Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir mobilsamtaler tatt opp av teleselskap? Er det lov?

TheGatherer

Anbefalte innlegg

Jeg lurer enkelt og greit på om teleselskap tar vare på samtaler?

Har de lov til det? Om f.eks det er snakk om narkotika salg, hvor personen idiotisk nok har brukt telefon for kontakt, og at det kommer direkte frem at det er salg av diverse stoffer, ville det kunne bli brukt i en sak? Eller er det slikk at det kun er historikk som blir tatt opp, eventuelt meldinger? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannhet med modifikasjoner. I følge rykter fra år tilbake, samt siste Vi Menn så fanger NSA opp alt av elektronisk kommunikasjon rundt omkring i verden. De søker etter kommunikasjon som angår rikets sikkerhet. Slik jeg har skjønt det så lagres meldingen/samtalen og analyseres hvis interessante ord blir nevnt.

Lenke til kommentar

Sannhet med modifikasjoner. I følge rykter fra år tilbake, samt siste Vi Menn så fanger NSA opp alt av elektronisk kommunikasjon rundt omkring i verden. De søker etter kommunikasjon som angår rikets sikkerhet. Slik jeg har skjønt det så lagres meldingen/samtalen og analyseres hvis interessante ord blir nevnt.

Her tror jeg det passer å komme med et sitat fra en av mine favorittbøker ("Fiendens Fiende" av Jan Guillou):

Etterhvert gikk det opp for ham (Carl Hamilton) at arbeidsstilen i Moskva var slik. Alle regnet med at de alltid ble avlyttet. Det var egentlig urimelig. Hvor mange diplomater fantes det i Moskva? Mellom 6000 og 7000? Det var jo en av verdens viktigste hovedsteder.

Å avlytte flere tusen konversasjoner pr kveld bare blant diplomatkorpsene -i tillegg kom turisthotellene og utenlandske journalister og besøkende forretningsmenn, som sammenlagt utgjorde dobbelt så mange -ville kreve et personale på minst 30 000 mennesker som utelukkende hadde avlytting til oppgave, samt systematisering, utskrift, oversettelse, analyse og arkivering. Herregud, så mye skvalder å avlytte!

Nå har riktignok datamaskinene utviklet seg siden boka ble skrevet, slik at stemmegjenkjenning (utskrift) oversettelse, analyse (søk etter interessante nøkkelord) og lagring (arkivering) kan automatiseres, men sjansen for at de nyttige opplysningene drukner i alt det andre "skvalderet" er likevel stor, noe som også er blitt påpekt i debatten rundt innføring av datalagringsdirektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...