også. De som legger ut info'en burde ikke kunne få tak i den om Sony hadde gjort jobben sin skikkelig.

Dersom banken lagrer alle pengene sine under en presenning på torget fordi dette var en rimelig løsning, har da banken ansvar for at det forsvinner penger eller er det kun tyvene som kan kritiseres ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo brukerne først og fremst Sony sitt ansvar, og når de ikke har tatt sitt ansvar seriøst så vil brukerne dessverre bli utsatt for slikt. Det er en direkte følge av Sony sin fremferd. Og om dette kan få brukere til å tenke seg om flere ganger før de bestemmer seg for å gi fra seg informasjon til Sony, så har det jo fungert bra.

(Ellers har jeg ikke hørt om noen brukere som har blitt direkte berørt av de "stjålne" dataene. Har noen her eksempler?)

De fleste brukerene blir påvirket av at A: Flere av Sony sine tjenester er nede, og har vert det i flere uker, og B: Mange har følt at det var nødvendig å sperre/bytte bank og kredittkord fordi sensistiv informasjon kan ha kommet på avveie.

Så jeg vil si at ganske mange av brukerne har blitt berørt av dette.

Lenke til kommentar

De fleste brukerene blir påvirket av at A: Flere av Sony sine tjenester er nede, og har vert det i flere uker, og B: Mange har følt at det var nødvendig å sperre/bytte bank og kredittkord fordi sensistiv informasjon kan ha kommet på avveie.

Så jeg vil si at ganske mange av brukerne har blitt berørt av dette.

Jeg lurte på brukere som hadde blitt direkte berørt, dvs. brukere som har fått noe stjålet eller hvor de har blitt påført en eller annen form for skade som følge av informasjonen som kom på avveie.

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært Sony det hadde gått utover hadde det kunne vært artig, men når de går etter brukerne og i tilegg sprer deres personlige informasjon på nett er det ikke mye artig lenger.

Sikkert ikke... men dette er jo Sony's ansvar også. De som legger ut info'en burde ikke kunne få tak i den om Sony hadde gjort jobben sin skikkelig.

Dersom banken lagrer alle pengene sine under en presenning på torget fordi dette var en rimelig løsning, har da banken ansvar for at det forsvinner penger eller er det kun tyvene som kan kritiseres ?

Jeg sier jo ikke noe på at Sony burde sikret bedre, men jeg forsvarer fortsatt ikke de som bryter seg inn hos de av den grunn.

De valgte etter de hadde mer enn nok beviser for at Sony ikke sikret sine data godt nok å legge disse ut fritt tilgjengelig for alle.

Da er det ikke lenger en protest, mer en sabotasje mot alle som har hatt sine data hos Sony, som om de har noe skyld i at Sony ikke gjør jobben sin.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Det vil alltid være folk som driverhærverk/sabotasje, da må bedriften ta hensyn til dette, Sony har ødelagt for kundene sine. De bør straffes for det. Det er som å bygge en bygning som raser sammen om noen snørrunger driver hærverk på den.

AtW

Lenke til kommentar

Det er som noen bygger to tvillingtårn og noen kaprer et par fly og krasjer i det for å ødelegge for alle..

Sorry AtW, den moralen kjøper jeg ikke...:nei:

Sony har slurvet med sikkerheten, det kan ikke sammenliknes med en svært usannsynlig styrting av et stort passasjerfly i en høyblokk. Det er mer på linje med å ikke dimensjonere et hus i norge som tåler snø. Å ikke beskytte en side mot en enkel SQL injection er sløvt, det er rett og slett elendig håndverk. (under forutsetning av at informasjonen som er ute er korrekt). Det nytter ikke å løpe rundt å sutre "buhu, det finnes slemme mennesker i verden". Sony har dritt på draget og har ansvaret for det.

AtW

Lenke til kommentar

Det er som noen bygger to tvillingtårn og noen kaprer et par fly og krasjer i det for å ødelegge for alle..

Sorry AtW, den moralen kjøper jeg ikke...:nei:

Månedens mest idiotiske eksempel? Du skjønner kanskje at det er en smule forskjell på å sammenligne ungdom som hacker datasystem med en storstilt og nøye planlagt terroraksjon. :roll: Det er ikke snakk om at noen har kjørt med tanks inn i Sonys hovedkvarter og sprengt i filler hele dritten. Ingen hadde bebreidet Sony om noe slikt hadde skjedd. Kanskje en god idé å justere perspektivene før du prøver deg på sammenligninger?

Lenke til kommentar

Det vil alltid være folk som driverhærverk/sabotasje, da må bedriften ta hensyn til dette, Sony har ødelagt for kundene sine. De bør straffes for det. Det er som å bygge en bygning som raser sammen om noen snørrunger driver hærverk på den.

AtW

Selsvagt og det er det jo ingenting å si på som sagt, men synes det blir for enkelt å frikjenne snørrungene bare fordi de hadde muligheten.

Ja Sony fortjener en smekk på pungen så de får klarhet og rettet opp i sine feil, og det tipper jeg de jobber ganske så aktivt med om dagen i sine systemer.

Men at Sony alene har ansvaret blir for dumt. Samme hvor enkelt det er å komme til kakebitene så er du og blir en tyv om du tar de, og det frikjenner en ikke fra det ansvaret bare fordi det er mulig.

Så snørrungene fortjener i dette tilfellet minst like mye straff som det Sony gjør.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

AtW

Selsvagt og det er det jo ingenting å si på som sagt, men synes det blir for enkelt å frikjenne snørrungene bare fordi de hadde muligheten.

Ja Sony fortjener en smekk på pungen så de får klarhet og rettet opp i sine feil, og det tipper jeg de jobber ganske så aktivt med om dagen i sine systemer.

Men at Sony alene har ansvaret blir for dumt. Samme hvor enkelt det er å komme til kakebitene så er du og blir en tyv om du tar de, og det frikjenner en ikke fra det ansvaret bare fordi det er mulig.

Så snørrungene fortjener i dette tilfellet minst like mye straff som det Sony gjør.

Det bør de jaggu gjøre, for det de har levert hittil er rimlig svake greier. Jeg orker ikke å sutre over noen hackere jeg aldri vil møte, aldri vil vite hvem er. De har minimal innvirkning over mitt liv, og vil erstattes av noen andre om de arresteres. Sony derimot har innvirkning på mitt liv og er et stort selskap, og de fortjener masse tyn. Og det får de nok også, dette er neppe bra for ryktet deres.

AtW

Lenke til kommentar

Om du ønsker å "redde deg selv" så er jo selvsagt løsningen å komme seg vekk fra Sony, og i det minste hvertfall unngå å registrere deg med noen Sony tjenester på en god tid. Kunne det ha skjedd med andre? Det kan sikkert være mulig, men det blir bare ren spekulering.

Jeg synes du her fremstiller det som om å tenke sikkerhet ikke har noen effekt, og at det ikke er noen forskjell i sikkerhet fra system til system. Kunne det skjedd med hvem som helst at en enkel SQL injection hadde komprimitert sårbare data? Det tror ikke jeg. Det er mange svært attraktive hacker-mål, hvorfor blir ikke disse hele tiden hacket?

AtW

Mine poenger er:

1. Alle systemer kan bli hacket. Data-angrep har skjedd på alt fra små private nettsider til nettbanker med avansert sikkerhetssystem. Selv Pentagon og såkalte "uhackbare" systemer har blitt utsatt for angrep av større eller mindre alvorlighetsgrad. Men det er allikevel en god effekt med sikkerhetssystemet, for det stopper de fleste. Men en gang i blant kommer det en gjeng med små drittunger på banen som skriker etter oppmerksomhet, og da bruker de den kunnskapen de har til å få oppmerksomhet, være seg å tagge ned noen vegger, eller å angripe et stort konsern. Hvor slår de til neste gang? Det aner ingen, det kan være en hvilken som helst annen nettside du er registrert på. Man kan aldri sikre seg 100%, uansett.

2. Grunnen til at akkurat Sony ble angrepet i dette tilfellet, er mest sannsynlig i kjølvannet av forrige angrep, at noen vil vise at de er flinkere enn forrige hackergruppe, at de kan knekke Sonys nye sikkerhetssystem. Det finnes sikkert like viktige sider, med like mye sensitiv informasjon, som har dårligere sikkerhetssystemer. Men det er Sony som det er "pop" å angripe nå.

Jeg registrerte meg selv på Sony network en gang i tiden via PS3 (som er solgt nå). Men jeg tar dette med knusende ro. Muligheten for at de skal utnytte informasjonen om akkurat meg blant flere millioner andre brukere ser jeg på som så forsvinnende liten at jeg ikke gidder å bekymre meg. Det er større sjanse for at jeg utsettes for noe som skader meg alvorlig (eller dreper meg) neste gang jeg går til jobben.

Jeg vet ikke nok om Sonys sikkerhetssystemer til å verken forsvare de eller angripe de. Alt jeg har lest om det, er i medier som ofte har sitt eget syn på saken, og ikke alltid forteller hele sannheten. Og hva de har sagt eller gjort, har jeg heller ikke fra noen andre steder enn de samme kildene.

Lenke til kommentar

Dette er ikke sammenlignbart. I tilfellet du nevner med banken blir ikke privatpersoner hengt ut offentlig. Det denne gruppen har gjort er forkastelig uavhengig av Sonys adferd. To isolerte handlinger kan ikke behandles som det samme. Det blir som å legge sammen epler og appelsiner. Sonys adferd er kritikkverdig, men de er ikke skyld i at en gjeng tullinger henger ut tredjepart.

Lenke til kommentar

Dette er ikke sammenlignbart. I tilfellet du nevner med banken blir ikke privatpersoner hengt ut offentlig. Det denne gruppen har gjort er forkastelig uavhengig av Sonys adferd. To isolerte handlinger kan ikke behandles som det samme. Det blir som å legge sammen epler og appelsiner. Sonys adferd er kritikkverdig, men de er ikke skyld i at en gjeng tullinger henger ut tredjepart.

Vi skjønner jo at Sony ikke direkte er skyldig i selve handlingen som besto av å legge ut en fil offentlig med informasjon om en tredjepart. Men Sony er fullt og helt skyldig i at denne informasjonen havnet hos folk som aldri skulle hatt den. Og det er det som er problemet. Man vet aldri hva folk kan finne på å gjøre med informasjon som de aldri skulle hatt.

Lenke til kommentar

Hvis tvillingtårnene er laget av papp, og det ikke finnes noen mennesker i tårnene, og eierene av papp-tårnene lagrer viktige data i dem og lar dem stå ubeskyttet midt i skogen, så er analogien din grei nok.

Lar man noe verdifullt stå ubeskyttet, så vil noen finne på å ha det gøy med det.

Vi kan være glad for at det er en "snill" hackergruppe som lekket dataene, og ikke noen som kan misbruke dataene.

Det er vanskelig å misbruke data som er kjent for alle, og skikkelige kriminelle kunne potensiellt solgt dataene for millioner av dollar.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Et godt råd til alle er vel å komme seg bort fra Sonys tjenester så fort som mulig. Dessverre er det nok ikke like lett å komme seg ut av tjenesten som det er å komme seg inn, noe som generelt er et problem for alle tjenester. Har man først regget seg i et system så er man der nærmest for godt. :(

Du kan da gå inn og endre dine opplysninger til noe, Annet, om ikke sletting av kontoen lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...