Pasi Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-476244/Why-blue-eyed-boys-girls-brilliant.html The colour of your eyes could determine your achievements in life, say scientists.They claim those with blue eyes are more likely to sparkle academically than those with brown. They are more intelligent and gain more qualifications because they study more effectively and perform better in exams. Mennesker med blå øyne har større suksess i intellektuelle områder, i følge denne studien. Hva tenker folk om dette? Folk er velkommen til å poste intelligensforskning mellom folkeraser også. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hva tenker folk om dette? Kan ikkje svara for "folk", utanom meg sjølv . Her er tanken: Verda er lettlurt som før når ein "forskar" kjem med ein påstand. Denne "forskninga" vann og stor interesse ein gong: http://da.wikipedia.org/wiki/Anders_Retzius . Som det står i artikkeln: "...der hurtig vandt almindelig Anerkendelse og fik stor Betydning...". Heldigvis legg ein til "på sin tid". Verda let seg lura av slike "studier" - no som før. "Dei "vise" skal uroa verda", heiter det ... Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 For det første vil jeg foreslå en alternativ kilde. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Det første jeg tenker er at det er godt jeg er blåøyd. (Jeg er ellers vant til at folk bruker det som skjellord...) Desverre betyr melaninmangel øket risk for Parkinson, noe som i motsetning til intelligensteorien er påvist. Minner ellers om at den motsatte teorien kom først, nemlig at melanin som organisk ledende materiale er en forutsetning for intelligens. Ikke bevist den heller... Geir Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Tror denne professoren ikke eksisterer, nærmeste jeg kom gjennom Google var: http://louisville.edu/ur/ucomm/mags/summer98/people/people.htm Joanne Rowe, professor of health promotion, physical education and sports studies. Navnet er ikke rett da artikkelen trådstarter viser til heter Joanna, og feltet Joanne er tilknyttet ikke er relevant for å uttale seg om øyenfarge har relevans til intelligens. Enten eksisterer Joanna Rowe ikke eller så er noen blitt sitert ut av kontekst og sitert under feil navn og tittel. Den som tror på artikkelen er sannsynligvis bare den som er "blåøyd" selv. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Du skal være rimelig blåøyd for å ta Daily Mail på ordet. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Kan det ha noe med at de fleste blåøyde er hvite, og hvite gjør det bedre akademisk enn mange andre etnisiteter? Jeg stoler ikke på dette før jeg får se forskningsrapporten, at det er en signifikant forskjell, og de har tatt hensyn til slike faktorer. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Er de fleste hvite blåøyde? Slik jeg har oppfattet både blant amerikanere og europere fra sør i Europa så er brune øyne rimelig vanlig... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Er de fleste hvite blåøyde? Slik jeg har oppfattet både blant amerikanere og europere fra sør i Europa så er brune øyne rimelig vanlig... Nei, men de fleste blåøyde er hvite. 2 Lenke til kommentar
cFc Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Er de fleste hvite blåøyde? Slik jeg har oppfattet både blant amerikanere og europere fra sør i Europa så er brune øyne rimelig vanlig... Han sa at det er flere hvite med blåe øyne enn mørkhudete. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Men det er hvite han mener gjør det akademisk bedre, men hvordan vet at han akkurat de hvite som gjør det bra akademisk har blå og ikke brune øyne, når det er minst like mange brunøyde hvite som det er blåøyde... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg har sendt en epost til universitetet der borte om saken, så får vi forhåpentlig et svar etterhvert. Geir 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 2. juni 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. juni 2011 Og her er svaret: Thank you for your note. Dr. Joanne Rowe was a Professor of Health Promotion, Physical Education and Sport Studies in the College of Education and Human Development and Assistant Dean of the Graduate School at the University of Louisville. Dr. Rowe was well known as a teacher and an advocate for disabled students, older adults and women. She retired in 2004. I am sorry, but I have no other information on the study, and I have no contact number for her. Så ingen Joanna, men en Joanne, som tidligere nevnt. Og de har ingen kjennskap til studien. Siden hun pensjonerte seg 3 år før den angivelige studien så spørs det vel om ikke dette er et tilfelle av name-jacking for å gi historien kredibilitet. Det får den enkelte vurdere. Geir 20 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Vås i fra den ene enden til den andre. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Det får'n si. Slutter aldri å forundre meg over hva folk tror på. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Er de fleste hvite blåøyde? Slik jeg har oppfattet både blant amerikanere og europere fra sør i Europa så er brune øyne rimelig vanlig... Brune øyne er den vanligste øyenfargen globalt sett, og også den vanligste blant den kaukasoide rasen (om du regner med bl.a. folk fra midtøsten under denne klassifiseringen, grunnet liknende hodeskalle-strukturer). Lysere øyenfarger som blå, grå og grønne finnes så og si utelukkende hos hvite kaukasoider i Europa, og de gangene de finnes hos asiater, i midt-østen osv. kan man regne med at det er grunnet europeisk innflytelse, eventuelt sterkere bevaring av indoeuropeiske gener fra den gangen de spredde seg over store deler av Asia. Her er noen kart over utbredelsen av lyse øyne i Europa: Illustrasjonene er ikke identiske, men man får et slags inntrykk. Selv har jeg både blåøyde, gråøyde, grønnøyde og brunøyde individer i slekta. Er selv blåøyd. endret: tastefeil Endret 2. juni 2011 av Wyrd Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Bra det er noen som gidder sjekke kildene da! Bra jobba, tom waits for alice. Forøvrig har påstandene om korrelasjon mellom IQ/intelligens og rase blitt avfeid gang på gang. At IQ-nivået endrer seg over tid i ulike deler av verden er bevis nok for seg selv for at dette er noe som er avhengig av miljø, ikke arv. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Bra det er noen som gidder sjekke kildene da! Bra jobba, tom waits for alice. Forøvrig har påstandene om korrelasjon mellom IQ/intelligens og rase blitt avfeid gang på gang. At IQ-nivået endrer seg over tid i ulike deler av verden er bevis nok for seg selv for at dette er noe som er avhengig av miljø, ikke arv. Jeg vil også gi kudos til TWFA. Det er ikke avfeid at det er ingen korrelasjon mellom rase og IQ. Det du og andre har påvist er at miljø er en viktig faktor. 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Bra det er noen som gidder sjekke kildene da! Bra jobba, tom waits for alice. Forøvrig har påstandene om korrelasjon mellom IQ/intelligens og rase blitt avfeid gang på gang. At IQ-nivået endrer seg over tid i ulike deler av verden er bevis nok for seg selv for at dette er noe som er avhengig av miljø, ikke arv. Psykologien regner med at det er circa 80% arvelighet innen IQ, men at miljøet har mye mer å si i forhold til om du faktisk får noe uttelling for dette og får utdannelse som hjelper deg. Derfor har arvelihet mye mer å si i f.eks Norge hvor de fleste av oss har gode muligheter fremfor i Gabon... Lenke til kommentar
cFc Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Og her er svaret: Thank you for your note. Dr. Joanne Rowe was a Professor of Health Promotion, Physical Education and Sport Studies in the College of Education and Human Development and Assistant Dean of the Graduate School at the University of Louisville. Dr. Rowe was well known as a teacher and an advocate for disabled students, older adults and women. She retired in 2004. I am sorry, but I have no other information on the study, and I have no contact number for her. Så ingen Joanna, men en Joanne, som tidligere nevnt. Og de har ingen kjennskap til studien. Siden hun pensjonerte seg 3 år før den angivelige studien så spørs det vel om ikke dette er et tilfelle av name-jacking for å gi historien kredibilitet. Det får den enkelte vurdere. Geir Godt jobbet! Prøvde å google saken, men det kom kun opp andre identiske historier. Latterlig jobb av Daily Mail som ikke sjekker kildene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå