wirrumsen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Nå sitter jeg her på flyplassen i Toronto, venter på en flight videre mot europeisk grunn. I fanget har jeg en jobb-laptop og en splitter ny iPad 2. Jada, måtte jo slenge meg på iPad-bølgen, og hadde sett frem til å laste ned noen apps og leke meg med disse på flyet. Men hva skjer? Joda, her sitter jeg med en iPad som krever at jeg kobler til iTunes før jeg får lov til å bruke den. Normalt skulle jo ikke det by på noen problemer. Men jeg har som sagt jobb-laptop'en. Og grunnet sikkerhetsrestriksjoner, får jeg ikke lov til å installere iTunes på laptop'en. Ergo; ingen verdens muligheter for å få aktivert iPad'en. Håpløst? Ja! Så jeg søker rundt. Finnes det noen workaround for å slippe å benytte iTunes til aktivering? Neida. Har jeg iTunes-konto? Ja. Og jeg husker til og med brukernavn og passord. Skulle ikke behøve noen iTunes for å kunne identifisere meg på iPad'en da. Men likevel; bastet og bundet til Apple og deres iTunes. Og ikke en kjeft rundt meg som har noen laptop jeg kan "snylte" på. Maskinene i lounge er heller ikke mulig å få koblet seg på. Løpt hele terminalbygningen rundt på jakt etter ei elektronikksjappe som kan hjelpe meg har jeg også. Uten resultat. Så da sitter jeg med en for øyeblikket totalt verdiløs iPad. Tusen takk, Apple, for deres arroganse... Bedre blir det heller ikke at min 1,5 år gamle iPod Touch bestemte seg for å bevege seg ut på de evige jaktmarker tidligere i dag. 1 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Sånn er det med Apple Ja, det er vel dessverre det. Hvorfor kunne de ikke heller gjort det slik at jeg fikk logge meg på det trådløse nettet med iPad'en og heller aktivert den derfra? I stedet for å måtte gå den tunge veien via en eller annen datamaskin med iTunes? "It just works" my ass... 5 Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Det er vel ikke verdens undergang å vente til du kommer hjem? Du skal sikkert reise mer senere, og da har du nok fått aktivert iPaden din. Evt kan du jo prøve å finne en workaround for å få installert iTunes på laptopen din. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Er jo nå han trenger nettbrettet sitt, så er vel på en måte verdens undergang. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Det er vel ikke verdens undergang å vente til du kommer hjem? Du skal sikkert reise mer senere, og da har du nok fått aktivert iPaden din. Evt kan du jo prøve å finne en workaround for å få installert iTunes på laptopen din. Verdens undergang er det ikke. Men når man kjøper en iPad forventer man ikke at man må koble den til en maskin for å få den til å virke. Det er meningsløst. Og håpløst. Jeg impulskjøpte iPad'en mye for å ha noe å leke med på turen tilbake til fedrelandet. Og selvsagt for å ha den videre utover i livet. Men nå er den totalt ubrukelig. Og jeg som trodde at Apple-produktene bare skulle virke med det samme man pakket de ut. Vel, den gang ei. Og nei, det finnes ingen workaround for å få installert iTunes på min jobb-laptop. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Skjønner at det er en kjip situasjon -- formodentlig en fattig trøst at de fleste butikker er villige til å aktivere ved kjøp. Logikken bak kravet er nokså enkel: gjennom å koble til iTunes ender de fleste opp med å faktisk synkronisere innhold og ta backup. Kan tenke meg at det totalt sett gir mer fornøyde kunder, men irritasjonen i øyeblikket er rimelig forståelig. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Når iOS 5 kommer trenger du ikke lenger aktivere den gjennom iTunes på en datamaskin. Men det hjelper vel deg heller lite Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Når iOS 5 kommer trenger du ikke lenger aktivere den gjennom iTunes på en datamaskin. Men det hjelper vel deg heller lite Smått utrolig at Apple skal bruke så mange år på å presentere en såpass revolusjonerende ting som "bruk enheten rett ut av esken uten å måtte aktivere via en datamaskin med itunes"... Å impulskjøpe en ipad til flere tusen kroner for å ha noe å hygge seg med under en laaaang reise hjem, var totalt bortkastet. Nå har jeg jo riktignok omsider fått aktivert den. Gjenstår bare å forstå hvorfor den ikke klarer å holde forbindelsen til min Airport Express i mer enn maks 10 minutter før den kutter, enda avstanden er maksimalt fem meter. Alle mine laptop'er holder gladelig forbindelsen helt til jeg kutter den selv. Men min iPod Touch (RIP) var egentlig ikke stort bedre. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Det tror jeg er en sparefunksjon, såvidt jeg kjenner til det. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Det tror jeg er en sparefunksjon, såvidt jeg kjenner til det. Det må da være verdens tåpeligste sparefunksjon... Og hvor i huleste skulle den befinne seg? For øvrig holder den noen ganger i hele 20-30 minutter før forbindelsen brytes. Andre ganger brytes forbindelsen allerede etter få sekunder. Musikken stopper da helt. Må trykke Hjem-knappen, låse opp, aktivere spilling over Airport Express, og starte musikken på ny. Brukervennlighet? Hmm... Da klarer heldigvis mine laptop'er å sende uavbrutt, selv om jeg sitter ute på verandaen eller befinner meg på soverommet. Riktignok over Airfoil naturligvis med forsinkelse i lyden, men det fungerer. Jeg får hørt på musikken. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 iOS skrur av wifi om det ikke er i bruk, men om wifi er i bruk så skal ikke forbindelsen til nettverket bli brutt slik som du beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå