Pgj2 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hei. Er avgangselev på VGS i år, og det er ikke lenge til standpunktkarakterene må være satt. Jeg vet hva jeg får i det meste, men har et problem med en læreren hvor vi er uenig i hva jeg skal få. Jeg har fått 5/4, 4 og 5- på vurderingene i dette semesteret og jeg mener at dette burde holde til en 5'er. Læreren har derimot valg å gi meg 4, pga "lav kompetanse vist i timene" (vurdert til 3-). Dette er bare pga jeg ikke har deltatt aktivt i timene, og dette går jo kun på interessen jeg har for faget, og ikke hvorvidt jeg har oppnådd kompetansemålene eller ikke. I tillegg mener hun at vurderingene fra forrige termin er for svak. Vi er blitt fortalt av bortimot alle lærere at det kun vurderingene fra andre termin som skal telle for de endelige karakterene. Noen som vet om det er noen offisielle regler for hvordan dette skal fungere? Jeg vurderer om jeg skal klage om jeg ikke klarer å få fikset det med læreren, men det ser mørkt ut per i dag. Hadde vært flott å høre hva andre mener om situasjonen. Takker for svar! Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Sendt deg eit svar via personleg melding. Lenke til kommentar
Populært innlegg Kubjelle Skrevet 2. juni 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. juni 2011 Hvorfor personlig melding? Andre kan ha interesse for å vite svaret. 14 Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hadde det same problemet når eg gjekk på vgs. Gjekk til rådgjevar og forklarte problemet på ein ydmyk måte og ba han om å prate med læraren min. Endte til slutt opp med 5 Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hvorfor personlig melding? Andre kan ha interesse for å vite svaret. Av di eg vurderte det som mest tenleg i dette høvet. Ein må så gjerne spørja kvifor, men i slikt vurderer eg altså suverent sjølv kva eg finn mest tenleg andsynes TS . Har eit anna medlem interesse av ei slik sak, står det og han/ho fritt til å spørsja. Har eit ikkje-medlem det står det han/ho fritt til å verta medlem. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Har dessverre ikke hatt karaktersetting som fag på universitetet enda, så kan ikke hjelpe deg på faglig nivå. Av erfaring derimot har jeg også ligget og vippet i 2 fag, ble enig med lærer at jeg skulle vippe opp i et fag og ned i det andre. Lenke til kommentar
Kristine Ask Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Karakteren skal reflektere ditt kunnskapsnivå ved utgangen av skoleåret. Nå kjenner jeg ikke akkurat til fagmålene for faget du beskriver/ikke beskriver - så kan ikke se hvorvidt timedeltagelse skal telle. Om det ligger i faget at deltagelse i timine er en del av hva som kreves og skal vurderes, må vel læreren la det ligge til grunn også i karaktergivelse. Anbefaler uansett å spørre en rådgiver på skolen om dette - og hvis du fremdeles er uenig - få til et møte mellom deg, rådgiver og lærer. Her er forøvrig en link om klaging på karakterer i skolen. Lenke til kommentar
deleted345345fdg Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Høres ut som om læreren har sitt på det tørre hvis den muntlig innsatsen er brukt i vurderingen av alle. Men siden du ligger så nærme en femmer så kan du prøve å spørre læreren om du kan få en ekstra prøve, muntlig eller skriftlig, for å erstatte muntlig-karakteren. Strengt tatt har du jo ikke mer enn en firer om alle prøvene teller like mye, så jeg tror det vil hjelpe lite å begynne å krangle med læreren. Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Hvilket fag er det snakk om? Basert på de skriftlige karakterene dine er du nærmere 4 enn 5, ettersom gjennomsnittskarakteren din blir 4/5 (som regnes som en 4er). Så om du har skriftlig kompetanse lik 4, og dårligere muntlig, hvorfor i all verden skal du ha 5 i faget? Vi tar utgangspunkt i karakterverdiene 1-26. 4=16 4/5=17 5/4=18 5-=19 (16+18+19)/3=17,33 => 4/5 Endret 2. juni 2011 av Pingas 6 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg synes også det virker som om læreren har sitt på det tørre i forhold til gjennomsnitt, så hør på han over meg Lenke til kommentar
Pgj2 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Takker for god respons. Det er forresten religion- og etikkfaget det er snakk til dere som spurte om dette. Jeg forstår selvsagt at en eventuell 5'er vil være en veldig svak en. Hvorvidt jeg fortjener det rent innsatsmessig eller ikke bryr jeg meg fint lite om, så lenge jeg har muligheten til å få det. Poenget er at en 5'er med vurderingene 5/4, 4 og 5- er (av erfaring) fullt mulig, men at aktiviteten i timene + forrige semester ødelegger for dette. Jeg lurer enkelt og greit på om man kan trekke inn forrige termin og hvor aktiv man er i timene i vurderingen da det etter min mening ikke sier noe om kompetansen man har i faget på slutten av året. Karakterer skal jo tross alt være en refleksjon på dette. Hvor interessert man var i det, som jeg mener 3- karakteren egentlig går ut på er etter min mening irrelevant. Nå er det jo selvsagt forskjellige måter å tolke det på, og jeg kjenner ikke til regelverket rundt dette så det er derfor jeg hører med dere her inne. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Ettersom RLE-faget vanligvis er lagt opp slik at man tar forskjellige bolker og gjør seg ferdig med dem på forskjellig tid av året så blir sluttkompetansen din vurdert på slutten av hver bolk. Derfor blir det riktig å telle med forrige semester. 2 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Lærern har ikke sjans hvis du klager. Det er elevens kompetanse når året er slutt som skal gi uttrykk for standpunktkarakteren. Hva du gjorde i forrige termin er fullstendig irrelevant. Jeg vedder også på at læreren garantert ikke, på en regelrett korrekt måte, kan dokumentere lav muntlig kompetanse. Endret 2. juni 2011 av Langdon Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Langdon, RLE er vanligvis et bolkefag, med andre ord sluttkompentansen innen hvert tema taes etterhvert... Altså litt i 1. sem og litt i 2. sem 1 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Langdon, RLE er vanligvis et bolkefag, med andre ord sluttkompentansen innen hvert tema taes etterhvert... Altså litt i 1. sem og litt i 2. sem Jaja, ikke vet jeg hva TS gjorde i forrige termnin. DETTE ER MITT INNLEGG NUMMER 400!!! JIPPIIIIIIII :) :) :fun: :fun: Endret 2. juni 2011 av Langdon Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Lærern har ikke sjans hvis du klager. Det er elevens kompetanse når året er slutt som skal gi uttrykk for standpunktkarakteren. Hva du gjorde i forrige termin er fullstendig irrelevant. Jeg vedder også på at læreren garantert ikke, på en regelrett korrekt måte, kan dokumentere lav muntlig kompetanse. Hva baserer du det på? Selv om vi ignorerer hva som skjedde forrige termin, i tillegg til muntlig kompetanse ligger han fortsatt ikke an til femmer, ettersom den skriftlige vurderingen er nærere 4 enn 5. Som jeg forklarte i forrige innlegg: Vi tar utgangspunkt i karakterverdiene 1-26. 4=16 4/5=17 5/4=18 5-=19 (16+18+19)/3=17,33 => 4/5 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Lærern har ikke sjans hvis du klager. Det er elevens kompetanse når året er slutt som skal gi uttrykk for standpunktkarakteren. Hva du gjorde i forrige termin er fullstendig irrelevant. Jeg vedder også på at læreren garantert ikke, på en regelrett korrekt måte, kan dokumentere lav muntlig kompetanse. Lærern har alle sjanser her, det spørs bare om skolen har en feig rektor eller ikke. Høres ut som en klar firer utfra den informasjonen som blir gitt, men det er jo svært lite sammenliknet med den informasjonen læreren har etter et helt år med undervisning. 1 Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Muntlig kompetanse? Muntlig aktivitet skal ikke trekke en elev ned, men kan bidra positivt til karakteren. En lærer kan ikke vurdere en elev ut i fra muntlig aktivtet i timen. Lenke til kommentar
operg Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Muntlig kompetanse? Muntlig aktivitet skal ikke trekke en elev ned, men kan bidra positivt til karakteren. En lærer kan ikke vurdere en elev ut i fra muntlig aktivtet i timen. Jeg utfordrer deg til å finne en kilde på dette. Og nei, "dette har jeg hørt" er ikke en akseptabel kilde. 4 Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 For det første så er du, som Pingas påpeker, nærmere karakteren 4 enn 5. For det andre så er RLE et muntlig fag som krever refleksjon, debatt og forståelse. Å ikke delta muntlig i slike fag er bare å be om en dårligere karakter. Vurderer lærer deg til en 3- i dette så har vedkommende sitt helt på det tørre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå