Gå til innhold

Sony NEX-5 eller Panasonic Lumix DMC-GF2

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ny her, så beklager om dette har havnet i feil forum.

Mitt valg av nytt kamera består av:

1) Sony Alpha NEX-5 Interchangeable Lens Digital Camera w/18-55mm Lens (Black)

eller

2)Panasonic Lumix DMC-GF2 Digital Micro Four Thirds Camera W/14-42mm Lens (Black) og Panasonic 45-200mm f/4-5.6 G Vario MEGA O.I.S. Lens for Micro Four Thirds SLR

Begge er til samme pris så veldig usikker på hva jeg skal velge.

Hva jeg skal bruke kamera til?

Jeg er veldig nybegynner, men har lyst på et anvennelig kamera jeg kan bruke til å ta bilder av mitt kommende barn, i ferier, osv :) Stort sett en normal forbruker:)

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du har vært innom dpreview allerede, men hvis ikke kan det være til hjelp:

DMC-GF2

Nex 5/3

Du kan også vurdere Olympus E-PL2

Det er et bedre valg enn Panasonic-kameraet. (Og koster omtrent det samme.)

Lillesøsteren min kjøpte NEX-3 og er veldig fornøyd, og nex-kameraene tar veldig bra bilder selv når du bruker høy iso-verdi. Men blitsen på nex-modellene er mektig irriterende å måtte skru fast. Det burde ikke være vanskelig å bygge den inn i stedet.

Hvis du tror du skal ta mye bilder i dårlig lys, uten blits, velg Sony. Hvis ikke, gå for Olympus.

Personlig ville jeg funnet et kamera med optisk søker, det gjør at batteriet varer ganske mye lenger, og jeg klarer meg ikke uten. Har du vurdert små speilreflekskameraer? (Olympus E-620 er verdt å sjekke ut)

Edit: Jeg ser at E-620 er tatt ut av produksjon.

Endret av Glossolalia
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt m4/3 før NEX, særlig fordi det er et mye større system.

Jeg ville også trolig valgt Olympus før Panasonic (begge m4/3), pga. bildestabilisering i kamerahuset og et noe mindre og bedre kitobjektiv (14-42/3.5-5.6 II).

Siden du vurderer Sony NEX, kan du også vurdere Samsung NX.

Det går rykter om at det skal komme nye kameraer for m4/3 og NEX i juni, så om du har tid å vente litt kan du kanskje gjøre et varp på eksisterende speilløse systemkameraer. Du vil klare deg med en normalzoom (kit-) en god stund.

Endring: Velkommen til akam budfoz!

Endring II: Fikset lenke.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Savner litt optikkutvalg for at NEX blir tatt helt seriøst fra min side...

Med adapter får du alle objektiver du måtte ønske med NEX.......

Pluss at det vil komme enda fler dedikerte objektiver fra Sony og 3-part i løpet av året.

Til og med autofokus på SAM og SSM-objektiver med a-mount adapter på nex, det vil du aldri kunne få på microfourthirds......

Det blir vel ikke mer "seriøst" enn Carl Zeiss med autofokus på NEX, objektiver av en slik kvalitet med autofokus vil du aldri få på microfourthirds...

Nex gir og bedre dynamikk og bildekvalitet pga større brikke.....

Det beste valget nå etter mitt syn er å få kjøpt en NEX-5 brukt, de går jo helt ned i 3000 på Finn og foto.no.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Har du vært og sett på kameraene? Begge er OK begynnerkameraer, men ganske forskjellige i utforming, spesielt er objektivet til NEX-5 ganske stort i forhold til selve kameraet.

Gitt samme pris ser jeg fordeler og ulemper med begge.

NEX-5:

+ Vridbar skjerm, høyere skjermoppløsning

+ Litt bedre bildekvalitet, særlig på høy Iso

- Blitsen er en liten løs sak som du må ha med i en egen liten plastbeholder.

- Jeg synes Panasonic-zoomen er et lite hakk bedre enn Sony-zoomen optisk (mekanisk virker Sony-zoomen vel så bra).

- Tungvint brukergrensesnitt for litt mer avansert bruk (men bra for en som stort sett vil bruke auto)

GF2

+ Blitssko for bruk av ekstern blits.

+ Innebygd blits, mange hevder innebygd blits gir så dårlig resultat at det er verdiløst, men personlig vil jeg heller ha den som nødløsning enn å ikke ha den.

+ Du får med to objektiv.

+ Autofokus på Panasonic er litt kjappere enn autofokus på Sony

+ Mulighet for elektronisk søker i blitsskoen (ekstrautstyr, og lite søkerbilde/lav oppløsning)

+ Foreløpig større objektivutvalg, men det betyr lite hvis du ikke har tenkt å kjøpe flere objektiv.

- Skjermen er fast og ikke like god som Sony sin

- Et hakk dårligere bildekvalitet på høy Iso

Jeg vet sannerlig ikke hva jeg ville valgt selv, og ikke hva du bør velge. Pluss-listen til Panasonic har en del flere punkter, men NEX-5 har visstnok solgt veldig bra og etter å ha testet det en periode forstår jeg hvorfor, uten egentlig å kunne beskreive godt hvorfor. Derfor anbefaler jeg en tur i butikken for å prøve litt selv. GF2 har jeg ikke brukt, men jeg har testet GF1. Personlig heller jeg nok litt mot GF2 hvis jeg måtte velge, mest pga to objektiver og mulighet for søker, men jeg ville savnet Sonys vippbare skjerm

Edit: Vet ikke om det er relevant info for deg, men det går masse rykter om ny Panasonic og ny Sony NEX i løpet av juni. Det vil da selvsagt ikke være tibudspriser på en stund, og det tar normalt litt tid før nye modeller dukker opp i butikkene.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det blir vel ikke mer "seriøst" enn Carl Zeiss med autofokus på NEX, objektiver av en slik kvalitet med autofokus vil du aldri få på microfourthirds...

Går rykter om at Panasonic-Leica 25/1.4 kommer til micro-4/3 - vil påstå at Leica er vel så "seriøse" som Carl Zeiss. :) Schneider-Kreuznach er også med i 4/3-gruppen - tipper de kommer med noe spennende etterhvert også...

Kan dog være enig i at større sensor taler i Nex sin favør. Får bare satse på at Sony får skikk på objektivutvalget til Nex rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg også droppet NEX til fordel for m4/3, da sistnevnte etterhvert har vokst til en ganske anstendig fatning med en god spennvidde. E-mount og Samsung-greiene ville jeg vært mer skeptisk til, det er ganske nytt og kan floppe.

Av de to valgene du har, ville jeg gått for GF2. Om du kan leve med brukt, ville jeg gjerne vurdert E-Px/PLx til Olympus (for stabilisering i huset) og Panasonic 20mm f1.7 + 14-42mm (sånn i tilfelle).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...