-Teddy- Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hei! Har i tre år kjørt en flott klokk med standard kjøleutstyr på maskinen. Ingen stabilitetsproblemer. Installerte i går 4GB ekstra minne av samme sort som jeg allerede hadde, og dermed var det full stopp. Merkelig, for minnet er nesten uklokket! Har forsket litt. Har satt alle instillingene til standardinstillinger, men men manuell styring i stedet for "Standard" (som medfører at alle valgene for OC forsvinner). Maskinen vil ikke engang boote med disse instillingene! Jeg konkluderer med at en eller annen instilling må være riv ruskende gal når alle minneportene tas i bruk. Noen som har noen forslag til hva det kan være? Systemet mitt består av: ASUS P5B-E Plus Intel E6300 2x Corsair Twin2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 (og 7 harddisker, et AMD 4890 etc...) Klokken min var som følger: E6300 klokket fra 1.86GHz til 3.0GHz, minnet fra 800MHz til 860MHz. Standard timings. Multipler på 7, FSB på 430 (fra 266), minnedivider på laveste. vCore på 1.3375, minnevolt på 2.00V (fra 1.8V), PCIe og PCI låst til hhb. 100- og 33.33MHz, NB Voltage på 1.45V. Har forsøkt å oppdatere BIOS, men det eneste det medførte var at jeg ikke lenger kan stille vCore manuelt... Noen bilder fra BIOS med mine instillingsmuligheter og game klokkeverdier: Veldig takknemlig for forslag! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Kjør en memtest 86 på de nye minnemodulene separat, du kan jo være uheldig og ha fått defekt minne. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Glemte å nevne at om jeg setter JumperFree Configuration på "standard" i stedet for "manuell" (med standardinstillinger) så booter maskinen helt fint Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Hmmm, Prime95 kjører bra på "standard" (uten OC). Tror at minnebrikkene er fine. Forsøkte å sette ned både multipler og ram-divider og øke FSB for å kompansere. Med standardfrekvens på RAM og CPU, men med FSB på 330MHz så gikk det rett i bluescreen. Uten klokk på verken RAM eller CPU virker det uforståelig for meg at maskinen skal BSODe med en FSB-verdi lavere enn den jeg pleide å bruke (430MHz). Hva kan problemet være? Tåler ikke HK klokk med mer minne? I så fall, hvor høyt kan jeg skru FSB Termination Voltage, NB VCore, SB VCore og ICH Chipset Voltage uten å svi av komponentene mine? Endret 2. juni 2011 av -Teddy- Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Det er en kjent sak at du får dårligere overklokk til flere minneslotter du populerer. Men har du forsøkt å gi fsb og cpu vcore en liten bump? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Har økt FSB Termination Voltage til 1.30V og CPU VCore til 1.40V. Lurer på om det er noe med minnetimingsa. Med en gang jeg setter Configure DRAM Timing by SPD til Disabled så kommer ikke maskinen engang forbi POST (takk for Crashfree Bios!), uansett klokk. Dette er med romslige standardtimings som vist i bildet over. Noen av instillingene der som ser gale ut? Har merket at når den står til Enabled og maskinen skal ta seg av timings på egenhånd så varierer de mye. Ønsker å fjerne så mange feilkilder som mulig, anelser om hva som kan være galt her? (https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=443690) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå