Pekanorth Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei. Prøver å få på plass en oversikt over hvilke ISP'er som tilbyr IPv6 til sine kunder. Er det noen som har IPv6 hjemme? I så fall, hvilken tilbyder er det du bruker og er det spesialavtale eller noe alle får? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Du tenker på ruteren eller adressen til modemet/Internetlevrandøren? Etter slik jeg har forstått, så får alle nye bredbånd kunder Ipv6 mens de gamle beholder sine adresser. Nå vet jeg ikke om det blir slik at f.eks ruterne man får fra ISP er satt opp til kun å kunne bruke IPv6 i interntnettverket også. Det gjør ting vanskelige å huske ip adresser når man skal pinge en pc. Men hvorfor ipv6? Med mindre du har stort nettverk ser jeg ingen fordel over det. Jeg har ipv4 ennå, og det ønsker jeg helst å beholde. Men når jeg flytter for meg selv, er jeg nødt å få det fra internetlevrandøren i så fall. Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) IPv6 gir flere fordeler. Den største fordelen er at man kan få tildelt mer IP adresser av nettleverandøren sin enn man egentlig trenger, og kan dermed gi alle maskiner hjemme egen offentlig IP. Inkludert spillkonsoller osv. Vips, så slipper man NAT'ing, som kan være noe dritt av og til. Eg vet dog ikke hvem som tilbyr dette, men eg tviler på at det er slik at alle nye kunder får IPv6 automatisk. Endret 3. juni 2011 av nomore Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Alle nye kunder får nok ikke IPv6 adresser automatisk. ISP'er i Norge sliter fortsatt ikke med oppbrukte adresserom i IPv4. Tilbys IPv6-adresser så er det nok hovedsaklig i dual-stack. Jeg vet at bl.a. Get tilbyr dette. Som nomore forklarer så er en av de store fordelene med IPv6 at man unngår NAT. Mobil-IP vil også være en stor fordel når dette blir mer utbredt. Det jeg lurer på er hvem som tilbyr native-IPv6 adresse til kundene sine (altså fra kontakten i veggen). Dvs. at jeg kan nå tjenester i Internett ved hjelp av IPv6 end-to-end. Om det er via 6VPE, 6PE eller native innover i kjernen er meg klinkende likegyldig. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kunder vil nok bli tildelt IPv4 ved siden av IPv6 i mange år fremover, fordi mesteparten av internett fortsatt er IPv4. Selvom vi er "tom" for IPv4-adresser er det fortsatt avsatt mange millioner av små subnett (mener de var /22, altså 1024 IPer) til nye ISPer, det hensikten er at ISPer skal kunne sette opp en stor NAT-ruter som deler samme offentlige IP-adresse på flere kunder. Det vil si at kunder ikke lenger vil få offentlige IP-adresser tildelt på WAN-siden på ruteren sin, men får en IP fra en privat range istedet (192.168.x.x, 10.x.x.x eller 172.16.x.x-172.31.x.x). Vi går med andre ord ikke "helt tom" før IPv6 er skikkelig på plass, vi er bare tom på den måten at kunder ikke lenger kan få offentlige IPer. Man kommer ikke langt på internett med bare IPv6 alene idag, fordi alle tjenester fortsatt er IPv4. Nettsiden du leser på nå, er sannsynligvis bare tilgjengelig med IPv4, uten at jeg skal si det med sikkerhet. Jeg hører ofte folk si "det blir nok sånn at man får IPv4-adresser på LAN-siden av ruteren, og en offentlig IPv6-adresse på WAN-siden, slik at alt koblet til innsiden av ruteren fungerer som før". Dette er noe folk forteller videre og videre, men dette er feil. Man kan ikke bare konvertere en IPv4-adresse til en IPv6-adresse, eller omvendt. Man kan bare lage tuneller, slik at den ene kjører på innsiden av den andre, eller man kan dual stacke, slik at man har begge deler. Såvidt som jeg vet er det ingen leverandører som leverer IPv6 som standard, men noen vil levere det hvis de blir spurt. Jeg mener at Altibox, Telenor og Ventelo har dette under testing, slik at IPv6-adresser kan leveres etter forespørsel, mens Nextgentel og mobile leverandører har ikke kommet igang (heller ikke telenor). Uansett så har du tjenester som tunnelbroker.net levert at hurricane electric som lar deg sette opp en VPN-tunnel slik at du får "ekte" IPv6. Jeg vet ikke om de har åpent for nye registreringer i disse dager eller ikke, men du kan ta en titt. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg tror PowerTech har tilbydt IPv6 en stund nå. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg tror PowerTech har tilbydt IPv6 en stund nå. Merkelig nok så har de ingen informasjon om dette på websidene. Søk på "ipv6" eller "ip6" gir heller ingen treff. Lenke til kommentar
catdusa Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Her var det mye tro, og lite fakta. Er det noen her som selv har IPv6 fra ISP? Eller noen som kan vise til dokumentasjon? Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Her var det mye tro, og lite fakta. Er det noen her som selv har IPv6 fra ISP? Eller noen som kan vise til dokumentasjon? Helt sant, virker ikke som om det er så mange som har svar på spørsmålet mitt. Koselig at folk vil vise at de kan noe om IPv6 da! Prognoser med bakgrunn i APNIC tilsier jo at RIPE går tom allerede 19. september. Sså i løpet av året kan ISP'er begynne å slite om de ikke tar litt mer drastiske tiltak imo. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det er i dag ingen som tilbyr IPv6 på strak arm. Grunnen til dette er i hovedsak at ipv6 og ipv4 enheter ikke uten videre kan snakke med hverandre - det må være ipv6 hele veien, derfor så må "hele verden" gjøre dette steget samtidig, og ikke hver enkelt isp med hver enkelt kunde. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Har lest at Altibox skal klargjøre nettet for IPv6 i løpet av 2011. Hvis det er ønskelige å teste i mellomtiden kan man registrere seg gratis hos http://tunnelbroker.com/ og kjøre IPv6 over en IPv4 tunnel. Når man er registrert kan man få ut en autokonfig etter rutermodell som bare limes inn via commando line. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg tror PowerTech har tilbydt IPv6 en stund nå. Merkelig nok så har de ingen informasjon om dette på websidene. Søk på "ipv6" eller "ip6" gir heller ingen treff. http://ip6.no/ http://www.digi.no/784114/powertech-skal-%ABipv6-ifisere%BB-alt Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg tror PowerTech har tilbydt IPv6 en stund nå. Merkelig nok så har de ingen informasjon om dette på websidene. Søk på "ipv6" eller "ip6" gir heller ingen treff. http://ip6.no/ http://www.digi.no/784114/powertech-skal-%ABipv6-ifisere%BB-alt Tja, dette forteller jo bare at Powertech har en IPv6-test tjeneste, og at de "skal" IPv6-ifisere servertjenestene sine. (Den artikkelen er fra 2008; er de ferdige nå?) Powertech sier fortsatt ikke noen steder at de tilbyr IPv6 til sine kunder, såvidt jeg kan se. I likhet med de andre norske ISP'ene. Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 PT gav ut en rapport på IPv6 i mars. De sier litt om hvem som har kommet et stykke på vei, men ingen detaljert informasjon om hvem som faktisk tilbyr. http://www.npt.no/ikbViewer/Content/127260/Innføring%20av%20IPv6%20i%20Norge%20-%20Status%20og%20teknisk%20relaterte%20aspekter.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå