frosker Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hei Lurer på om noen her kan hjelpe meg litt...her er situasjonen: Kjæresten min har hatt en idiot av en tidligere arbeidsgiver som nektet å betale henne den siste lønnen hennes før hun sluttet. Hun gikk til forliksrådet og vant mot firmaet ved en fraværsdom. Men, pengene uteble. Hun hadde forberedt og skrevet et begjæring om utlegg til namsfogden i Oslo nå, men så sjekket jeg tilfeldigvis navnet på firmaet og så viser det seg at firmaet ble slått konkurs i midten av mai. Jeg har navnet på advokaten som er bobestyrer, men hva gjør hun/vi nå? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Dette skjedde med meg over nyttår. Hadde utestående feriepenger fra et firma som plutselig ble erklært konkurs. Slik jeg har skjønt det, og slik jeg har gjort det selv, sendte jeg en mail til advokaten og informerte om at jeg hadde et krav. Fikk derved sendt i endel info via post, og et skjema til nav som jeg fylte ut og sendte tilbake, sammen med lønnslipper som beviste kravet mitt. Har ikke konkursboet mulighet til å dekke lønna, blir dette videresendt til staten/nav. Vi har noe som heter Lønnsgarantiordning i Norge, som dekker lønn og feriepenger i slike saker. Siste nytt i min sak, var at det hele var oversendt til nav, med 5 måneders behandlingstid. Lenke til kommentar
frosker Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Dette skjedde med meg over nyttår. Hadde utestående feriepenger fra et firma som plutselig ble erklært konkurs. Slik jeg har skjønt det, og slik jeg har gjort det selv, sendte jeg en mail til advokaten og informerte om at jeg hadde et krav. Fikk derved sendt i endel info via post, og et skjema til nav som jeg fylte ut og sendte tilbake, sammen med lønnslipper som beviste kravet mitt. Har ikke konkursboet mulighet til å dekke lønna, blir dette videresendt til staten/nav. Vi har noe som heter Lønnsgarantiordning i Norge, som dekker lønn og feriepenger i slike saker. Siste nytt i min sak, var at det hele var oversendt til nav, med 5 måneders behandlingstid. Ok, 5 måneders behandlingstid... Nå blir hun nok fornøyd. Men takk for svar, da får hun kontakte advokaten og se hva han sier da Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Kan jo håpe på at det er dekning i konkursboet, men utifra hva du skriver så høres det heller tvilsomt ut. Yess, advokatfirmaet i min sak virker veldig seriøs, og ute etter å hjelpe, så min erfaring så langt er positiv (se bort ifra at saken drøyer 5mnd hos NAV). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 NAVs mål er at 80% av garantisakene skal behandles innen 2 måneder. Sist jeg hadde med NAV Lønnsgaranti å gjøre, gikk det på knappe måneden fra de nødvendige dokumenter ble innsendt. Så, det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Ikke godt å si hva jeg skal tro, men siste brevet fra advokatfirmaet sier dette: "Saksbehandlingstiden hos NAV Lønnsgaranti er for tiden ca 5 måneder." De skriver også: "Vi gjør oppmerksom på at det vil ta ca to uker fra vedtaksdatoen til pengene er tilgjengelig på boets konto for utbetaling til deg." De får ha så mye mål de bare vil om 2mnd, men vi får se hva som skjer Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Er kravet eldre enn 6 måneder, vil nok ikke NAV Lønnsgaranti dekke dette. Hun må uansett sette frem krav ovenfor boet uansett om det kommer inn under lønnsgaranti ordningen eller om det er massekrav. Er hun arbeidsledig må hun melde seg til NAV innen gitte frister. Saksbehandlingstid i følge NAV for enkle krav er 2 måneder, resten kan det være opp til 5 måneder: http://www.nav.no/Arbeid/L%C3%B8nnsgaranti http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsgiver/L%C3%B8nnsgaranti/L%C3%B8nnsgaranti/L%C3%B8nnsgaranti+-+Informasjon+om+svartid.273095.cms Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå