LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Hei, har dere noen tips på en god harddisk helst med en 500 GB plass. Som fint klarer å makse USB2 (60 MB/S) men kan fint klare en 100 MB/S på usb3? For meg gjør det ingenting å kjøpe byggesett: *SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM S-ATA/300 4 GB SSD Denne har jeg erfaringer med, så denne klarer fint 100 MB/S på diskytelse (Crystal diskmark v3). Men jeg er usikker på jeg vil få nytte av en hybridharddisk over usb2/3? Nå er ikke støy så stort problem, men at harddisken tåler å ligge en jakke uten å få fuktskader, og tåler å ta med utendørs syns jeg er en fordel. Nå er det snakk om å overføre større filer mellom flere maskiner, så en fordel med noe som gir god ytelse som topper dagens laptopharddisker. Esata er vanskelig å få til på laptop og ikke alle som har det som er like plug an play, så USB3 er enklere her. Har sett på LaCie Rikiki USB 3.0 ekstern harddisk 500GB USB 3.0 men denne virker ut som har en maks hastighet 57 MB/S så dette her blir jo ca dobbelt så rask som den usb2 harddisken jeg har, håper på over USB2 i vertfall om det skal lønne seg for USB3. Har også sett på Western Digital MyPassport Essential 3.0 500GB den ser kanskje bedre ut med tanke på at den tåler bedre utendørsbruk men plasten ryker vel hvis harddisken faller i bakken. Så hvilken harddisk anbefaler dere mest backup harddisk der ytelse og levetid er viktig. Nå er ikke utsende så viktig, WD bruker ofte plast der det lett gir riper om jeg har harddisken i jakke og usb pluggen sliper plasten. Så ville nok foretrekker gummi beskyttelse, hvis det var mulig. Metall gir nok riper også, så eneste er nok gummilag. Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 USB 3 innebærer opp til 400MB/s så her er kun disken som er begrensningen. Hvis hastighet er viktigst så ville jeg kjøpt et 2,5 kabinett og skrudd dette sammen selv. Her er et par tester av 2,5" disker i fra Tom's Hardware og Xbit Labs. Jeg limer inn sek. skriv og les i fra disse testene. Tom's Hardware Xbit Labs 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) USB 3 innebærer opp til 400MB/s så her er kun disken som er begrensningen. Hvis hastighet er viktigst så ville jeg kjøpt et 2,5 kabinett og skrudd dette sammen selv. Er det ikke (4.8 Gigabit = 600 MB/s som er teoretisk maks hastighet)? Nå vet jeg ikke hva praksis som er maks, fordi jeg har ikke fått USB2 harddisker gått raskere en 30 MB/S i windows 7/vista. på Skriving/kopiering. Har du forslag til USB3 kabinnetter som klarer den hastigheten? Etter hva jeg ser finnes det størst utvalg med USB2, og der klarer jeg neppe høyere en 60 MB/s. Her er et par tester av 2,5" disker i fra Tom's Hardware og Xbit Labs. Jeg limer inn sek. skriv og les i fra disse testene. Ut i fra denne gjør Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS 16MB 750GB og Hitachi Travelstar 5K750 HTS547575A9E384 8MB 750GB det bra? Vet ikke hva som er best, siden jeg syns disse 2 testene gir litt forskjellig resultater, men begge er sikkert brukbare. Hvis jeg skal sette sammen harddisen selv tror jeg velger heller 750 GB stor harddisk. Neste gang, vil jeg heller anbefale å gi lenker/navn på harddisen en bilder. Fordi jeg måtte skrive det samme 2 ganger fordi det jeg skrev forsvant og det er iriterende. Men takk for hjelp. Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Icy box fra raidsonic har jeg kun gode erfaringer med . http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=637591 http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/Hardisk-tilbehør/Kabinett-2-5-/Raidsonic-Icy-Box-Drevkabinett-25-S-ata,-USB-30,-IB-250STU3-B-47085.aspx U3 i slutten av produktnavnet IB-250StU3 indikerer internt sata->USB 3.0 kontroller Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=637591 http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/Hardisk-tilbehør/Kabinett-2-5-/Raidsonic-Icy-Box-Drevkabinett-25-S-ata,-USB-30,-IB-250STU3-B-47085.aspx U3 i slutten av produktnavnet IB-250StU3 indikerer internt sata->USB 3.0 kontroller Takk, hvor raske er disse:Dataoverføringshastighet 300 MBps? Betyr dette at 200 MB/S med SSD burde gå greit med disse kontrollerne? Eller hva mener dere? Er det vanskelig å oppnå? Altså jeg senere kan kjøpe en OCZ Vertex 3 640GB Max IOPS til noen tusenlapper om 1-3 års tid. Å bruke det kabinnetet du foreslår å klare fint en 300 MB/S over USB3? Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) På grunn av overhead så vil reel hastighet alltid ligge lavere enn teoretisk hastighet. Uansett, det er hdd som styrer hvor raskt du vil kunne overføre fra ekstern til intern. Andre ting som påvirker vil være kontroller, hvor filene ligger på hdd og hvor om filen er fragmentert eller ikke. Edit Når det gjelder tallene du refererer til over så er det hvilken SATA kontroller som sitter i boksen. Det er en SATA 2 kontroller som maks kan overføre 300MB/S, dvs reelt ca 260-270. En SSD av siste generasjon kan fint makse dette. Endret 3. juni 2011 av BAT 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Syns dere Hybridharddisker/SSD er bortkastet som ekstern harddisk? Tviler på man får Trim og slik over USB3, men har ikke fysisk prøvd fordi jeg syns det blir for dyr invistering så har bare SSD der jeg fysisk trenger det. Men om jeg klarer fint 120 MB/S på NTFS filsystem i enten XP/Windows vista/Windows 7 må jeg si meg fornøyd med det på en godt fragmentert harddisk. Edit: har selv OCZ Vertex 2 120GB Lesehastighet: 285 MB/s Skrivehastighet: 275 MB/s Men i praksis har jeg aldri klart høyere en 201 MB/S å crystaldiskmark v3. Men er jo ikke dårlig heller over sata 2. For å være ærlig driter jeg i om det finnes sata1/2 på siden av kabinnetet, så hjelper det lite hvis sata/USB kontrolleren ikke klarer høyere en 30 MB/S. Har selv blitt lurt på det flere ganger, når elkjøp/lefdal påstår alle harddiskene til 500 kr bruker Seagate (Sata 300) og USB2, så får jeg knapt 30 MB/S i virkeligheten. Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Så lenge behovet er der for rask overføring så er ikke en SSD bortkastet, men i de fleste tilfeller så er nok en vanlig hdd eller hybrid mer enn rask nok så lenge du har esata eller usb 3 til de fleste formål. Hvis du trenger 750GB så kan du strengt tatt velge en av modellene med 7200rpm og du får nok mer enn rask nok ekstern hdd. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Hva heter de nyeste (Sata 3/USB3) kontrollerne? Altså som fint klarer å toppe alt på markedet i dag? Nå mistenker jeg slike ville blitt veldig varme ved en 550 MB/S overføringhastighet i et lite 2,5" kabinett. Men hadde vært gøy å ha. Finnes det noen som bruker 2 stk USB kabel? Greiere på maskiner som har flere USB. Raidsonic "Icy Box" Drevkabinett 2.5" S-ata, USB 3.0, IB-250STU3-B er dette kabinettet det beste man kan få i den prisklassen? Kan godt gå litt høyere, hvis jeg får Sata 3, men da burde alle 2,5" SSD passe, altså at kabinettet er så høyt at jeg fint får plass. SSD har jeg erfart er litt høyere en vanlige harddisker. http://www.dealextreme.com/p/usb-3-0-2-5-sata-hdd-enclosure-black-super-speed-5gbps-41429 Denne ser fin ut, men tviler på denne er veldig mye raskere en USB2, før ytelsen til controlleren feiler. kanskje den klarer en ca 70 MB/S? Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Tenker du på kontrollere på pcen eller den som gjør om fra SATA til USB i kabinettet? I kabinettene så vet jeg ikke. På maskinene så er brikkesettene til Intel P67/Z68 ihvertfall med SATA 3. AMD så er det med SB 850/950. USB 3 er ofte koblet til en egen kontroller som enten er levert i fra NEC eller en av de andre produsentene. Det som er viktig å huske på her er: Hvis kabinettet kommer med en SATA 2 til USB 3 kontroller så vil du ikke kunne utnytte SSD som gir hastigheter over 270 MB/s. Om det finner eksterne kabinetter med SATA 3 til USB 3 det vet jeg ikke, må i såfall søke litt. Når det gjelder høyde, så lenge SSD eller HDD er 9,5mm (2,5" standarden) så passer de i alle disse kabinettene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Eksterne USB 2.0 bokser (usb->sata) konvertering ligger på max 30MB/s i beste fall. Oftest er det +/- 20MB/s. Sata kontrolleren som brules i konverteringen til/fra USB2.0 er SATA150 i de boksene jeg har hatt.Noe mere er waste siden begrensingen har vært USB + konverterings overlay. Når det gjleder icy box 250StU3 er en tysk forbrukertest jeg så med "vanlig HDD" målt til rundt 100MB/s hvilket idikerer at det ikke er SATA300 eller SATA600 i konverterings kontrolleren men fremdeles SATA150. Merk dog at overførings hastighete sammenliknet med eksterndisk med USB2.0 blir tross alt mange doblet. Men å sette inn SSD med forhåpninger om SATA300/600 speed kan man se bort ifra. Men får selvfølgelig fordelene med aksesstider. En standard WD 2.5" Black Edition 7200 RPM disk f.eks vil være det fornuftige valget imo. Endret 3. juni 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Tenker mest på kabinettet, men ja maskinen er jo viktig den også. Men som du sikkert er klar over finnes det mange "Kina billige" produkter slik som dealextreme, focalprice. Som påstår kabinetene er USB3/Sata 300 men i virkeligheten ikke kan gi logoen for disse standardene fordi disse ikke holder mål. Men i laptop/Stasjonær så tror jeg dette er et mindre problem, skal ikke påstå problemet ikke eksister der også, men tror det er i mindre grad, kaskje hvis man kjøper en laptop til 3000 kr med USB3 superspeed, så burde man anta at garantiene for ytelsen ikke er til stede. 9,5mm (2,5") nå har jeg opplevet SSD som overgår den standarden. har ikke målt hvor høye OCZ Vertech 2 er, men disse er nok litt høyere. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Så lenge du kjøper et kabinett i fra en av de kjente produsentene så går det nok bra. Som @syar2003 skriver så kan de se ut som SATA/USB3 brikkene som brukes binder deg på hastighet. Hvis SSD og hastighet er viktigere enn mye lagring med ok hastighet så er et eSATA kabinett heller å foretrekke. Når det gjelder høyde på SSD så har jeg aldri hatt OCZ så det kan jeg ikke kommentere men med Intel og Crucial så har høyden alltid stemt med 2,5" standarden. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Hva tror dere om: eMagic harddiskkabinett 2.5" SATA USB3, Sata 600 http://www.emagictech.com.tw/fd2830-1.htm Well-build aluminum housing Support 2.5" HDD up to 2TB Interface : USB 3.0 to SATA I / II HDD (USB 2.0 Compatible) Data transfer rate : USB 3.0 Super Speed (5Gbs), High Speed (480Mbps) and Full Speed (1.2Mbps) Support HDD SATA (1.5Gbps) / SATA II (3Gbps) / SATA III (6Gbps) Fashion R/W and Power LED light USB 3.0 O/S Support : Windows XP / Vista / Windows 7 base an Host-driver USB 2.0 O/S Support : Windows 2000 / XP / Vista / Windows 7 and Mac OS 10.X or above. Auto Shut-down HDD within 5 minutes without data transfer Micro B Connector Power : USB 3.0 Connector Power 900mA Følger kravene: USB 3 SuperSpeed USB - 10-pins Micro-USB type B 2.5" Serial ATA-600 Tror dere denne klarer en fint 500 MB/s hvis man hadde koblet på SSD disk her? (OCZ Vertech 3). Fikk lyst å bestille denne, selv om jeg må vente 1 måned. Så er nok dette bra hvis kvaliteten er like bra som tekniske informasjonen. Burde jeg i så fall bestille denne å vente på en 2,5" harddisk? Håper på en som klarer 120 MB/s i lese/skrivehastighet gjerne mere. Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Jeg tror ikke det er noen SATA300/600 speed supportert - usb3->sata controller i det emagic kabinettet. Men en som støtter SATA300/SATA600 disker med fallback/compability mode. Lite info på dems "mikke mus" aktige web også. http://www.emagictech.com.tw/fd2830-1.htm Les forøvrig : http://www.eetasia.com/ART_8800642870_499486_NP_bb26c986.HTM Tyder på at sike bokser du er ute etter med "native" sata300 kontroller kommer iløpet av året bygd med PLX sin OXU3110 eller OXU3111 chipper. Endret 3. juni 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Press release http://www.plxtech.com/about/news/pr/2011/0516 Pricing and Availability Pricing for the new OXU3110 and OXU3111 (with encryption) ranges from $1.50 to $2.00 in large volumes. Development kits are sampling today and silicon will be in full production in June 2011. Så brigde chip løsning vil være i produksjon Juni 2011 , og når man vil se at usb 3.0 kabinett produsenter lage bokser basert på denne vil tiden vise. PLX og Oxford er idag samme Comp, og er usb-sata bridge chips som benyttes i omtrent alles eksterne harddisk løsninger siden 2005 sammen med Profilic bridge chips. PL-2771 SATAII -> USB 3.0 bridge chip Vet ikke om denne er satt i produksjon dog: http://prolificusa.com/portfolio/pl-2771-superspeed-usb3-0-to-sataii-bridge-controller/ Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Den så ikke dum ut. Synd den ikke har SATA 3 til usb 3 bridge. Du vil aldri få 500MB/s pga at USB 3 (5 Gb/s) har lavere overføringshastighet enn SATA 6Gb/s men kan få opp i 400MB/s. Om det kommer 2,5" hdd som vil yte mye mer enn de jeg viste test av, tja si det. I bærbar segmentet har det vært mer fokus på strømsparing og antall GB som har hatt fokus og da blir ytelse litt på 3 plass. Når tettheten på platene blir større og størrelsene går opp til 1 GB med standard høyde (9,5 mm) så kanskje men det er vanskelig å si. Av de testene som jeg har lest igjennom så langt så er ihvertfall så er følgende hdd raske (i området 80-100 MB/S, er avhengig av hvor man leser på platene): Hitachi travelstar 7K500 Seagate Momentus XT 500GB Seagate Momentus 7200.5 750GB(Ikke hybrid utgave) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Da tror jeg går for: Hitachi travelstar 7K500 i så fall. Man skulle tro at Hitachi Travelstar 5K750 HTS547575A9E384 8MB 750GB består av 2 plater? Altså litt raskere en 500 GB? Siden den er den beste merke for stasjonær 3 TB. Men hvor mye ca tror dere jeg kan forvente: eMagic harddiskkabinett 2.5" SATA USB3, Sata 600 Sammenlignet med: ICY BOX IB-250StU3-BH 2,5" HDD Kabinett 2,5", SATA, SSD, 9.5 + 12.5mm HDD, Hot-Swap, USB 3.0, Sort Hva ville dere ha valgt her, som gir best ytelse og stabilitet over tid? Nå tror jeg ikke emagic er så ille, men er nok et kina produkt. Så kan være dårlig den, uten å ha prøvd denne. Endret 3. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 80 - 100 MB/s max på begge Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Grunnen til at det ikke er noen 750GB hdd opplistet er at de har en rotasjon på platene på 5400 rpm og dermed lavere hastigheter. Hitachi kommer ut snart med en 750GB modell med 7200rpm men den er ikke kommet ut i nettbutikkene ennå. Når det gjelder kabinettet så kjenner jeg ikke emagic. Jeg har hatt et ICY BOX kabinett for noen år siden og det fungerte helt knirkefritt for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå