Gå til innhold

Karaktersetting på VGS - uenig med lærer


Pgj2

Anbefalte innlegg

Hvorfor personlig melding? Andre kan ha interesse for å vite svaret.

Av di eg vurderte det som mest tenleg i dette høvet. Ein må så gjerne spørja kvifor, men i slikt vurderer eg altså suverent sjølv kva eg finn mest tenleg andsynes TS :).

 

Har eit anna medlem interesse av ei slik sak, står det og han/ho fritt til å spørsja. Har eit ikkje-medlem det står det han/ho fritt til å verta medlem.

Du svarer ikke på spørsmålet. Hvis du skal komme med slik unvikende svada kan du like gjerne la være å svare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du svarer ikke på spørsmålet.

Jau eg svarte på spørsmålet: Av di eg vurderte det som mest tenleg i dette høvet. Om du er NØGD med svaret eller ikkje er 100 % di sak - men eg har svara på det!

 

Hvis du skal komme med slik unvikende svada kan du like gjerne la være å svare.

Kvifor det?

 

Det var altså TS svaret mitt var retta til, ikkje alt og alle som måtte lesa og tykkja dei har rett på å vita, utan å spørja sjølv. Har nokon INTERESSE av spørsmålet er dei fullt i stand til å stilla det for eigen del. TS, som faktisk spurte, har fått sitt svar, slik eg fann det mest tenleg! Slik eg har skjøna det var og TS nøgd med svaret, slik at eg har nådd målet.

Endret av Atlanterhavet
Lenke til kommentar

Hei.

 

Er avgangselev på VGS i år, og det er ikke lenge til standpunktkarakterene må være satt. Jeg vet hva jeg får i det meste, men har et problem med en læreren hvor vi er uenig i hva jeg skal få.

 

Jeg har fått 5/4, 4 og 5- på vurderingene i dette semesteret og jeg mener at dette burde holde til en 5'er. Læreren har derimot valg å gi meg 4, pga "lav kompetanse vist i timene" (vurdert til 3-). Dette er bare pga jeg ikke har deltatt aktivt i timene, og dette går jo kun på interessen jeg har for faget, og ikke hvorvidt jeg har oppnådd kompetansemålene eller ikke. I tillegg mener hun at vurderingene fra forrige termin er for svak. Vi er blitt fortalt av bortimot alle lærere at det kun vurderingene fra andre termin som skal telle for de endelige karakterene. Noen som vet om det er noen offisielle regler for hvordan dette skal fungere?

 

Jeg vurderer om jeg skal klage om jeg ikke klarer å få fikset det med læreren, men det ser mørkt ut per i dag. Hadde vært flott å høre hva andre mener om situasjonen.

 

Takker for svar!

Jeg må bare synse her, men for meg høres det ut som en klar firer.

Lenke til kommentar

Muntlig kompetanse? Muntlig aktivitet skal ikke trekke en elev ned, men kan bidra positivt til karakteren. En lærer kan ikke vurdere en elev ut i fra muntlig aktivtet i timen.

 

Jeg utfordrer deg til å finne en kilde på dette. Og nei, "dette har jeg hørt" er ikke en akseptabel kilde.

 

Hovedregelen er at muntlig aktivitet eller innsats i timene kun skal telle dersom dette er nedfelt som en del av kompetansemålene i faget.

Kilde

 

Har tatt en titt i kompetansemålene til RLE, og det er et faktum at muntlig aktivtet er viktig:

Å kunne uttrykke seg muntlig i RLE innebærer å bruke talespråket til å kommunisere og forklare religioner og livssyn, etikk og filosofi. Muntlige ferdigheter som samtale, dialog, fortelling og utgreiing er midler til undring, refleksjon og argumentasjon. I faget legges det stor vekt på fortellingen som muntlig uttrykk.

UDIR kilde

På skolen våres tar lærerne utgangspunkt i at muntlig aktivitet ikke skal være avgjørende, men kan være med å vippe deg opp eller ned. I dette tilfellet vipper derfor den muntlige aktivtet den ned. :)

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Å kunne uttrykke seg muntlig i religion og etikk innebærer å lytte og formulere seg gjennom samtaler og dialog. Dette betyr at holdninger til etiske, filosofiske og religiøse spørsmål blir prøvd ut og formet gjennom møtet med andre. Å kunne presentere stoff på en strukturert og tilgjengelig måte og kunne forklare faglige fenomener ved hjelp av relevante fagbegreper er sentralt.

Grunnleggende ferdigheter i RLE VGS.

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=167612&visning=4

Lenke til kommentar

Vil, som andre også har gjort her, anbefale deg å be om en ekstra prøve. Da kan du mer bevise dine kunnskaper. :-)

 

Enig her. Det skader ikke å prøve :)

 

Men ut i fra tråden ellers virker det som om læreren har sitt på det tørre.

 

Eneste andre muligheten såvidt jeg ser er å klage på at du ikke har fått informasjon om viktigheten av muntlig deltagelse for karaktersetting, og med bakgrunn i det få en ny evaluering. Long shot, og en ganske kjip en sådan (imho er det din egen feil at du ikke har fått det med deg), men når man ikke lenger kan klage på innhold klager man på formalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...