Aleks94 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Min ATI/AMD pc kjører fint, har ikke blitt for varm enda til at den har slått seg av. Før låg den på ca 40grader, no er den på 50/60.. er dette for varmt? Noen som har tips til å senke den, den står på et bord, vil de svare seg å sette den på gulvet? Også lurer eg, på catalyst programmet som er meint til sjølve pcen, viste 60grader. SÅ nedlastet eg et program kalt CPU temp elns, som indikerer 50grader. ka skal eg stole på?. noen forslag til "sikre" program, eller er catalyst rett? TAkker for svar! Endret 1. juni 2011 av Aleks94 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Reis på Staples og kjøp et par bokser med komprimert luft og blås rein innmaten så tipper jeg tempen senker seg. Ikke bruk støvsuger inni maskin!! Lenke til kommentar
Aleks94 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Reis på Staples og kjøp et par bokser med komprimert luft og blås rein innmaten så tipper jeg tempen senker seg. Ikke bruk støvsuger inni maskin!! Skjekket inni, er ikke så mye" visende" men kan no ta å rense den. Pcen er bare noen mnd gammel. Fleir forslag:) ? Lenke til kommentar
Aleks94 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 veit ikke om dette er rette plassen å slenge ut noe sånt, men tenkte de hadde noe innenfor overclocke, eller folk hadde peil:) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Først; last ned og installer CPUID HWMonitor, eller TechPower GPU-Z. Der skal du se temp'en på grafikkprosessorkjernen. La den gå noen minutter, mens pc'en gjør absolutt ingenting. Koble også fra eventuelle eksterne skjermer, hvis du har det, eller hvis du har en monitor nr.2. Hvis temperaturen da er 50-60 grader, er det litt for varmt på "idle", som det heter, men ikke farlig. Sett i gang et 3d-grafisk spill mens du fremdeles har HWMonitor oppe, og les av temperaturen etter ca. 15-30 minutter med spilling. Du må spille, ikke bare la spillet stå rolig. Kom tilbake til denne tråden etter at du har gjort dette, og lest av temperaturene. Endret 1. juni 2011 av thomit Lenke til kommentar
Aleks94 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Først; last ned og installer CPUID HWMonitor, eller TechPower GPU-Z. Der skal du se temp'en på grafikkprosessorkjernen. La den gå noen minutter, mens pc'en gjør absolutt ingenting. Koble også fra eventuelle eksterne skjermer, hvis du har det. Hvis temperaturen da er 50-60 grader, er det litt for varmt på "idle", som det heter, men ikke farlig. Sett i gang et 3d-grafisk spill mens du fremdeles har HWMonitor oppe, og les av temperaturen etter ca. 15-30 minutter med spilling. Du må spille, ikke bare la spillet stå rolig. Kom tilbake til denne tråden etter at du har gjort dette, og lest av temperaturene. Etter installasjon, skal eg reboote for å få eksakte tempratur målinger? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Trengs ikke. Men la det gå noen tid, slik at pc'en får tid til å roe seg ned. Det er først og fremst idle temp vi er ute etter. Lenke til kommentar
Aleks94 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Trengs ikke. Men la det gå noen tid, slik at pc'en får tid til å roe seg ned. Det er først og fremst idle temp vi er ute etter. Temp i IDLE : AMD pross: 36grader. 38 grader på Grafikkortet. " gigabyte" - TEMP0 31 TEMP 1 31 TEMP 2 :80* ETTER 15min SPILLING @ WOW(trur de krever sin del) + nettleser åpen i bakgrunnen) også litt musikk i bagrunnen(spotify) "gigabyte" - TEMP 0- 33 TEMP 1 -45 TEMP 2 - 79 AMD : x4 - 50 grader Radeon - 64grader.. Er dette mye, pcen er nesten splitter ny, så vil ikke lage noe problemer:) Tusen takk for et kjempegode tips Thomit! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Nei, dette ser helt ok ut, egentlig ... den TEMP 2 som du har 80 og 79 grader på, er trolig bare en "falsk" sensor, som ikke viser noen temp i det hele tatt, egentlig ... men det må du nesten la folk med AMD prosessor få svare på. Grafikkortet (tempen) ser helt grei ut. Endret 1. juni 2011 av thomit Lenke til kommentar
Aleks94 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Nei, dette ser helt ok ut, egentlig ... den TEMP 2 som du har 80 og 79 grader på, er trolig bare en "falsk" sensor, som ikke viser noen temp i det hele tatt, egentlig ... men det må du nesten la folk med AMD prosessor få svare på. Grafikkortet (tempen) ser helt grei ut. takk for svar, ja tenkte meg TEMP 2 må vere kårk i hodet^^ Har hørt rykte om at AMD pleier å ha litt høg temp, er det noen brukere her som kan sei om de er sant ? , så du vil si tempraturene vil ikke skade noe?/ ikke er i faresonen:) ? Mvh Aleks Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Nei, 64 grader på skjermkortet etter spilling er peanuts. Jeg selv får gjerne opp mot 80 grader på mitt, det er også helt vanlig ... hvis det regelmessig når mellom 85-100 grader, er det ikke særlig sunt. Lenke til kommentar
Aleks94 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Nei, 64 grader på skjermkortet etter spilling er peanuts. Jeg selv får gjerne opp mot 80 grader på mitt, det er også helt vanlig ... hvis det regelmessig når mellom 85-100 grader, er det ikke særlig sunt. Høres ut som du har peiling:) Tusen takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå