Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjerring ødela pc

Anbefalte innlegg

Hei, kjæresten min puttet høretelefonkabel inn i usb-kontakten på laptopen min. Den døde momentant, uten smerter.

Jeg har forsikring men den sier følgende:

Skader som dekkes:

Skader og tap som inntreffer plutselig og uforutsett, såfremt:

- Sikrede har overholdt de sikkerhetsforskrifter som gjelder for verdigjenstandsforsikring

- Ikke har opptrådt grovt uaktsomt eller voldt skaden ved forsett

Er dette grovt uaktsomt?

Må jeg kaste hele dritten og kjøpe ny?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer vel helt an på situasjonen. Dersom rommet var dårlig belyst, og USB-kontakten var rett ved siden av minijack-utgangen, så skal det ikke så altfor mye til å bomme. Hvis hun derimot med vitende vilje kjørte minijack-inngangen på hodetelefonene rett inn i USB-kontakten, og da var ute etter å ødelegge, så blir det jo hva jeg vil kalle *grovt* uaktsomt.

Det beste er nok å være ydmyk overfor forsikringsselskapet, si det som det er, og ta det som en mann. Så får du heller kjefte på kjerringa i etterkant ;-)

Hvis det viser seg at du ikke får noe igjen fra forsikringsselskapet, ville jeg heller lagt ut maskinen på finn.no fremfor å kaste den, og sagt at den var defekt grunnet kortslutning. Det er alltids noen entusiaster med rett kunnskap for å reparere slike problemer, som saumfarer slike fora etter de rette produktene.

Lenke til kommentar

Dette kommer vel helt an på situasjonen. Dersom rommet var dårlig belyst, og USB-kontakten var rett ved siden av minijack-utgangen, så skal det ikke så altfor mye til å bomme. Hvis hun derimot med vitende vilje kjørte minijack-inngangen på hodetelefonene rett inn i USB-kontakten, og da var ute etter å ødelegge, så blir det jo hva jeg vil kalle *grovt* uaktsomt.

Det beste er nok å være ydmyk overfor forsikringsselskapet, si det som det er, og ta det som en mann. Så får du heller kjefte på kjerringa i etterkant ;-)

Hvis det viser seg at du ikke får noe igjen fra forsikringsselskapet, ville jeg heller lagt ut maskinen på finn.no fremfor å kaste den, og sagt at den var defekt grunnet kortslutning. Det er alltids noen entusiaster med rett kunnskap for å reparere slike problemer, som saumfarer slike fora etter de rette produktene.

Takker for svar, jeg gjør nok som du sier Vegard. minijack-utgangen var rett ved usb-kontakten som du sier. Likevel har jeg aldri gjort den feilen selv (og jeg brukte den 98% av tiden).

Får håpe på det beste ellers kan jeg nærmest bare gi den bort til interesserte. Regner med at skjermen og kanskje noen andre deler fortsatt fungerer.

Tror du jeg kan redde innholde på harddisken?

Lenke til kommentar

Tror du jeg kan redde innholde på harddisken?

Uten å si det 100% sikkert, så vil jeg tro det er svært stor sannsynlighet for at harddisken fremdeles er brukbar. Bare pass på å skru den ut før du sender den inn ifbm. forsikringsoppgjøret, og husk på å nevne for forsikringsselskapet at du har tatt ut disken på egenhånd.

Eventuelt kan du også skru ut disken og sette den inn i et 2.5" HDD-kabinett (lignende dette) som du kan koble rett inn en annen maskin via USB. Da kan du bare kopiere ut filene du vil beholde, og sette inn disken igjen før du sender den inn.

Lenke til kommentar

Dette er jo et soleklart uhell, kjerringa har jo greid å tatt feil av to kontakter som står ved siden av hverandre og dette kan jo skje hvem som helst.

Er jo en grunn til at man har forsikring så får forsikringsselskapet vurdere resten her.

Lenke til kommentar

Enig med Malvado... dette er et typisk "uhell" som slike verdisaksforsikringer skal dekke.

Hadde hun kjørt en kniv inn i USB-porten, og rotet rundt inni der til maskinen døde, kan vi begynne å snakke om grovt uaktsomt.

Nå vet ikke jeg hvilken type forsikring du har (via forsikringsselskap eller butikk), men ofte er du bedre dekket mot denne typen uhell via forsikringer som kjøpes sammen med produktet i butikk.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvordan å putte en headphone jack inni usb porten kan ødelegge hele pcen ??

Det kan du, men jeg har ikke noe svar. Har aldri gjort noe lignende selv, og jeg fulgte ikke med på hva som skjedde da hun gjorde det. Men om jeg skulle gjette ville jeg tro at det ble en kortslutning i hovedkortet.

Nå vet ikke jeg hvilken type forsikring du har (via forsikringsselskap eller butikk), men ofte er du bedre dekket mot denne typen uhell via forsikringer som kjøpes sammen med produktet i butikk.

Har en studentforsikring i Gjensidige, ikke en slik dyr "idiot-forsikring" man kan kjøpe i butikken, selv om den kanskje hadde vært bedre i dette tilfelle. Vi får se! Takker for alle svar, skal høre med Gjensidige imorgen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Fruen min klarte å velte en kopp te opp i tastaturet på sin bærbare. Og siden vi begge har innboforsikring i Sparebank 1 igjennom fagforening så slapp vi egenandel og fikk hele pengebeløpet tilbake. Vips så var det bare å bestille ny. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...