Gå til innhold

Opptakskrav ved videre utdanning [studiepoeng]


Totje

Anbefalte innlegg

Hei! jeg lurer bare på om noen har noen særlig erfaring med opptakene til videre studier ved universiteter og høyskoler?

 

Jeg har selv søkt på juss studiet og har ca 5,0 i snitt som tilsvarer 50 poeng. Men det det studiet jeg har søkt på har en opptakskravgrense på 52 studiepoeng, er det da helt utelukket at jeg kan komme inn på det studiet med 50 poeng?

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenggrensene varierer fra år til år avhengig av hvor mange som søker og hvor gode karakterer de som søker har, og det er mulig at grensene går litt ned i år. Samtidig kan du ikke satse på at dette skjer, de kan like godt øke eller forbli omtrent som i fjor.

 

Det heter for øvrig ikke studiepoeng, men konkurransepoeng.

Lenke til kommentar

Poenggrensene varierer fra år til år avhengig av hvor mange som søker og hvor gode karakterer de som søker har, og det er mulig at grensene går litt ned i år. Samtidig kan du ikke satse på at dette skjer, de kan like godt øke eller forbli omtrent som i fjor.

 

Det heter for øvrig ikke studiepoeng, men konkurransepoeng.

 

Takk for svar! ja studiet hadde i fjor 52 konkurransepoeng som en grense, og det er færre søkere på studiet i år mot i fjor. Men si at jeg har 50 konkurransepoeng og studiet krever 52 konkurransepoeng i år, vil det bety at min søknad på dette studiet blir skrinlagt? eller bare at jeg blir prioritert etter andre søkere som er bedre kvalifiserte :)?

Endret av Totje
Lenke til kommentar

Poenggrensen blir ikke fastlagt på forhånd. Det er x antall plasser, og de x søkerne med flest konkurransepoeng får plassene. Poenggrensen er antall konkurransepoeng den person med færreste konkurransepoeng hadde.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...