Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-135


Anbefalte innlegg

Det er kun et par dager siden STS-134 var ferdig, og Endeavour landet for siste gang på Kennedy Space Center. Både Endeavour og Discovery er nå pensjonert, og det er klart for USA sitt siste romfergeoppdrag. STS-135 blir oppdrag nummer 33 for Atlantis. STS-135 blir det 37. og siste oppdraget til den internasjonale romstasjonen med en romferge. Etter dette så er planen til USA å bruke private selskaper både til å sende last og mannskap til den internasjonale romstasjonen. SpaceX og Orbital er de to første selskapene som forhåpentligvis iløpet av neste år skal levere forsyninger til romstasjonen. USA har leid seg plass på russiske Soyuz kapsler for astronauter frem til 2015. NASA har foreløpig budsjettert med å drive ISS frem til 2020.

 

Link til foregående romfergeoppdrag:

Tråden for romfergeoppdraget STS-115

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

Tråden for romfergeoppdraget STS-120

Tråden for romfergeoppdraget STS-122

Tråden for romfergeoppdraget STS-123

Tråden for romfergeoppdraget STS-124

Tråden for romfergeoppdraget STS-126

Tråden for romfergeoppdraget STS-119

Tråden for romfergeoppdraget STS-125

Tråden for romfergeoppdraget STS-127

Tråden for romfergeoppdraget STS-128

Tråden for romfergeoppdraget STS-129

Tråden for romfergeoppdraget STS-130

Tråden for romfergeoppdraget STS-131

Tråden for romfergeoppdraget STS-132

Tråden for romfergeoppdraget STS-133

Tråden for romfergeoppdraget STS-134

 

Som nevnt tidligere så flys STS-135 av romfergen Atlantis. Forrige oppdrag for Atlantis var STS-132. Atlantis landet på Kennedy Space Center den 26. mai 2011, og har siden da gjennomgått standard vedlikehold i OPF-1. Egentlig var den opprinnelige planen å pensjonere Atlantis etter STS-132, siden Atlantis måtte gjøres klar til et eventuelt redningsoppdrag for Endeavour på STS-134, og NASA hadde en ekstra ekstern tank og sett med startraketter så ble det bestemt av kongressen i USA å legge til et ekstra romfergeoppdrag for å levere så mye forsyninger som mulig til den internasjonale romstasjonen. Hovedoppdraget for STS-134 er å fakte opp en MPLM (Multi-Purpose Logistics Module) modul full av forsyninger opp til romstasjonen. MPLM-modulene blir også med tilbake i romfergens lasterom, så de brukes til å returnere deler som er ødelagt, eksperimenter som er fullførte og annet materiale som man ønsker å få tilbake. Atlantis har også en Lightweight Multi-Purpose Carrier (LMC) i lasterommet for å returnere en kjølesystem pumpe (PM) som uventet ble ødelagt sist høst. NASA ønsker å analysere pumpen for å finne ut hvorfor den sluttet å virke.

 

Planlagt oppskytning:

8. juli 2011 - 11:26 (EDT) / 17:26 (CET - Norsk tid)

Romferge:

Atlantis (OV-104)

Oppskytningsvindu:

10 minutter

Oppskytningsrampe:

Kenedy Space Center 39A

Varighet av oppdraget:

12 dager

Planlagt landing:

Kennedy Space Center

Hovedlast:

37. ISS oppdrag (ULF7), Multi-Purpose Logistics Module Raffaello (MPLM)

 

STS-135 er siste oppdrag for Atlantis. NASA bestemte før i vår hvor de forskjellige romfergene skulle ende opp, og det ble annonsert at Atlantis skulle være igjen på Kennedy Space Center, og bli en del av Kennedy Space Center Visitor Complex. De har også en ubrukt Saturn V rakett på utstilling.

 

Det er for øyeblikket kun planlagt en EVA iløpet av STS-135, og den EVA'en skal utføres av mannskapet på den internasjonale romstasjonen, og ikke STS-135 mannskapet, så EVA'en regnes ikke som en del av STS-135. En annen ting som skiller STS-135 fra tidligere oppdrag er at de ikke skal dokke med romstasjonen før dag 4, vanligvis gjøres dette på dag 3. Grunnen til at man nå ikke gjør det før dag 4 er at arbeidslasten for mannskapet på 4 er for stor.

 

MPLM-programmet sitt offisielle emblem:

post-22436-0-88347300-1307046647_thumb.png

 

Oversikt over Atlantis sitt lasterom:

post-22436-0-46036300-1311287425_thumb.png

 

Her er astronautene som skal være med på STS-135:

 

Kaptein: Christopher J. Ferguson

Pilot: Douglas G. Hurley

Oppdrag spesialist 1: Sandra H. Magnus

Oppdrag spesialist 2: Rex J. Walheim

 

STS-135 sitt mannskap ble annonsert av NASA den 14. september 2010. Det er første gang siden STS-6 i 1983 at det kun er et mannskap på 4 personer med på et romfergeoppdrag. Grunnen til at NASA gjør dette er at det ikke er noen "backup romferge" som kan bli sendt opp for hente STS-135 mannskapet på den internasjonale romstasjonen hvis Atlantis skulle fått et alvorlig problem på vei opp. Helt siden Columbia-ulykken har NASA hatt som krav et det alltid skal være en backup-romferge (Launch On Need) tilgjengelig hvis noe galt hadde skjedd. Hvis det skjer noe galt nå så må STS-135 mannskapet bli hentet ned av to stk. russiske Soyuz kapsler.

 

Her er STS-135 sitt offisielle emblem:

post-22436-0-81342500-1307046670_thumb.jpg

 

NASA har også laget et jubileums emblem for de siste romfergeoppdragene:

post-22436-0-96410900-1307046692_thumb.jpg

 

 

Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-135, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com

 

 

Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjengelige! Denne tråden blir Atlantis sin siste tråd, og vil fortsette helt til Atlantis har funnet sin permanente plass.

 

Pressekit for STS-135:

http://www.nasa.gov/pdf/566071main_135_press_kit2.pdf

 

 

Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag

 

Q: Kan jeg se oppskytningen live?

A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page

 

For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget:

Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets

 

Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet?

A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget:

NASA TV - 300kbps - Windows Media Player

NASA TV - 500kbps - Windows Media Player

NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player

 

Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program?

A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule

Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EDT (Eastcoast Daylight Time) og legge til 6 timer.

 

Q: Jobber du i NASA? Hvor får du denne informasjonen fra??

A: Nei, det gjør jeg ikke. All informasjon er kommer fra nasa.gov eller nasaspaceflight.com og er tilgjenglig for alle som måtte ønske det.

 

 

Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost.

Edit 2: Oppsktningstidspunkt satt av FRR

Edit 3: Lagt inn link til pressekit (historisk) og oversikt over Atlantis sitt lasterom

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Romfergen Atlantis (OV-104)

 

post-22436-0-32420900-1307313754_thumb.gif

 

Atlantis (OV-104) var den fjerde operative romfergen, og ble levert til Kennedy Space Center i april 1985. Første oppdrag for Atlantis var STS-51-J i oktober 1985. Etter STS-135 har Atlantis flydd 33 oppdrag for NASA.

 

Atlantis fikk navnet sitt etter RV Atlantis som var et seilskip som ble operert av Woods Hole Oceanographic Institution fra 1930 til 1966. Kontrakten for å bygge Atlantis ble gitt til Rockwell International Space Transportation Systems Division i januar 1979. Prosessen med å bygge Atlantis begynte i mars 1980.

 

Viktige oppdrag for Atlantis var blant annet hennes første oppdrag, STS-51-J som før det andre romfergeoppdraget dedikert til DoD (Department of Defence). Atlantis sendte avgårde to prober til andre planeter med Magelan til Venus og Galileo til Jupiter. På STS-71 dokket Atlantis til den russiske romstasjonen Mir før første gang. Atlantis har også levert viktige deler til den internasjonale romstasjonen, på STS-98 leverte Atlantis Destiny, det første laboratoriet på romstasjonen. Sist men ikke minst utførte Atlantis STS-125, det femte og siste service oppdraget til Hubble teleskopet.

 

Noen kjente og profilerte oppdrag med Atlantis:

 

STS-51-J: Første oppdrag for Atlantis.

STS-30: Atlantis sendte avgårde Magellan proben til Venus.

STS-34: Atlantis sendte avgåred Galileo proben til Jupiter.

STS-71: Første dokking med en amerikansk romferge til den russiske Mir romstasjonen

STS-98: Første laboratorie levert til den internasjonale romstasjonen ISS.

STS-125: Femte og siste serviceoppdrag til Hubble.

STS-135: Siste oppdrag for Atlantis og siste romfergeoppdrag for USA.

 

 

post-22436-0-05863700-1307313594_thumb.jpg

Atlantis gjør en "back-flipp" før dokking til den internasjonale romstasjonen ISS.

 

post-22436-0-71127700-1307313668_thumb.jpg

Hovedmotor start under oppskytningn av Atlantis på STS-132.

 

post-22436-0-51257900-1307313711_thumb.jpg

Atlantis dokket til den internasjonale romstasjonen ISS på oppdrag STS-132.

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Startraketter (SRB):

 

Romfergens startraketter er bygd opp av fire segmenter, og de brukes flere ganger. Etter en oppskytning detter startrakettene ned i fallskjerm i havet. De taues inn til land, vaskes og sendes til Promontory, Utah hvor de vedlikeholdes og fylles opp igjen for å så bli sendt tilbake til Kennedy Space Center for bruk på enda et oppdrag. Segmentene brukes ofte opp til 25 ganger, og på STS-135 er det faktisk to segmenter som stammer fra STS-1, det første romfergeoppdraget.

 

 

2010-3634-m.jpg

Startrakettene ankommer Kennedy Space Center i segmenter på tog fra Utah.

 

2011-1126-m.jpg

Nesetuppene til Atlantis sine startraketter. Disse inneholder blant annet fallskjermer, slik at startrakettene kan brukes på nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ekstern tank (ET):

 

Den eksterne tanken som brukes på STS-135 heter ET-138, den ble levert til Kennedy Space Center 15. juli 2010. ET-138 skulle egentlig bli brukt på STS-134, men siden STS-135 ble lagt til romfergeprogrammet ble ET-138 flyttet til STS-135. ET-138 er som sagt den siste eksterne tanken produsert for NASA- Tankene produseres på Michoud Assembly Facility utenfor New Orleans og fraktes til Kennedy Space Center på en spesialbygd lekter som heter Pegasus.

 

 

2010-4068-m.jpg

Den eksterne tanken blir lesset av lekteren på Kennedy Space Center.

 

2010-4117-m.jpg

Tanken roteres vertikalt, og heises over til "high-bay 4" hvor den inspiseres og gjøres klar til å monteres til romfergen sine to startraketter som allerede er stacket på en mobil oppskytningsplattform (MLP).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prosesseringen av Atlantis:

 

Atlantis har siden STS-132 landingen i mai 2010 hatt standard prosessering i OPF-1 (Orbiter Processing Facility 1) på Kennedy Space Center. Vanligvis tar prosesseringen av en romferge for et nytt oppdrag mellom 90 og 120 dager, dette varierer ut i fra hvor mye det er å gjøre, samt om noen større deler må byttes ut.

 

 

2011-1472-m.jpg

Her jobber en teknikker med å bytte ut en av tusener av fliser som beskytter undersiden av romfergene for varmen som genereres under re-entry.

 

2011-2956-m.jpg

Lasterommet til Atlantis gjøres klart til oppdraget. Lasterommet på romfergene må konfigureres individuelt ut i fra hvilken last de skal ha på oppdraget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har ikke noe annet valg enn å følge med på disse trådene dine GDI wub.gif

 

kommer til å savne disse trådene, nei du får gå over til soyuz oppdragene og generell info om hva som skjer i bane rundt jorda :)

 

btw du har en typo, skal vel være kjente oppdrag av Atlantis og ikke Endeavour?

Lenke til kommentar

Som alltid, fantastisk initiativ av deg, Raptor. :thumbup:

 

Jeg leste litt i de gamle trådene, og kom bl.a. over denne setningen du skrev i tråden om STS-115:

Her ser dere størelsen på modulen (P3/P4). Den tar hele lasterommet, og en av grunnene til at Atlantis flyr dette oppdrager er at denne modulen faktisk hadde vært for tung for Discovery å få opp til romstasjonen.

 

Hvorfor er det forskjell i lastekapasiteten på de forskjellige romfergene, og hvor stor forskjell er det snakk om? Er det forskjeller mellom de andre (nå pensjonerte) romfergene også?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det forskjell i lastekapasiteten på de forskjellige romfergene, og hvor stor forskjell er det snakk om? Er det forskjeller mellom de andre (nå pensjonerte) romfergene også?

Det er snakk om rundt hundre kilos forskjell på Atlantis og Discovery. Endeavour har nesten samme vekt som Atlantis, men ja... Atlantis er den av fergene som veier minst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lasten til den internasjonale romstasjonen ISS:

 

Lasten for STS-135 er som på et standard MPLM-oppdrag. Forrige oppdrag som var ganske identisk var STS-131. I fremtiden kommer NASA til å basere seg mer på private selskaper (I første omgang SpaceX og Orbital) som skal frakte forsyninger opp til romstasjonen. STS-135 ble lagt til for å prøve å gi disse selskapene litt mer tid til å klargjøre demmes kapsler.

 

2011-3893-m.jpg

Den ene delen av lasten, en Lightweight Multi-Purpose Experiment Support Structure Carrier (LMC) som brukes til å frakte opp eksterne deler til romstasjonen som er for store for å bli tatt ut igjennom luftslusen. På dette oppdraget skal LMC brukes til å frakte ned en ødelagt kjølepumpe.

 

2011-4295-m.jpg

MPLM-modul brukes til å frakte forsyninger opp til og ned fra romstasjonen. En MPLM-modul inneholder opp til 13 tonn med forsyninger opp og rundt 9 tonn tilbake. Det er for øyeblikket den eneste måten for å returnere større gjenstander fra romstasjonen og tilbake til jorden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Shuttle Stacking I:

 

Prosessen med å gjøre i stand en romfergeoppskytning er mye mer en bare selve romfergen. For STS-135 sin del begynte i slutten av 2010 med det som kalles SRB-Stacking. SRB er romfergen sine startraketter, og de er gjenbrukbare. Stackingen av startraketter begynner med at de kjører inn en tom mobil oppskytningsplattform (MLP) inn i VAB highbay 1 eller 3, også stackes delene av startrakettene oppå hverandre. En SRB består av 4 segmenter og en nesetupp.

 

2011-3040-m.jpg

Etter at det ble funnet svakheter i tanken som ble brukt på STS-133 (ET-137) har det også blitt gjort modifikasjoner på ET-138 som brukes på STS-135.

 

2011-3050-m.jpg

Etter den eksterne tanken er sjekket ut heises den over og festes til startrakettene. For STS-135 sin del ble dette gjort 25. april 2011.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Shuttle Stacking II (roll-over):

 

Etter at startraketter og ekstern tank er montert sammen, og tester er fullført for å sikre at koblingen mellom komponentene er riktige så kommer neste milepæl. Dette er det som kalles roll-over. Roll-over innebærer å kjøre over romfergen fra OPF hvor de har blitt prosessert siden landingen, og til VAB for å "stace" romfergen til den eksterne tanken og startraketter.

 

Før roll-over festes romfergen til en OTS (Orbiter Transport System). OTS er en spessiallaget truck med 18 hjul som er laget til å frakte romfergen. Turen for Atlantis over fra OPF-1 til VAB tar vanligvis 30 minutter, men siden det er siste gang for Atlantis og hele romfergeprogrammet denne gangen så ble mye tid brukt til å ta bilder. Roll-over for Atlantis var 17. mai.

 

2011-3640-m.jpg

Endeavour rygges ut av OPF-1 med OTS. Legg merke til at romfergene monteres til OTS der hvor de festes til den eksterne tanken. I begynnelsen av romfergeprogrammet ble romfergene tauet over på egne hjul.

 

2011-3650-m.jpg

I og med at dette er siste roll-over for Atlantis så var det selvsagt rikelig med muligheter for teamet som har jobbet med henne for å ta bilder. Det er tradisjon at teknikkerene som jobber på romfergen følger romfergen over fra OPF til VAB med banneret "We're Behind You, Atlantis!"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Shuttle Stacking III:

 

Etter roll-over fra OPF til VAB så festes romfergene til en spesiell slynge som brukes til å løfte de av OTS som ble brukt til rollover, og rotere fergene vertikalt, slik at de kan frstes til den eksterne tanken. Prosessen med å løfte en romferge og feste den til tanken (hard-mate) tar vanligvis en hel arbeidsdag. Etter "hard-mate" så blir det utført diverse tester for å sørge for at alle koblinger mellom romfergen og tanken er gode.

 

2011-3777-m.jpg

Atlantis festes her til slyngen som brukes for å montere henne til den eksterne tanken.

 

2011-3828-m.jpg

Romfergene festes til tanken tre steder, foran, i det som kalles bi-pod ramp, og to steder bak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Roll-out til oppskytningsrampe:

 

Etter en uke med testing blir romfergene kjørt ut at oppskytningsrampen. Romfergen transporteres ut med det som kalles en crawler transport. Roll-out for Atlantis begynte på natten den 31. mai, samme dag som Endeavour landet på Kennedy Space Center etter STS-134. Roll-out tar vanligvis rundt 6 timer, crawler transporter beveger seg kun med et par kilometer i timen.

 

2011-4109-m.jpg

Atlantis opplyst av flomlys på vei ut av VAB. Dette er siste roll-out for romfergeprogrammet.

 

2011-4232-m.jpg

Tidlig morgen 1. juni var Atlantis "hard-down" på oppskytningsrampe 39A

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Payload to pad:

 

Et dager etter at romfergen kommer ut til oppskytningsrampen blir lasten fraktet ut. Lasten gjøres som nevnt tidligere klar i "Space Station Processing Center". Den flyttes over til en lastecontainer, som har samme størrelse rom romfergene sitt lasterom. Denne containeren roteres deretter til vertikal, og kjøres ut til oppskytningsrampen. Den delen av oppskytningsrampen som beveger seg rundt romfergen sin heter RSS (Rotating Service Structure) inneholder det som kalles PCR (Payload Checkout Room). Lasten blir tatt inn i PCR, og derfra blir den senere plassert inn i romfergen sitt lasterom.

 

2011-4415-m.jpg

Lasten blir plassert inn i en lastecontainer i "Space Station Processing Center".

 

2011-4461-m.jpg

Lastecontaineren løftes opp til PCR.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Status på Atlantis:

 

2011-4568-m.jpg

Etter tanking-testen som ble gjort på den eksterne tanken til STS-135 ble det oppdaget en lekkasje av hydrogen fra en ventil som kontrollerer tilførsel av flytende hydrogen til hovedmotor nummer 3 (SSME Nr. 3). Hadde det vært et oppskytningsforsøk så hadde det blitt avbrutt. På bildet ser vi en teknikker jobber med å bytte ut og teste den suspekte ventilen.

 

 

2011-4599-m.jpg

MPLM-containeren og LMC har nå blitt plassert inn i Atlantis sitt lasterom, og er nå klart for oppskytning. Øverst i lasterommet til Atlantis ser vi dokking-adapteren som brukes til å dokke romfergen til romstasjonen.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra Kennedy Space Center:

 

Tidligere denne uken hadde NASA TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test). Dette er en sjans for astronautene for en siste "generalprøve" på oppskytningen. TCDT varer i to dager. Første dag går med å gjøre seg kjent med sikkerhetsutstyret rundt og ute på oppskytningsrampen. Andre dag går med til en simulert nedtelling. Her simuleres nedtellingen på samme måte som selve oppskytningen, men uten at det fylles drivstoff i tanken. Simuleringen avbrytes gjerne ved T-15 sekunder, og astronautene trener da på å evakuere romfergen.

 

2011-4846-m.jpg

STS-135 astronautene etter ferdig TCDT. Fra venstre: Chris Ferguson, Doug Hurley, Sandy Magnus og Rex Walheim.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra Kennedy Space Center:

 

Som nevnt tidligere i denne tråden så har det vært inspeksjoner av den eksterne tanken etter en tanking test. Disse inspeksjonene ble gjort for å være sikre på at det ikke var sprekker i aluminiums panelene på denne tanken slik det var på ET-137 som ble brukt på STS-133. Resultatene av analysene er nå klare, og den eksterne tanken er klarert for oppskytning.

 

Det er også gjort annen modifikasjon på denne tanken. Kamera som sitter på den eksterne tanken og filmer romfergen er modifisert, slik at det ikke automatisk kutter 15 minutter etter oppskytning, men fortsetter å sende bilder helt til tanken brenner opp i atmosfæren over stillehavet, så det blir spennende å se hva de klarer å få av data derfra.

 

 

2011-4574-m.jpg

Bilde fra inne i den eksterne tanken. Dette er området mellom tanken for flytende hydrogen og flytende oksygen, og området er kjent som "intertank". På bildet ser vi en teknikker som har jobbet med inspeksjoner av tanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...