willym Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg fikk et tips fra en såkalt god fotograf at en kan bruke auto iso med 1/500 hastighet på et Nikon D300s. Noen som er enig i dette eller skal en bruke laves iso selv Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Kommer vel litt an på hvordan man tar bilder. Om man ofte bruker program, lukkerprioritet og blenderprioritet kan auto-ISO ha noe for seg. Personlig holder jeg meg stortsett til manuell modus, og synes ikke det er nevneverdig strev å sette ISO selv. Foretrekker det faktisk, siden jeg oftest bruker spotmåling, og da dermed ofte må kompansere for hva jeg måler lyset etter. Dermed vil auto-ISO virke mot sin hensikt, siden jeg da uansett må bruke eksponeringskompensasjonsfunksjonen, noe som blir like mye arbeid som å kompansere selv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hvis du skal ha en bestemt lukkertid for å få en bestemt bevegelsesuskarphet og en bestemt blender for å få ønsket dybdeskarphet - så er Auto ISO helt konge. Vil foreslå at du bruker det alt etter hva du vil oppnå og hva situasjonen er. Er det nok lys, så vil laveste kalibrerte ISO gi minst støy, og så er det best å velge base-ISO, som er ISO 200 på D300s. Hvis du er usikker på bruk av ISO, så les guiden om Blender, lukker(tid), ISO og litt til. Lenke til kommentar
willym Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Takk for svar jeg skal på en helikoptertur så det kan jo hende at lyset skifter fort derfor er det vel auto iso en fordel men sett iso på 1600 og ikke 3200. Blir vel å velge F8 tenker jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå