Gå til innhold

Windows 8 vist frem

Anbefalte innlegg

Det er tydelig at ikke alle har sett den originale versjonen av videoen, på 32 minutter (f.eks på neowin). Der vises det helt klart at desktopen slik vi er vant til, er med. Og som vanlig er bakoverkompatibilitet viktig for Windows, ergo vil de selvfølgelig ikke skrinlegge desktopen.

Denne startskjermen er såklart ment for mindre laptops med touchskjermer, nettbrett, osv. Det er jo der slike startskjermer har noe for seg, og det er jo det nettbrett med Windows 7 blir slaktet for - nettopp at den ikke er touchvennlig. Det er da ingen som forventer at man skal sitte hjemme og touche rundt med 3x24" skjermer, det er jo håpløst..

Litt dumt av deg å ikke linke til videoen du viser til.

Dessverre bruker den Silvercraplight, men her er en direktelink for å laste den ned i stedet:

http://cdn-smooth.ms-studiosmedia.com/news/mp4_hq/1006753_Microsoft_Windows8_Press_v3_HQ.mp4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper de gjør noen ting i bunn også, feks et ordentlig system for filkopiering, nytt filsystem, og fjerneing av den idiotiske limiten på 256 tegn i en path.

AtW

Grensen for filnavn i Windows er 32 K minus ett tegn til C's <nul> string terminator så lenge man bruker unichar. Eller 32767 tegn. Burde holde.

I de klassiske systemkallene er MAX_PATH definert til 260 tegn, det ivaretar bakover kompabilitet til Dos og Windows 95.

En kan ikke lage uendelig dype kataloger i kombinasjon med lange filnavn. Er ikke sikker på om begrensningen ligger i katalogdybde (folderdybde) eller i filnavnet og katalognavnenes lengde.

Dette kan dere prøve og møte veggen ved å gå x-antall dypt når dere lager kataloger. Kall katalogene noe sinnsykt langt, og repeter dette i dybden til dere møter veggen. Det går ikke særlig mange nivåer i dybden før veggen møtes. :roll:

Lenke til kommentar

[...]

Essensen er den samme, når jeg bruker windows, så er det ikke mulig for meg å lage paths som er lengre enn 256 paths. Gjør man det kan man ikke akkessere filer eller flytte de. Dette er et problem jeg har i windows. Jeg synes det er underlig å si at "windows takler det fint", enn så lenge det faktisk er umulig å ha lengre path-names i praksis i windows. Uansett hva systemet egentlig skal støtte. explorer er jo en helt sentral integrert del av windows.

AtW

Av nysgjerrighet; har du noen eksempler på hvor du trenger mer enn 256 tegn? Bare lurer, har vært borti det selv blant annet med noe krøll mellom Dropbox og en editor kalt Eclipse hvor den klarte å lage 20-dypt mappesystem uten innhold som jeg tror var over 256, men gikk fint an å slette det i alle fall :-)

Lenke til kommentar

Ett eksempel:

Det er ikke værre enn at du f.eks. en dag får ett behov for å lagre kataloger og filnavn i setningsform. Det blir ganske langt etter kort tid. :roll:

Nå er jeg enig med stoff3r i at det er fornuftig å holde seg til korte filnavn om man kan. For noen kan det være nyttig å ha kortest mulig navn. Men når en nærmer seg filnavnet der langt nede i dypet, så blir det mer naturlig å beskrive litt mer i de dypeste katalogene og i filnavnet selv, enn å måtte legge beskrivelsen i en egen README.TXT-fil.

Stoff3r skrev:

Jeg leste en gang at man burde ha så få tegn som mulig, for eksempel i installasjonsretningen til et tungt spill, da harddisken raskere kan hente fram informasjon hvis pathen er kortere (feks D:/game).

Så selv om noen aldri har opplevd problemet med lange navn under NTFS selv, eller at de ikke kan tenke seg at det skal bli ett problem, så vil dere sikker tenke at søren for ett teit filsystem når "mangelen" skulle melde seg.

Tenk dere bare følgende: Du holder på å lagre noe i en katalogstruktur som har spist opp mesteparten av tilgjengelig "navnelengde", og du har en fil med 4 tegn i navnet. Så sier Windows med en feilmelding at det ikke går an å lagre eller flytte de filene du ønsker med det navnet.

