Gå til innhold

Sony NEX-5 eller Panasonic Lumix DMC-GF2

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ny her, så beklager om dette har havnet i feil forum.

Mitt valg av nytt kamera består av:

1) Sony Alpha NEX-5 Interchangeable Lens Digital Camera w/18-55mm Lens (Black)

eller

2)Panasonic Lumix DMC-GF2 Digital Micro Four Thirds Camera W/14-42mm Lens (Black) og Panasonic 45-200mm f/4-5.6 G Vario MEGA O.I.S. Lens for Micro Four Thirds SLR

Begge er til samme pris så veldig usikker på hva jeg skal velge.

Hva jeg skal bruke kamera til?

Jeg er veldig nybegynner, men har lyst på et anvennelig kamera jeg kan bruke til å ta bilder av mitt kommende barn, i ferier, osv :) Stort sett en normal forbruker:)

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du har vært innom dpreview allerede, men hvis ikke kan det være til hjelp:

DMC-GF2

Nex 5/3

Du kan også vurdere Olympus E-PL2

Det er et bedre valg enn Panasonic-kameraet. (Og koster omtrent det samme.)

Lillesøsteren min kjøpte NEX-3 og er veldig fornøyd, og nex-kameraene tar veldig bra bilder selv når du bruker høy iso-verdi. Men blitsen på nex-modellene er mektig irriterende å måtte skru fast. Det burde ikke være vanskelig å bygge den inn i stedet.

Hvis du tror du skal ta mye bilder i dårlig lys, uten blits, velg Sony. Hvis ikke, gå for Olympus.

Personlig ville jeg funnet et kamera med optisk søker, det gjør at batteriet varer ganske mye lenger, og jeg klarer meg ikke uten. Har du vurdert små speilreflekskameraer? (Olympus E-620 er verdt å sjekke ut)

Edit: Jeg ser at E-620 er tatt ut av produksjon.

Endret av Glossolalia
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt m4/3 før NEX, særlig fordi det er et mye større system.

Jeg ville også trolig valgt Olympus før Panasonic (begge m4/3), pga. bildestabilisering i kamerahuset og et noe mindre og bedre kitobjektiv (14-42/3.5-5.6 II).

Siden du vurderer Sony NEX, kan du også vurdere Samsung NX.