Mattii5 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hei. Har en Volvo V70 1998 2,5 TDI. Bilen skal på EU-kontroll snart, men jeg har oppdaget en klakkelyd som kommer fra venstre framdel av bilen. Har byttet indre og ytre styreledd men lyden er der enda. Det er ikke noe slakk noen plass om jeg rikler på hjulet. Hvor kan lyden komme fra, og hva kan det være? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Mattii5 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Ser at det er visninger på dette emnet, men ingen som innehaver kunnskap om dette. Trodde det fantes bilkyndige her på dette forumet. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Nånå, du posta først for en halvtime sia... Hvordan og når kommer lyden? Når du gir gass? eller når du går av gassen? Når du bremser? Lenke til kommentar
Mattii5 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Nånå, du posta først for en halvtime sia... Hvordan og når kommer lyden? Når du gir gass? eller når du går av gassen? Når du bremser? Den kommer uavhengig av humper og slikt. Har ikke noe å si om jeg svinger eller kjører rett fram. Lyden blir bare hissigere jo fortere jeg kjører. Drivknuter og tannstang er forøvrig nytt så det kan ikke være dette. Beklager for mas, men vil vite hva det er så fort som mulig da jeg skal på EU-kontroll på mandag Lenke til kommentar
Mattii5 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Sjekket foringer? Foringene er hele. Byttet for ca. 2 år siden. De har ikke sprukket noen plasser enda. Jeg ser på meg selv som bilkyndig, men finner ikke feilen. Takker for svar så langt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Har skivene slått seg kanskje? Foringer KAN bli slitte selv om de er "nylig" skiftet... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Klakkelyd i humper kan ikke være så mye. Det kommer så klart an på hvilke forhjulsoppheng du har, men jeg tar utgangspunkt i McPhearson. Sjekket bærekuler? De lager ofte klakkelyder over ujevnheter. Det kan også være lenkestag, det staget som forbinder stabilisatorstaget til fjærbeinet/bærearmen på begge sider. Dette er de mest vanlige feilene. Det kan også være indre stab.stag foringer, fjærbeinslager, knekt fjær, div. andre kuler som f.eks øvre opphengskule (hvis du har slikt system). Håper dette kanskje hjalp litt, og på EU-kontrollen finner de nok ut av det uansett. Etterkontroll er ikke så dyrt Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Slark i drivledd? Prøv å dra litt i drivleddet når du ligger under bilen. Det skal ikke være mulig å dra det opp og ned etc. Skal ikke mye slark til før det blir klakkelyd. Ellers kan du jo sjekke enkle ting, f. eks. om alle hjulboltene sitter. Rublings, det oppstår uavhengig av humper o.l. står det skrevet. Endret 5. juni 2011 av hansjqrg1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå