LaStrada Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hei! Har et ganske irriterende "problem" med macen mine. Det er ikke et alt for stort problem, men det irriterer meg. Jeg har en ekstern harddisk koblet til iMacen min hele tiden som tar backup og streamer filmer til nettverket her. Problemet er at når harddisken har stått stille en stund slår den seg av for å spare strøm og at den ikke skal slites ut unødvendig mye. Dette er forsåvidt bare bra, men når jeg da feks søker etter noe i spotlight eller generelt skal bruke finder, låser finder seg og evt det programmet som skal benytte seg av finder (feks Photoshop som skal åpne en fil). Ting begynner å fungere igjen når den eksterne harddisken har startet. Det er utrolig irriterende å ha en "ubrukelig" maskin i ca 10 sekunder hver gang dette skjer. Jeg har i det siste koblet den eksterne harddisken fra når jeg vet jeg ikke trenger den, men ser på det som en litt tungvindt løsning. Har søkt etter dette på nettet og finner folk med det samme problemet, men ingen løsninger. Dette skjer ikke med FAT32-disker om jeg husker rett, kun på mac-formatene (husker ikke i farten hva det heter). Har prøvd å slå av spotlight-indekseringen på harddisken, Og dette gjelder ikke bare iMacen min, før jeg kjøpte den brukte jeg en MBP som hovedmaskin og det samme skjedde der. Har også prøvd forskjellige eksterne disker fra forskjellige leverandører. Har snakka med flere som kjører OS X og de opplever nøyaktig det samme. Det er også det samme om jeg bruker USB eller FW400/800 (har ikke ThunderBolt på iMacen eller de eksterne diskene så vet ikke hvordan det er der). Eneste "løsningene" jeg vet om er: Flytte diskene til en NAS (men da må jeg kjøpe enda en dings, selv om jeg vurderer det) Koble fra diskene når de ikke er i bruk Kjøpe større intern harddisk (men da blir backup bortkasta) Noen som har samme erfaring? Og kanskje en fiks for dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå