HKS Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) STS-135 - Atlantis - Dag 1 Da er Atlantis trygt oppe i verdensrommet for siste gang! Selve oppskytningsdagen regnes som dag 1 på oppdraget. For astronautene begynner dagen ganske tidlig. Etter at hovedmotorene er kuttet (MECO) på Atlantis så begynner aktiviteten med å gjøre romfergen klar for det som kalles "orbit operations". Det skal settes opp et nettverk av laptoper ombord, og lasteromsdørene skal åpnes. På innsiden av disse dørene har romfergene radiatorer som brukes til å holde riktig temperatur på alle komponentene og selvsagt i kabinen. Ku-bånd antennen skal også pakkes ut, det er denne som brukes til å sende video ned til bakken. Dag 1 slutter vanligvis med at romfergen sin robotarm (RMS) aktiveres og testes ut. Bilder - Dag 1 STS-135 mannskapet på vei inn i "Astro Van" som kjører de ut til oppskytningsrampen. Atlantis en times tid før oppskytningen. Bildet er tatt fra ett av helikoptrene som brukes til sikkerhet i området rundt rampen. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 1 STS-135 LIVE: Going for it – Atlantis hopeful on gap in the weather Endret 8. juli 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Flott å se Atlantis bli skutt opp i går! Skriver for tiden en reiseblogg fra oppholdet her, hvor jeg også skriver om selve STS-135 ferden. Skal være i USA frem til landing, og skal etter planen også besøke Johnson Space Center i Houston. Skriver også litt for Norsk Romsenter. Håper dette kan være et godt supplement til en allerede superb tråd her STS-135 - romfergens siste ferd Reisedagbok - Norsk Romsenter Endret 9. juli 2011 av spacekim Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) STS-135 - Atlantis - Dag 2 Dag 2 består primært av inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold. Disse inspeksjonene er rutinemessigere på alle romfergeoppdrag. Den delen av varmeskjoldet som inspiseres er RCC (Reinforced Carbon-Carbon) panelene som er foran på vingetuppene og nesetuppen på Atlantis. Det er disse delene som får mest varme under reentry. De bruker en spesiell utvidelse til romfergen sin robotarm som skalles OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) til å gjøre disse inspeksjonene. Andre oppgaver som skal gjøres er blant annet flere mindre kurskorrigeringer for å sørge for at Atlantis er på rett kurs til å dokke med romstasjonen på dag 3. Utstyret som skal brukes under morgendagens dokking til stasjonen skal også gjøres klart og testes ut. Bilder - Dag 2 Bilde av Chris Ferguson og Doug Hurley forran i cockpoit på Atlantis Astronaut Sandra Magnus jobber i bakre del av Atlantis sin cockpit under inspeksjonene av varmeskjoldet. Det er herfra Atlantis sin robotarm kontrolleres. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 2 STS-135: Initial Ascent Reviews point to superb launch performance by Atlantis Endret 12. juli 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Hva er det "STS" står for? Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Hva er det "STS" står for? Space Transportation System, som er det offisielle navnet på romfergeprogrammet. Ikke noe særlig brukt i dagligtale akkurat, på samme måte som man kaller romfergen som nå flyr for Atlantis, og sjelden bruker betegnelsen Orbiter Vehicle 105 Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Utrolig flott at NASA nok en gang greide å få skutt opp Atlantis. Alle gangene jeg har sett Atlantis har blitt skutt opp, fra STS-125 og til STS-135, har den faktisk blitt skutt opp på første forsøk. Legger ved noen bilder jeg tok fra NASA causeway. 5 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Hva er det "STS" står for? Ikke noe særlig brukt i dagligtale akkurat, på samme måte som man kaller romfergen som nå flyr for Atlantis, og sjelden bruker betegnelsen Orbiter Vehicle 105 Atlantis er OV-104... Legger ved noen bilder jeg tok fra NASA causeway. Bra bilder oyskog! Hvilket objektiv og kamera har du brukt? Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Raptor' timestamp='1310307376' post='18002905'] Legger ved noen bilder jeg tok fra NASA causeway. Bra bilder oyskog! Hvilket objektiv og kamera har du brukt? Takk. Kamera er en Nikon D90 sammen med et Sigma 150-500 mm Zoom objektiv og en Sigma 2x Telekonverter -- Oystein Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) STS-135 - Atlantis - Dag 3 Dag 3 er dokkingen med den internasjonale romstasjonen. Dagen begynner med at Atlantis gjør flere små korrigeringer på banen, og ender opp et par hundre meter under romstasjonen. Der begynner de det som kalles RPM-manøveren. RPM-manøveren er en fast ting på programmet når de ankommer romstasjonen, og går rett og slett ut på at de roterer romfergen rundt, slik at de kan fotografere undersiden fra romstasjonen. Dette er for å analysere varmeskjoldet til fergen, slik at det ikke er noen skader der. Etter dokking til ISS så skal kritisk last (nedfryste forsøks samples fra jorden) overføres til fryserne på romstasjonen. Bilder - Dag 3 Atlantis fotografert fra den internasjonale romstasjonen. Bildet er tatt før RMP-manøvren begynner. Poenget med RPM-manøveren er å fotografere varmeskjoldet til romfergene for å se om det har blitt noen skader under oppskytningen. Som dere ser på dette bildet så er Atlantis helt fin. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 3 STS-135: Atlantis’ FD2 Inspections completed ahead of ISS arrival Endret 12. juli 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Raptor' timestamp='1310307376' post='18002905'] Hva er det "STS" står for? Ikke noe særlig brukt i dagligtale akkurat, på samme måte som man kaller romfergen som nå flyr for Atlantis, og sjelden bruker betegnelsen Orbiter Vehicle 105 Atlantis er OV-104... OISANN!! Der kom det en aldri så liten leif ja Får be Endeavour om unnskyldning hvis jeg får ta en tur innom OPF mens jeg er på KSC Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Atlantis har nå dokket med den internasjonale romstasjonen... Diverse lekkasjetester av dokkingadapteren nå. Etter det skal lukene mellom de to skipene åpnes. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg antar at det kommer til å fremdeles være en besetning på ISS selv om romfergeprogrammet til USA avsluttes? Jeg har i alle fall ikke hørt noe annet ... Hvordan vil de ta med nye astronauter og forsyninger opp og ned nå? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg antar at det kommer til å fremdeles være en besetning på ISS selv om romfergeprogrammet til USA avsluttes? Jeg har i alle fall ikke hørt noe annet ... Hvordan vil de ta med nye astronauter og forsyninger opp og ned nå? På samme måte som er vanligst i dag - med russiske Sojuz. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg antar at det kommer til å fremdeles være en besetning på ISS selv om romfergeprogrammet til USA avsluttes? Jeg har i alle fall ikke hørt noe annet ... Hvordan vil de ta med nye astronauter og forsyninger opp og ned nå? På samme måte som er vanligst i dag - med russiske Sojuz. Aha. Visste knapt nok at det fantes noe russisk romfart. Hmm. Jeg får vel gå på google og tette hullene mine. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Russisk romfart har eksistert side om side med USA's hele veien siden 60-tallet. De har annet design på rakettene, men like fullt et fungerende romprogram. Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Hei, alle sammen. Var i Port Canaveral i dag og så NASA's Liberty Star komme inn med høyre startrakett fra fredagens oppskytningen av Atlantis på sitt STS-135 oppdrag. Legger ved noen bilder. Endret 11. juli 2011 av oyskog 3 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) STS-135 - Atlantis - Dag 4 Etter gårsdagens dokking til romstasjonen begynner dagen i dag med bruk av romstasjonen sin robotarm (SSRMS). De skal ta MPLM-containeren som er ombord i Atlantis og montere den på undersiden av romstasjonen sin Harmony-node (Node 2). Etter MPLM-modulen er montert skal det taes standard lekkasjesjekker, og luken inn i modulen skal åpnes. Så begynner det som er hovedoppgaven på dette oppdraget, nemelig å tømme MPLM-modulen for rundt 15 tonn med forsyninger etc. På slutten av dag 4 så skal det gjøres klart for EVA på dag 5. I motsetning til tidligere romfergeoppdrag så skal ikke denne EVA'en utføres av noen av STS-135 astronautene. Det er To av ISS mannskapet (Fossum & Garan) som skal utføre en EVA. Bilder - Dag 4 Sandy Magnus og Chris Ferguson jobber i Node 2 (Harmony) for å aktivere MPLM-modulen. Her er Sandra Magnus inne i MPLM-modulen. Som dere ser så er den ganske fullpakket av forsyninger. Iløpet av de neste dagene skal alt tømmes, og modulen skal fylles opp med søppel og annet utstyr som skal returneres til jorden. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 4 STS-135: MMT approve mission extension for flawless Atlantis Endret 13. juli 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) STS-135 - Atlantis - Dag 5 - Stage EVA Dag 5 inneholder den eneste EVA'en som skal utføres i forbindelse med dette oppdraget. astronautene Mike Fossum og Ron Garan som er en del av ISS mannskapet skal utføre en EVA. Det er derfor dette kalles en "ISS stage EVA" og ikke en STS-135 EVA. EVA'en skal etter planen vare i 6 timer og 30 minutter, som er standard for en EVA. Oppgavene er å ta pumpe-modulen (PM) som ble ødelagt i august 2010 og montere den i lasterommet til Atlantis for retur til jorden. De ønsker å finne ut hvorfor denne pumpemodulen ble ødelagt, siden det er en kritisk komponent til romstasjonen, og den var ikke i nærheten av forventet livstid. Romstasjonen har to slike pumper aktive, og de driver stasjonen sitt kjølesystem. De har selvsagt også flere i reserve. Et annet eksperiment som heter RRM (Robotic Refuling Mission) skal også flyttes over til romstasjonen. Eller er det diverse vedlikeholdsoppgaver som skal fullføres. Inne i romstasjonen kommer jobben med å flytte forsyninger fra MPLM-modulen til å fortsette. Det er som sagt nesten 15 tonn med forsyninger som skal lastes over. Bilder - Dag 5 Utsikten fra romstasjonen ELC-3. Her ser vi blant annet Atlantis, og AMS-02 instrumentet som ble tatt med opp på forrige oppdrag. Her er utsikten i den andre retningen... Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 5 STS-135 Flight Day 5 – EVA completes Pump Module swap and install RRM Endret 14. juli 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Det må da være veldig skummelt å utføre en EVA med alt det mikroskopiske romsøppelet som flyr rundt i tusenvis av kilometer i timen? Bare tenker hva som skjer hvis astronauten blir truffet av en halv millimeter stor klump i 60000km/t. Den går vel rett gjennom han? Har de oversikt over alt romsøppelet på radar? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Det må da være veldig skummelt å utføre en EVA med alt det mikroskopiske romsøppelet som flyr rundt i tusenvis av kilometer i timen? Bare tenker hva som skjer hvis astronauten blir truffet av en halv millimeter stor klump i 60000km/t. Den går vel rett gjennom han? Har de oversikt over alt romsøppelet på radar? De overvåker romsøppel som er stort nok til å gjøre noe skade ja. EVA-draktene er også laget for å kunne tåle å bli truffet av mikroskopiske biter. Men det er jo selvsagt alltid en risiko forbundet med en EVA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå