b-real Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Hepp! Jeg kjørte en bil her for noen dager siden som jeg opplevde noe merkelig. Det gjelder en Mazda 323 (1991 modell mener jeg det er.) Jeg var på vei ifra Drammen og til Oslo og var på vei opp en bakke i ca 80-90km/t og hold 5-giret opp bakken da bilen plutselig slutter å dra opp bakken og turtallet bare gikk oppover ifra 2000 og til en 5-6000. Det endte med at jeg måtte ned i 4-gir for å i det hele tatt få bilen til å dra. Jeg klarte å gjenskape denne hendelsen litt senere i ikke en fult så bratt bakke, også da i 5-gir. Bilen har stått ute hos en forhandler etter det jeg har skjønt i et år og med omtrent halv tank drivstoff. Det som slår meg først er at det kan være clutchen som er dårlig, en teori er at det er gammelt drivstoff eller noe slikt siden bilen har stått ute i et år omtrent uten å ha blitt startet. Noen som har noen fornuftige svar på hva som kan være problemet uten mine svada-teorier? Kan nada niks om biul så det blir bare gjetninger og litt peiling hadde vært kjekt for jeg skal kjøre langt faen til nordnorge med bilen nå om ikke så lenge. Endret 2. juni 2011 av b-real Lenke til kommentar
RIP Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Det er clutchen som er utslitt og det kommer gradvis til å bli værre :\ Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jepp, clutchen synger vel snart på siste vers. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Hmm, hvor "fort" tror du/dere det kan bli værre? :\ Endret 2. juni 2011 av b-real Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Ville gjetta på at du kom deg nordover, sålenge du ikke voldtar clutchen når du starter og stopper. Noen andre med mer kunnskap om akkurat clutch får si om jeg er inne på noe eller ikke. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Hvis det er clutchen som er probkemet så håper jeg faen meg den holder. Tauing til Nord-Norge har verken jeg eller den som eier bilen råd til. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Sjekk om det er vaieroverføring fra pedalen til kløtsjen. I såfall kan det hende det går å etterjustere vaieren med en strammemutter ved kløtsjhuset for å kunne tyne ut siste rest av kløtsjen. Dakan det godt hende det holder hele ferden. Alternativet er å bytte kløtsj før ferden, det er billigere enn å få bilen tauet milevis. Hvis du ikke gjør noe kommer du neppe særlig langt. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kjipt. Sjekk wire fra clutch om den kan slakkes. Tips: Vrak-panten dekker vell kanskje flybillett akkurat? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Hvis du passer på å aldri belaste clutchen i fjerde og femtegir, så vil jeg gjette på at du klarer å komme deg nordover med bilen. Uansett er det vel like greit å få gjort det med en gang? Endret 3. juni 2011 av Tee-Zee Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Å gjøre noe med det er ikke så fryktelig aktuelt da bilen ikke er min egen og jeg bare skal frakte bilen fra A til Å Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Hvis du kjører bilen med utslitt clutch som slurer under normal drift over lengre strekning vil det skape enorme mengder varme. Dette vil føre til enda større slitsje på clutchplaten, som igjen vil føre til enda mer sluring, som igjen vil føre til enda mer varme. Varmen vil etterhvert potensielt sett brenne av tetningen på akslingene på begge sider av clutchen, og dermed kan olje renne inn i clutchhuset. Etterhvert som olje renner inn der reduserer det friksjonen på clutchen ytterligere, som igjen får den til å slure enda mer, lage mer varme, og mer skade. Resultatet kan fort bli at girkassen havarerer pga redusert kjøling og økt friksjon pga lite olje, i kombinasjon med varme fra clutchen. Endret 3. juni 2011 av gxi Lenke til kommentar
RIP Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Antar det var på vei opp Lierbakken det skjedde? Den bakken er jo eksepsjonellt bratt og lang, så jeg ville faktisk tatt turen. Bare legg til deg et "clutchbevarende" kjøremønster Edit: Ikke gi mye gass men kjør bilen litt lengre enn normalt på turtall. Ikke brems på girene før du stopper, må du gire ned i en bakke så mellomgasser du. Prøv å ta av med lite gass og lite sluring. Endret 4. juni 2011 av RIP Lenke til kommentar
rublings Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Hvis du kjører bilen med utslitt clutch som slurer under normal drift over lengre strekning vil det skape enorme mengder varme. Dette vil føre til enda større slitsje på clutchplaten, som igjen vil føre til enda mer sluring, som igjen vil føre til enda mer varme. Varmen vil etterhvert potensielt sett brenne av tetningen på akslingene på begge sider av clutchen, og dermed kan olje renne inn i clutchhuset. Etterhvert som olje renner inn der reduserer det friksjonen på clutchen ytterligere, som igjen får den til å slure enda mer, lage mer varme, og mer skade. Resultatet kan fort bli at girkassen havarerer pga redusert kjøling og økt friksjon pga lite olje, i kombinasjon med varme fra clutchen. Dette er jo worst case scenario da, men det kan jo så klart skje. Legg inn noen pauser på veien, så bil får kjølt seg litt ned Lenke til kommentar
barekstad Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Å kjøre langt med dette er tull. Jeg har en gammel golf stående etter min bestefar som har hatt tendenser et par år. Bilen blir knapt nok brukt så når den tar helt kvelden blir den nok skrotet. (kjørt ca 5.000km siste 4 år) Funker helt fint til jobb eller handle men å legge ut på langtur med slikt er å be om trøbbel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå