Gå til innhold

[Løst] Spørsmål om gaminglaptop

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en laptop som grovt sett skal være til gaming og film. Jeg hadde i utgangspunktet plukket meg ut ASUS G73SW 17.3" Full HD 120 Hz 3D:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629069

Deretter la jeg merke til den nyeste modellen til ASUS, ASUS G74SX 17.3" Full HD 120Hz 3D:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635487

grovt sett har G74SX et "bedre" grafikkort, mer RAM og en 160GB SSD (i tillegg til en vanlig hdd) i motsetning til G73SW. G74SX har 16GB RAM, noe som er overkill i stor grad. Ihvertfall for mitt bruk. Det som jeg syntes veier opp er skjermkortet og SSD. G74SX har nvidia GTX560m, og G73SW har 460m. jeg har lest at forskjellen grovt sett er ganske liten, og om man klokker 460m vil en få samme ytelse som 560m. SSD er helt nytt for meg. Er det stor forskjell å ha spill installert på en SSD kontra HDD? Eller er det bare OS installert på en SSD som utgir forskjell? Det finnes en billigere G74SX med 2x Momentus XT (500gb 7200rpm med 4gb flash) istedet for SSD, og mindre RAM. Er virkelig SSD disk vært de ekstra tusenlappene, eller kan momentus XT gjøre en nesten like god jobb? Hvilken av dem egner det seg å velge med tanke på "most bang for the buck"?

Setter stor pris på råd, innspill eller tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha satset på Asus G74SX da den er helt ny. Et annet alternativ er Multicom Kunshan P170 som er en meget bra laptop. Kvaliteten på Kunshan er bra, det er vel egentlig Clevo laptop da, men blir solgt av Multicom som Kunshan. Dette er da en 17" slik som den Asusen du linket til. Jeg personlig hadde kjøpt G74SX da den har GTX 560M kort som nok er en god del bedre enn GTX 460, selv om 560M stammer fra samme GPU/chip (GF 106) som GTX 460. GTX 560 ligger veldig nært opp til GTX 470M og GTX 480M, dette i følge Nvidia da.

Selv om 16GB RAM er kanskje overkill, får du det med på kjøpet, så jeg ser ingen grunn til ikke å kjøpe Asus G74SX.

Jeg ville ikke ha valgt hybrid hard disk slik som en Momentus XT da jeg har hørt at det er problemer med dem. En SSD disk er mye bedre, og det er en fordel å bruke den som OS disk og for programmer. For spill sin del vil ikke en SSD disk utgjøre så stor forbedring. Spillene vil laste raskere, men når de er ferdig lastet, vil du ikke merke noen forskjell på ytelse fra en vanlig "snurre" disk. Jeg har SSD disk som OS og program disk og alle spill ligger på et RAID5 opsett med 3 Samsung disker. Dette er dog i en stasjonær, men i praksis vil det ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar

G74 modellen er mye enkelere å bytte ram og hdd på. Alle minnemodulene og harddisken blir synlig ved å fjerne en deksel på baksiden, i motsetning til g73 som krevde at du blant annet fjerna tastaturen.

Personlig hadde jeg droppet "3d" skjermen, kjøpt den billigeste og ettermontert en ssd på 60-120Gb ved siden av 500/750gb harddisken.

Lenke til kommentar

Først det siste. Etter mange forskjellige bærbare over en 12-13 års periode, og nå to fra Multicom, så vil jeg si at kvaliteten er som forventet. Jeg er heller mer positiv, og kvalitetsmessig vil jeg i alle fall si at Multicom slår Lenovo Thinkpad både i kvalitet og service. I Multicom Kunshan P150/P170 tråden kan en i alle fall ikke merke til at det er dårlig kvalitet i noen ledd. Selvsagt vil det alltid være noen som får en mandagsmaskin, men det skjer fra alle produsenters side. Da er det opp til serivcen å fange dette opp - noe som ikke skjedde med Lenovo og der har jeg hatt flere drittmaskiner.

Når det gjelder SSD, så er det riktig at man ikke "vinner" noe med SSD i spill, men du vil likevel få overtaket da alle brett lastes minst dobbelt så raskt og du er klar mens alle sinkene med snurredisker banner og du plystrer :)

Engang SSD og du vil aldri mer drømme om snurredisk til OS. Så enkelt er det.

Siden det er plass til to disker, så behøver ikke SSD'n å koste skjorta. Selv om det koster noe ekstra, så er det vel anvendte penger.

Lenke til kommentar

Hei, på dustinhome.no selger de g53sw til 8500 kroner.. da vil du få en ssd inn i prisen fremfor g74sx.. men ellers ser begge ut som fine maskiner.. jeg tror du kan glemme 3d.. ettersom spill ikke vil fungere særlig bra i 3d på det grafikk kortet som sitter i.. hvis du alltid har drømt om å se filmer på en 17 tommer i 3d.. så ok gå for 3d.. men 17 med så dårlig oppløsning er ikke morro når det gjelder vanlig windows oppgaver.. når det gjelder ssd disk.. så bør du.. tenke litt på hvor mye plass du trenger til os og programmer etc.. og velg helst en sata 3 ssd.. ettersom de er nye og hovedkortet støtter det.. vertex 3 virker som et solid ssd valg.. har hørt at alt blir mye raskere og mye mer behaglig.. driver du med tunge photoshop ting.. etc.. trenger du sikkert 16gb ram.. men til spill holder 4gb ram.. utenom det så virker det som et godt kjøp.. maskinene er også ekstremt stillegående uten at det går utover kjølingen.. multicom sine maskiner er noe mer enkle å oppgradere i fremtiden.. men 460m/560m vil holde 2-3 år med glede i spill osv.. den drar ihvertfall dagens spill på ultra.. men unntak av 2-3 spill.. (crysis metro 2033).. velg full hd.. og ikke 3d.. mener nå jeg.. eller velg multicom og gtx 485m og nyt 3d med god fps.. og god grafikk.. lykke til:D

Lenke til kommentar

Hei, på dustinhome.no selger de g53sw til 8500 kroner.. da vil du få en ssd inn i prisen fremfor g74sx.. men ellers ser begge ut som fine maskiner.. jeg tror du kan glemme 3d.. ettersom spill ikke vil fungere særlig bra i 3d på det grafikk kortet som sitter i.. hvis du alltid har drømt om å se filmer på en 17 tommer i 3d.. så ok gå for 3d.. men 17 med så dårlig oppløsning er ikke morro når det gjelder vanlig windows oppgaver.. når det gjelder ssd disk.. så bør du.. tenke litt på hvor mye plass du trenger til os og programmer etc.. og velg helst en sata 3 ssd.. ettersom de er nye og hovedkortet støtter det.. vertex 3 virker som et solid ssd valg.. har hørt at alt blir mye raskere og mye mer behaglig.. driver du med tunge photoshop ting.. etc.. trenger du sikkert 16gb ram.. men til spill holder 4gb ram.. utenom det så virker det som et godt kjøp.. maskinene er også ekstremt stillegående uten at det går utover kjølingen.. multicom sine maskiner er noe mer enkle å oppgradere i fremtiden.. men 460m/560m vil holde 2-3 år med glede i spill osv.. den drar ihvertfall dagens spill på ultra.. men unntak av 2-3 spill.. (crysis metro 2033).. velg full hd.. og ikke 3d.. mener nå jeg.. eller velg multicom og gtx 485m og nyt 3d med god fps.. og god grafikk.. lykke til:D

Takk for godt svar! Men g74sw har jo et dårligere skjermkort enn g74sx. Siden det er det nyeste burde det være hakket bedre enn 460m. Godt poeng angående 3D. Anmeldelser av pcen angående 3D sier at man kan spille de fleste spill på moderat oppløsning med 3D. Jeg vet ikke helt hva jeg syntes om 3D. Det kan jo være dritkult for alt jeg vet, og filmer i 3D er jo fett. Er den oppløsningen liten for den skjermstørrelsen mener du? Jeg har lest at den oppløsningen passer bra. De billigere modellene har heller ikke 120hz. Merker man forskjell på 60hz og 120hz? Skal jo i teorien være bedre for øynene.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha satset på Asus G74SX da den er helt ny. Et annet alternativ er Multicom Kunshan P170 som er en meget bra laptop. Kvaliteten på Kunshan er bra, det er vel egentlig Clevo laptop da, men blir solgt av Multicom som Kunshan. Dette er da en 17" slik som den Asusen du linket til. Jeg personlig hadde kjøpt G74SX da den har GTX 560M kort som nok er en god del bedre enn GTX 460, selv om 560M stammer fra samme GPU/chip (GF 106) som GTX 460. GTX 560 ligger veldig nært opp til GTX 470M og GTX 480M, dette i følge Nvidia da.

Selv om 16GB RAM er kanskje overkill, får du det med på kjøpet, så jeg ser ingen grunn til ikke å kjøpe Asus G74SX.

Jeg ville ikke ha valgt hybrid hard disk slik som en Momentus XT da jeg har hørt at det er problemer med dem. En SSD disk er mye bedre, og det er en fordel å bruke den som OS disk og for programmer. For spill sin del vil ikke en SSD disk utgjøre så stor forbedring. Spillene vil laste raskere, men når de er ferdig lastet, vil du ikke merke noen forskjell på ytelse fra en vanlig "snurre" disk. Jeg har SSD disk som OS og program disk og alle spill ligger på et RAID5 opsett med 3 Samsung disker. Dette er dog i en stasjonær, men i praksis vil det ikke ha noe å si.

Takk for svar! Jeg prøvde å mekke en multicom med noen lunde samme specs, og den ble da litt dyrere. Den har jo heller ikke like god vifteløsning. Takk for innspill angående Momentusen og. Jeg har lest det samme som deg, men har også lest at den nye firmwaren fiksa de eventuelle bugsa. Jeg tror jeg heller mer over på G74SX i skrivende stunn. Er keen på SSD, og ser nå at der er en g74sx modell med 6GB ram og en 750GB hdd. jeg kan jo slenge inn en SSD i tillegg til den 750hdd'en, ettersom denne modellen er mye billigere enn den andre. Den har heller ikke 3D men vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke det! det viktigste er jo full hd imo..?

Først det siste. Etter mange forskjellige bærbare over en 12-13 års periode, og nå to fra Multicom, så vil jeg si at kvaliteten er som forventet. Jeg er heller mer positiv, og kvalitetsmessig vil jeg i alle fall si at Multicom slår Lenovo Thinkpad både i kvalitet og service. I Multicom Kunshan P150/P170 tråden kan en i alle fall ikke merke til at det er dårlig kvalitet i noen ledd. Selvsagt vil det alltid være noen som får en mandagsmaskin, men det skjer fra alle produsenters side. Da er det opp til serivcen å fange dette opp - noe som ikke skjedde med Lenovo og der har jeg hatt flere drittmaskiner.

Når det gjelder SSD, så er det riktig at man ikke "vinner" noe med SSD i spill, men du vil likevel få overtaket da alle brett lastes minst dobbelt så raskt og du er klar mens alle sinkene med snurredisker banner og du plystrer :)

Engang SSD og du vil aldri mer drømme om snurredisk til OS. Så enkelt er det.

Siden det er plass til to disker, så behøver ikke SSD'n å koste skjorta. Selv om det koster noe ekstra, så er det vel anvendte penger.

Takk! Må si jeg er keen på SSD ja! Har ikke sett den i aksjon, men hører utrolig mye bra.

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt en Intel SSD i den stasjonære PCen, og kan absolutt anbefale en SSD som OS disk. Og som du sier så kan du jo sette inn en SSD disk senere i G74SX hvis du velger den. Jeg har en Alienware M17x med full HD skjerm og kan love deg at det er bare helt topp bilde og nydelig å spille med den. Koblet dern til en 47" Samsung HD TV og spilte MW2 uten problemer på den.

Vil ikke bytte en full HD skjerm mot noe annet. Når det gjelder 3D, så høres det sikkert fancy ut, men vet ikke om det er noe å bruke i spill. Derimot er det sikkert flott å se animerte filmer i 3D, har dog ikke prøvd enda. Har et MSI GTX 580 Lightning kort i desktopen min.

Men som sagt, en SSD disk er ikke å forakte, har hørt at siste generasjon av Intel og Crucial sine SSD disker skal være bra. Husk å satse på SATA 3 SSD disk.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg har som sagt en Intel SSD i den stasjonære PCen, og kan absolutt anbefale en SSD som OS disk. Og som du sier så kan du jo sette inn en SSD disk senere i G74SX hvis du velger den. Jeg har en Alienware M17x med full HD skjerm og kan love deg at det er bare helt topp bilde og nydelig å spille med den. Koblet dern til en 47" Samsung HD TV og spilte MW2 uten problemer på den.

Vil ikke bytte en full HD skjerm mot noe annet. Når det gjelder 3D, så høres det sikkert fancy ut, men vet ikke om det er noe å bruke i spill. Derimot er det sikkert flott å se animerte filmer i 3D, har dog ikke prøvd enda. Har et MSI GTX 580 Lightning kort i desktopen min.

Men som sagt, en SSD disk er ikke å forakte, har hørt at siste generasjon av Intel og Crucial sine SSD disker skal være bra. Husk å satse på SATA 3 SSD disk.

Takk for svar! SATA 3, er det den nyeste? Jeg tror jeg velger modellen uten 3D og mindre ram, og bruker pengene på en god SSD!

Lenke til kommentar

Sata 3 er det nyeste ja. Når det gjelder produsent av SSD så er det en del å velge mellom, Corsair, Crucial, Intel eller OCZ. Er ikke lett å velge mellom disse diskene, Intel er bra disker, OCZ sine Vertex er bra, Crucial sine disker er bra, har dog hørt at Corsair har hatt en del problemer med sine Force disker, muligens at dette er løst nå da.

Kommer jo også an på hvor stor disk du vil ha, hvis du ikke skal ha mye programmer og slikt, så holder det med en på ca 128 GB. Jeg har en SSD på 160 GB, selv med en god del programmer installert, så har jeg fortsatt ca 85 GB ledig da alle spill er installert på RAID5 disker.

Tror ikke du trenger å satse på den laptopen med 3D, bedre med full HD og så smekke inn en SSD disk senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...