Gå til innhold

Ny PC, billig og "fremtidsrettet"

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 som begynner å bli litt svak som hovedmaskin. Den holder fremdeles til mye, men den tar bl.a. ikke filmer 1080p (720p går helt fint). Det jeg ser for meg å gjøre er å kjøpe et hovedkort som kan holde lenge og starte med billig cpu, ram og skjermkort for senere å oppgradere bit for bit. Jeg trenger sannsynligvis også ny psu siden den gamle nok ikke har riktige koblinger til et nytt oppsett.

Maskinen brukes mest til lettere oppgaver men må også takle Half-Life ep. 3 når den kommer. Det burde egentlig ikke være noe problem siden den gamle har taklet ep. 2 helt fint.

En ting til: jeg foretrekker cpu fra Intel.

Hvilket hovedkort bør jeg basere meg på?

Hvilken cpu er bra til lav pris?

Hvor billig skjermkort kan jeg bruke?

Hvor mye RAM må jeg ha?

Og hvor stor psu er fornuftig til en ny maskin?

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra MPX.no:

ASUS P8H61-M PRO, Socket-1155

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Intel Pentium® Dual Core G840

HIS Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Corsair CX V2 500W PSU

Totalt:

3.467,00

Hovedkort er fremtidsrettet i den grad at det har USB3 og Sata6gbs, samt støtte for alle dagens Sandy Bridge CPUer så du kan oppgradere senere. CPU i oppsett er på 2,8ghz og bør være en god allroundprosessor til du kjøper deg noe kraftigere. Rammen er upåklagelig, skjermkort yter godt, samme med PSU. Koster dog 500kr mer enn du satt opp som max. Leter du litt finner du nok billigere nettbutikker å handle fra så du kan få spart ytterligere.

EDIT: Prosessoren i oppsettet, og den i linken din drar fletta av P4 prosessoren din og VEL SÅ DET ;)

Ikke helt de samme prosessorene, men det vil bli ca tilsvarende forskjell i ytelse: http://www.anandtech.com/bench/Product/92?vs=289

Endret av lperik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

EDIT: Prosessoren i oppsettet, og den i linken din drar fletta av P4 prosessoren din og VEL SÅ DET ;)

Ikke helt de samme prosessorene, men det vil bli ca tilsvarende forskjell i ytelse: http://www.anandtech.com/bench/Product/92?vs=289

Det er bra! Da kan jeg holde meg på billige prosessorer foreløpig. Det er egentlig hovedkortet som er viktigst akkurat nå. Og jeg glemte å si at jeg helst bør ha et med mulighet for ett ordinært PCI-kort. Jeg har et lydkort med rca-innganger som jeg ikke er klar for å gi slipp på ennå.

Da er socket-1155 veien å gå, men er H61 bra brikkesett? Eller er det også andre gode alternativer blant nye brikkesett?

Lenke til kommentar

Da er socket-1155 veien å gå, men er H61 bra brikkesett? Eller er det også andre gode alternativer blant nye brikkesett?

H61 er det billigste brikkesettet til socket-1155. Det yter like godt som de dyrere (se test).

Er selvsagt mye annet, og bedre å velge mellom, feks Z68 som har støtte for 2xPCIex16 cli/crossfire, onboard USB3 mm, men prisen blir jo også deretter. Ett godt valg om du går for noe sånt er dette: Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155. Dette har og PCI-port.

Lenke til kommentar

Jeg merker at kunnskapene mine er litt utdatert :whistle:

Jeg fant en versjon av det Asus kortet med pci, men er det noen grunn til at det Gigabyte kortet jeg sammenligner med her skulle være dårligere? Jeg oppfatter det som hakket bedre utstyrt, bortsett fra at det har ett pci-e spor mindre (jeg bør vel kunne klare meg med to).

Gigabytekortet er det beste av de 2.

Grunnen til jeg satt opp H61kort i oppsettet over var for å få ned prisen så mye så mulig, men om du først er oppe på 800kr ville jeg absolutt gått for ett P67kort. Her er det rimeligste jeg fant på MPX: ASUS P8P67 LE, Socket-1155.

Pluss:

2xPCIe(2.0)x16

Crossfire (så du kan kjøpe ett hd6850 til senere for bedre grafikkytelse)

Sata6gbs

Usb3

FireWire

Overklokkemulighet for Sandy Bridge K-modellene

Dette kortet har og 2xPCIex1 og 3xPCI så burde holde i massevis.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...