Det er rimelig frustrerende om en har litt dårlig tid og ønsker å få jobben gjort.

Endret av G
Lenke til kommentar

[...]

Essensen er den samme, når jeg bruker windows, så er det ikke mulig for meg å lage paths som er lengre enn 256 paths. Gjør man det kan man ikke akkessere filer eller flytte de. Dette er et problem jeg har i windows. Jeg synes det er underlig å si at "windows takler det fint", enn så lenge det faktisk er umulig å ha lengre path-names i praksis i windows. Uansett hva systemet egentlig skal støtte. explorer er jo en helt sentral integrert del av windows.

AtW

Av nysgjerrighet; har du noen eksempler på hvor du trenger mer enn 256 tegn? Bare lurer, har vært borti det selv blant annet med noe krøll mellom Dropbox og en editor kalt Eclipse hvor den klarte å lage 20-dypt mappesystem uten innhold som jeg tror var over 256, men gikk fint an å slette det i alle fall :-)

Her er et seksempel fra min filer på 236 tegn: Y:\+c\Mozart - Complete (178)\Mozart - Complete Mozart Edition, Vol. 14 of 45, Piano Quintet, Quartets, Trios Etc. (Disc 2 of 5) \Mozart - Complete Mozart Edition, Vol. 14 of 45, Piano Quintet, Quartets, Trios Etc. (Disc 2 of 5).APX.log. Legg merke til alt som er gjort for å korte ned pathen. (ligger rett på rot, mappe heter +c istedet for +classical, Mappen mozart complete burde hete "Wolfgang A. Mozart - Complete Edition (178 discs)" osv)

Dette er ikke noe unikt eksempel som sådan, bare et eksempel av mange på lange filnavn. Jeg har hatt større problemer med andre filer.

AtW

Lenke til kommentar

Nå mangler vi vel snart bare en evaluering (les: slakting) av "Windows 8 Security" av Peter Gutmann før spekulasjons-tsunamien er over for denne gang.

edit: Finnes det ikke allerede egnede tråder for diskusjon og sammenligning av filsystemer?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Med Microsoft renommé er det vel bare naturlig å forvente en del slakt og skepsis i tidlig fase.

På den ene siden skal Microsoft holde kortene så stramt inntil seg så lenge som mulig, men på den andre siden trenger Microsoft å spre reklame og blest om det nye som måtte komme. De 2 ønskene er ikke helt forenlige.

Så inntil vi ser produktet i egne hender så kan Hardware.no og Microsoft heller holde informasjonen tett inntil brystet. Hardware.no er med på å skape grobunn for en masse synsing.

Og vi mennesker bedømmer jo som regel ting basert på tidligere erfaringer. Slik er det bare. :)

Lenke til kommentar

Lange path er også et problem når man har behov for temasorterte mappestrukturer med mange trinn. Det er uansett en unødvendig kort begrensning med 255 tegn selv om ikke akkurat jeg plages med det daglig. (Det tar måneder mellom hver gang jeg plages av det)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Håper de holder seg til to versjoner; en til netbook og en til vanlig PC. Ikke premium, pro, ultimate, home osv.

Mange versjoner er nok kommet for å bli. Bare se på prosessorbransjen. For 20 år siden var det 4-5 modeller å velge mellom fra hver produsent. I dag har de 40-50 desktop-modeller hver.

I tillegg regner jeg med det blir mer samkjøring mot Windows Phone og app-tankegangen. F.eks at det integreres en app-butikk i Windows der noen apps blir engangsbetalinger mens andre blir for dagsleie, månedsleie eller årsleie. Office-produktene kommer nok til å bli leiepris på. Microsoft lar seg nok inspirere av Apple på ennå et punkt. Jeg regner nemlig med at de åpner for 3.parts apps etter godkjenning fra MS. Det betyr nok vanskeligere tider for 3. parts leverandører og da spesielt for de skarpeste konkurrentene (Nettlesere, office, virusfjernere, brannmurer, mediespillere osv). Får man ikke godkjenning i app-systemet blir man nok også utelatt fra metro-grensesnittet. Dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar

Tror Microsoft-8-clould-Store-maket-shop (eller hva det enn egentlig heter) potensielt kan få store problemer i Europa med tanke på EU om de velger å utelate noen programvare leverandører fra butikken sin. Det være som å helle bensin på EU-Anit-Monopol-Bålet , noe jeg ikke tror de vil, i alle fall ikke åpenlyst.

Personlig håper jeg de før det til med en miks av OSS , paid og Freeware. Tviler dog sterkt på at det blir like omfattende som i Linux, Android og IOS med tanke på mengden brukere av plattformen og programvare størrelse (sammenlignet med ISO og Android). Kanskje en P2P løsning kunne vært tingen?

Anyways det er lov å håpe! :new_woot:

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

Mange trangsynte folk her som ikke ser hva Microsoft prøver å gjøre.

Folk er generelt negative til forandringer, bare se på fjesbok. Nå har ikke Microsoft hatt en stor oppdatering av UI-et siden 1995, og det er klart at mange reagerer når man tenker helt nytt.

Det er også klart at med Windows så kan man ikke begynne helt på nytt, man må faktisk tenke bakoverkompatibilitet. Det Microsoft også anerkjenner er flere Inputs. Om det er tablet, laptop eller stasjonær PC så skal programmene man bruker kunne fungere, og OS-et skal være tilpasset det input-et man velger. F.eks. vil ikke software keyboardet komme opp når du ikke har touchskjerm og kun tastatur. Det de hintet om på D9 konferansen var et tilpasset brukergrensesnitt for Word. Det blir nok enkelt for utviklere å både programmere for touch og mus.

Det man også vil begynne å se (og man allerede har sett) er en flytende overgang mellom webapplikasjon og installert applikasjon. Du kan si at Facebook startet dette (i stor skala), du kan si Google ekstenserte det med Chrome OS - men faktum er at .NET ble lansert i 2002 og gir kraftige biblioteker til utviklere for web-applikasjoner. Windows 8 videreutvikler dette.

Det som også er flott at Microsoft tør å satse på, er synergi mellom platformene sine, men de anerkjenner også at størrelsen på skjerm og formfaktor vil definere til hvilket bruk, og hvordan man bruker enhetens OS for å gjøre det man vil.

Det morsomme i denne debatten er start-menyen. Folk har skikkelig kjærlighet for denne gamle, uintuitive menyen som for lengst burde ha pensjonert seg. Det jeg kan si meg enig i er at start-menyen (det er ikke lenger en meny i mine øyne) er veldig påtrengende, og de viste heller ikke hvordan den er optimalisert for søk.

Jeg har dog noen ankepunkter, for jeg, i motsetning til mange av dere, har sett hele demoen på en halv time:

•  
  • Multitasking: Når man holder på med flere programmer samtidig så er det slik at man går listemessig gjennom programmer. Det er ikke slik at man går til programmet man sist brukte slik som alt-tab funksjonen fungerer nå. De burde heller tatt inspirasjon fra WP-avdelingen som gir brukerne en liste over åpne programmer, og selvfølgelig tilpasset det for en høyere oppløsning og større trykkeflate/skjerm.
  • Multitouch: Både på pekeflaten/musen på en bærbar og berøring på skjerm. Har kan de virkelig tenke mer nytenkende. Problemet er at mange eksisterende touch-skjermer på laptoper i dag ikke støtter multitouch, men på de skjermene som gjør det, bør de for alle pengene/fingrene tenke multitouch. Dvs. opp til 4 (muligens 5) fingre samtidig. Det kan hjelpe med arbeidsflyt og hindre flere menyer/knapper for dedikerte ting man gjør ofte.
  • Vanlig modus: Jeg mener de også her har gått et altfor kort stykke. De bør gjøre den delen enda mer touch-orientert. Jeg kan gå så langt og si at et tilpasset UI for pekefingeren også vil fungere for mus. Nå snakker jeg ikke om Tiles som gir informasjon, men om menyer og knapper som bør raffineres i mye større grad. En mus på en laptop er prakteksemplet på dette.

Nå orker jeg ikke skrive mer, men min generelle tanke er at hvis det blir raffinert nok og Microsoft tør å gå langt nok, så kan dette bli et revolusjonerende produkt. Kjenner jeg MS rett så er nok dette en faseovergang til Windows "9" som vil være det 8 burde ha vært. Vi får se hva som skjer til september ihvertfall.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Det morsomme i denne debatten er start-menyen. Folk har skikkelig kjærlighet for denne gamle, uintuitive menyen som for lengst burde ha pensjonert seg. Det jeg kan si meg enig i er at start-menyen (det er ikke lenger en meny i mine øyne) er veldig påtrengende, og de viste heller ikke hvordan den er optimalisert for søk.

Samtidig så er vel Start-menyen noe som mange har etterspurt innovasjon av de siste årene, det vil nok ta tid å venne seg til start-skjerm istedenfor start-meny, men jeg tror folk vil innse at start-skjermen byr på såpass mange fordeler at de skjønner det etterhvert.

[*]Multitasking: Når man holder på med flere programmer samtidig så er det slik at man går listemessig gjennom programmer. Det er ikke slik at man går til programmet man sist brukte slik som alt-tab funksjonen fungerer nå. De burde heller tatt inspirasjon fra WP-avdelingen som gir brukerne en liste over åpne programmer, og selvfølgelig tilpasset det for en høyere oppløsning og større trykkeflate/skjerm.

Dette er noe jeg også savnet. Har ofte veldig mange programmer oppe og det å bla ett og ett program bakover er ikke noe jeg ser for meg som særlig brukervennlig. Jeg regner med at det vil være en erstattning for alt+tab i den ferdige versjonen. Med tastatur så vil man fortsette med alt+tab, og på touchskjermer ser jeg for meg at man holder venstre tommel nede og får opp en oversikt over åpne programmer. Videre kan man enten trykke på det programmet man ønsker, eller flytte tommelen opp/ned for å bla gjennom lista mens man holder tommelen nede. (Holde tommel nede blir da som å holde nede ALT, og flytte tommel opp og ned blir som å trykke tab)

[*]Multitouch: Både på pekeflaten/musen på en bærbar og berøring på skjerm. Har kan de virkelig tenke mer nytenkende. Problemet er at mange eksisterende touch-skjermer på laptoper i dag ikke støtter multitouch, men på de skjermene som gjør det, bør de for alle pengene/fingrene tenke multitouch. Dvs. opp til 4 (muligens 5) fingre samtidig. Det kan hjelpe med arbeidsflyt og hindre flere menyer/knapper for dedikerte ting man gjør ofte.

Vet ikke helt hva du tenker på her, men Windows 7 har allerede god støtte for multitouch som nok blir videreført til Windows 8.

[*]Vanlig modus: Jeg mener de også her har gått et altfor kort stykke. De bør gjøre den delen enda mer touch-orientert. Jeg kan gå så langt og si at et tilpasset UI for pekefingeren også vil fungere for mus. Nå snakker jeg ikke om Tiles som gir informasjon, men om menyer og knapper som bør raffineres i mye større grad. En mus på en laptop er prakteksemplet på dette.

Mener du desktopen når du sier "Vanlig modus"? Isåfall er jeg delvis enig i dette, jeg tror at vi pdd bare har sett halvparten av det nye UIet, det har bl.a. vert rykter om ett 3D UI også. Men det er vel egentlig opp til utviklere å lage touchvennlige programmer, de tingene som følger med Windows vil man sannsynligvis ha tilgang på også på Start skjermen.

Men når selv en hardbarka Apple fanatiker som Andy Ihnatko liker det nye UIet, selv om han ikke liker at man blander med den gamle desktopen, så må jeg si at dette er en suksess fra Microsofts side ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hmm noen spennende tanker i den artikkelen. Likte spesiellt denne biten:

There are no technical details at this point, but judging by yesterday's demo, it's pretty clear that the new user interface is not dependant on Explorer. The new interface is not a program that is launched after the classic Windows explorer desktop has loaded. I think Microsoft has turned the entire classic Windows Explorer desktop into a program that is launched when (and only when) a classic program is launched. In other words, all the things that classic Windows programs need in order to run are now contained separately from the new userland and interface.

I think this is what Larson-Green meant when she said that if users don't want to see the classic Windows environment, they simply shouldn't run classic applications. While Windows 8 will contain the legacy Explorer environment by default, it won't actually run until you launch a classic application. This makes perfect sense too - Microsoft is aiming Windows 8 for tablets, and with batteries being as limited as they are, Windows 8 can't afford to run both the new interface and the Explorer interface simultaneously all the time.

Man snur rett og slett hele tankegangen på hodet. Det første inntrykket folk fikk var at den nye start-skjermen kjørte over Explorer.exe, men etter å ha lest dette føler jeg at det er mer logisk å si at Explorer.exe kjører "over" den nye start-skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...