Gå til innhold

Lære meg fotball finter

NeEeO

Anbefalte innlegg

Halle der !

Jeg spilte fotball aktivt fra 7.klasse og nedover , jeg kunne mange finter, hadde god balanse osv. Men nå er jeg ikke like god, (GÅR I 9.KLASSE) jeg har glemt fintene og balansen er ikke like god den heller, kansje bena mine har blitt tregere siden sist? nei , det trukke jeg fordi jeg er den 3.beste i kondisjon i klassen min. Noen som vet hvordan/hvilke triks jeg kan lære meg. Vis dere finner en video, håper jeg den viser i sakte film, fordi jeg er ikke god på å lære meg finter når jeg ser at noen finter fort.

Tusen Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med deg fotballen på fotballbanen og lek med den i en time eller to. Tro meg, fintene kommer etterhvert. Det viktigste er å ha ballkontroll og kunne bevege seg fort med ballen. Så kommer fintene faktisk automatisk etterhvert. Se gjerne en Ronaldo finte f.eks., og ha den i bakhodet mens du trikser og tuller med ballen alene.

Tro meg - fintene kommer. :)

Endret av T.A
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noe av det viktigste i en finte er akkselerasjonen ut av finten.

Tren hurtighet for å få kjappere ben. (Spenst for å få eksplosive muskler)

Finter som kan prøves:

Oversteg (Klasikker men funker som bare det)

Skuddfinte (En av de mest effektive fintene)

Lenke til kommentar

hvordan trene r jeg hurtighet i bena?

Da trenger du eksplosive muskler.

Tren spenst så blir du kjappere.

hvordan trener man spenst uten utstyr?

hvordan trene r jeg hurtighet i bena?

Da trenger du eksplosive muskler.

Tren spenst så blir du kjappere.

hvordan trener man spenst uten utstyr?

Lenke til kommentar

Vil tro spensthopp kan hjelpe litt på det, men er ikke ekspert på hvordan du skal trene spenst uten utstyr. Det er uttallige finter du kan lære deg, men overstegsfinta, skuddfinta og Elastico. En annen ting som fungerer VELDIG bra er å ta to overstegsfinter og en kroppsfinte til slutt. Overstegsfinter får motstanderen til å bli litt usikker på når han skal ta ballen, men en stopper med gode reaksjoner vil nok klare å følge deg når du går til en side. Den siste kroppsfinta er en avledningsmanøver for å få han til å tro at du skal gå til den siden. Litt vanskelig å forklare, men legger ved en link så du kan se.

Hvis du ser på klippet som begynner 27 sekunder ut i videoen, vil du se at han ikke går over ballen siste gangen, og du kan også se at stopperen blir mer fintet av den siste kroppsfinta.

Hvis du også lærer deg å løpe fort med ballen tett på kroppen med mange berøringer vil du ha en stor fordel. Hvis du ser på hvordan Messi spiller, vil du se at han ikke bruker noen særlige fancy finter, han har bare utrolig bra akslerasjon og kontroll på ballen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oi, det var gode tips ;) takk for tipsene August, men det jeg lurer på er hvordan man finter fort...som som han på videoen (27sec..) han finta drit fort..jeg ville tatt tid på det der, man må jo trene bena eller noe for at det blir lettere å finte fort , samtidig ha kontroll på ballen.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer. Du må trene eksplosivitet, som igjen medfører akslerasjon og hurtighet. Så er du nødt til å trene ballkontroll, dette er forholdsvis enkelt; du kan løpe med en ball med så mange berøringer som mulig, og forsøk å løpe fortere og fortere med samme anntall berøringer.

Lenke til kommentar

går det ann å trene eksplosivitet, uten å drive med fotball i samme slengen? noe man kan gjøre hjemme? Jeg mener altså, kan man trene eksplosivitet på en annen måte ogsål som er mer effektiv enn å løpe med ballen 24/7..å prøve å få til finta..

Lenke til kommentar

Hold noe tungt i begge armene (manualer?). Bøy deg ned så langt du kommer.. OG HOPP!

Gjenta slik at du blir utslitt etter fem repetisjoner. Hvis du ikke blir utslitt etter fem repetisjoner må du holde noe som er tyngre (tyngre manualer?). Gjenta repetisjonene 4 ganger, med 30 sek pause.

Da trener du eksplosivitet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...