Gå til innhold

Junifest 2011 - Trondster - Subtil salgsannonse


Anbefalte innlegg

På vei hjem var det en flott himmel - dramatisk skydekke, delvist skjult av de evinnelige hustakene, ledningene og trærne. Fikk dette utsnittet uten så alt for mye rask, og droppet å photoshoppe ledningene.

 

8. Juni - Himmelen

post-71211-0-24819200-1307570244_thumb.jpg

ISO 100, f/5.6, 1/640s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kos med god optikk - fastoptikk er gøy, selv om bruksområdet blir mye snevrere enn zoomoptikk. Men - så kan man finne fram til detaljer og utheve dem. Her et impromptu stemningsøyeblikk av to stykker som snart skulle legge seg til å sove i den nye vogna. Med et lyssterkt objektiv kan man ta bilder i dårlig lys, få liten dybdeskarphet men allikevel skarpe bilder med fine farger og mikrokontrast. Og et lite, intimt snapshot av ømhet i hverdagen. Er selv veldig fascinert av små øyeblikk av ømhet.

 

11. Juni - Søskenkjærlighet

post-71211-0-96877600-1307955122_thumb.jpg

ISO 100, f/2.8, 1/320s

 

 

Var såpass fornøyd med stemningen her at jeg sterkt lurte på å "spare" dette til månedens utfordring, men endte opp med å legge det her. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koser meg fremdeles med å gå rundt med 135L - liker utsnittet, lysstyrken og ikke minst den kjappe, presise autofokusen. Har ikke skutt noe særlig med autofokus på en god stund, og det er snadder å venne seg til. :)

 

Mange fine utsnitt å ta med et teleobjektiv - her fra Nørreport Station.

 

12. Juni - Metro

post-71211-0-23263200-1307956296_thumb.jpg

ISO 100, f/4, 1/200s

 

 

Var veldig i tvil om hvilket bilde det skulle bli fra denne dagen - har også kost meg med bilde av pjokk på huske - og så er det digg med autofokus!! Her med kone hoppende inn og ut foran huska, med lillegutt hylende av fryd.

 

post-71211-0-59342900-1307956286_thumb.jpg post-71211-0-47610400-1307956292_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Var ute på gåtur, og kom over disse fine margerittene. Til småblomster som dette er det glimrende med et teleobjektiv som gir lett komprimert perspektiv. Satte ned blenderen så man i alle fall får litt mer dybdeskarphet. :)

 

13. Juni - Margeritter

post-71211-0-73417400-1307956943_thumb.jpg

ISO 100, f/4, 1/2000s

 

 

 

..Og takk for det, RandiA! :)

 

Ser det er på høy tid å få ut fingeren og kommentere de andres fester - har hatt nok med å fylle på i min egen. Å småkommentere forumet på mobilen i pauser er en ting, en for å kommentere bilder skal man sette seg godt tilrette foran en god skjerm...

Lenke til kommentar

Mye gjennom vinder nå Trondster, vet ikke om det er så lurt i subtile salgsannonser for sylskarp optikk? ;)

 

Det er mange fine demonstrasjoner av objektivets egenskaper her, men det er Søskenkjærlighet og Gutten i huska som treffer meg midt i magen. Veldig, veldig bra. Men, stakkar'n har jo fått utseendet ditt! Jaja, vi skal alle ha noe :D

 

Margerittene er og et nydelig småpent bilde :yes:

Lenke til kommentar

Ja huff - alle slags gener (som man sier i Danmark) man utsetter nedkomsten for.. Og eller var det vel bare 8. og 9. juni det var noe synlig vind.. :whistle:

 

Har vært litt stille de siste dagene - mye å gjøre og liten tid.

 

 

Men: En skarp tele er glimrende til ulike former produktfoto, med litt fokusavstand og lett komprimert perspektiv blir linjene rette. Har nettopp oppgradert sykkelen og kommet i gang med å sykle igjen - det gamle kjedet var seriøst forlenget - såpass at tannhjul foran og bak var skadet og skulle skiftes. Tenkte jeg like gjerne kunne kjøpe ny krank foran - har savnet enda litt større tannhjul foran til nedoverbakkene, og så skal det ny forskifter til som matcher større tannhjul. Og når bakskifteren etter nærmere øyesyn heller ikke var på G, så ble det nytt kjede, ny krank, ny kassett og nye skiftere. Og pedaler. Og bakre girvaier. Men - er sykkelen i glimrende stand! Og det er jo også noe med at selvgjort er velgjort. Og så skal det dokumenteres. :)

 

17. Juni - Gammel sykkel - nytt gir.

post-71211-0-16746600-1308340970_thumb.jpg

ISO 100, f/2, 1/400s

 

Deilig å kunne trå på uten at kjedet hopper av eller hopper over tenner..

 

Og nei - det er ikke helt rent - er et par-tre uker siden jeg skiftet ut delene, og det er tross alt en bruksting. ;)

Lenke til kommentar

I dag er det matlaging. Sjelden jeg får tid til å lage noe særlig avansert, men i dag er det en av favorittrettene mine - den koreanske "nasjonalretten" Bulgogi. Bulgogi, eller "ildkjøtt", er marinert oksekjøtt (varianter med kylling/svinekjøtt finnes også) tilberedt helst ved bordet, over åpen ild - og derav navnet.

 

Bulgogi lages med tynne strimler av oksefilet (gjerne ytre-/indrefilet, mørbrad eller renskåret entrecote) marinert med soyasaus, sesamolje, hvitløk og sukker, men gjerne annet snadder; ingefær, chili, løk, gulerøtter, frisk frukt og annet.

 

I Norge tror vi at "karri" er et spesifikt gult pulver, mens i østen betyr en "curry" alle mulige slags godsaker - Panang karri, Rød karri, Gul karri, Grønn karri (..), hvor hver kokk har sin oppskrift. Så også med Bulgogi - hver familie sin marinade og sin oppskrift.

 

Her er min.

 

 

Bulgogi

1 kg kvalitetskjøtt

2 vårløk

2ss sesamfrø

2 ts ingefær

4 fedd hvitløk

 

2 ss sukker

1 ss sesamolje*)

½ ts nymalt svart pepper

1½ dl soyasaus**)

1½ dl oksekraft, evt oksebuljong

 

Et par rapid-salater, evt en isbergsalat.

 

 

Bonus-tilbehør:

Gochujang, koreansk chilipasta. Evt annen chilisaus. Eller Ssamjang.

Sake eller enda riktigere - Soju. (evt 1 ss i marinaden)***)

Kimchi, aromatisk fermentert kål (eller "halvråtten kål", som det også kan beskrives)

Andre koreanske småretter/tilbehørstyper (tang, stekte auberginskiver +++ )

Kokt ris - f.eks Jasminris.

 

 

Hva gjør man:

Stek sesamfrø på bakepapir i ovnen - f/10, ISO200 10 minutter, ca. 200 grader. Sesamfrøene støtes så i en morter eller annet kreativt (tresleiv i suppeskål funker fint!).

Finhakk vårløk - stilker og det hvite - men ikke hele stilken. Synes jeg, da.

Ingefær rives fint.

Finhakk hvitløk - presses mot skjærebrettet med siden av kniven for å få ut saft (som også skal med) eller med presse.

 

Bland vårløk, sesamfrø, ingefær, hvitløk, sukker, sesamolje, svart pepper og oksekraft (samt sake/soju hvis du har) i en stor bolle. Bland godt og smak til.

 

Skjær kjøttet i tynne strimler - pass på at tynneste siden av strimlene er på tvers av kjøttfibrene (som stort sett alltid når man strimler kjøtt). Kjøper jeg kjøtt i biffskiver pleier jeg å skjære skivene i to på tvers av fibrene så det blir to like store som den opprinnelige (men tynnere) biffskiver før jeg strimler.

 

Ha kjøttet i bollen med marinade og bland godt. Tildekk og sett i kjøleskap - minst en time og helst over natten.

 

 

 

Og så skal det spises.

Helst skal kjøttet stekes på bordet på varmeplate, så man steker selv fortløpende, men jeg kjører stekepanne på kjøkkenet. Når man steker vil det brenne seg litt fast - ignorer belegget og stek videre - du skal spise, ikke stoppe for å vaske pannen. ;)

 

Jeg pleier å koke jasminris til - koker med ekstra vann - 1½-2 deler vann til 1 del ris. Koker i 10min og lar deretter stå i 10 min.

 

Det stekes som sagt fortløpende - og inntas i salatblader. Man legger nystekt kjøtt i et salatblad, evt sammen med ris, evt også sammen med chili/chilipasta, pakker bladet sammen og spiser bladet med kjøtt inni med fingrene****).

 

Man spiser gjerne annet tilbehør til - lag/legg gjerne mange andre småretter utover bordet man kan knabbe litt fra innimellom spising av bulgogi. :)

 

*) Pass på - store forskjeller på sesamolje. Blue Dragon (mener jeg å huske) hadde en enormt dominerende smak - smak på oljen. Er det "nam nam sesam" med en kvart dråpe, så kjør på, men er det "åh hei, denne kvarte dråpen vil dominere en rett til åtte mann og jeg kommer til å kjenne smaken den neste timen på grunn av denne prøvesmakingen" kan du vurdere å redusere litt. ;)

 

**) Kikkoman er en døll soyasaus. Min favoritt er Amoy. Amoy lager mange gode produkter. :thumbup: Black Pepper Sauce. Mmmh. Og merket Go-tan er fjas. :thumbdown:

 

***) Har enda ikke fått ut fingeren og faktisk prøvd med "ekte" Soju, men jeg nevner det her for kompletthetens skyld.. ;)

 

****) Evt med munnen. Det er også en fullt brukbar mulighet.

 

 

 

 

 

Nammenam!!!

 

18. Juni - Bulgogi

post-71211-0-91650700-1308402262_thumb.jpg

ISO 100, f/16, 0.4s

 

 

Bonusbilder:

 

post-71211-0-54019600-1308402268_thumb.jpg post-71211-0-67373800-1308402275_thumb.jpg

 

..Bonusbilder fra selve spisingen kommer kanskje senere. Men så skal vi komme så langt. Som å spise, altså. :)

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dersom du ikke får solgt dette objektivet er det ikke annonsen det står på :)

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor du vurderer å selge det. Voigtlander 125mm f/2.5 er jo gull, men Canon EF 135mm f/2L med AF er jo tilnærmet like ekstrem, og som du selv er inne på; den har en befriende AF.

 

Favorittene hittil er barneportrettet 2. juni og Søskenkjærlighet 11. juni.

 

Har blitt inspirert til å utforske medium tele mer.

Lenke til kommentar

Jeg ække så sporty, så nærbildet gjorde meg litt krank, -men, skarpt, det er det!

 

Takk for oppskriften, den både så og lestes veldig fristende. :yes: Og godt du oppdaget skrivefeilen, jeg lurte litt på hvilken brennvidde du hadde brukt til å svi kjøttet, men rettingen av iso og blender fikk meg på rett kjøl. Og så vil jeg bare skyte inn at det er ikke rart du ikke liker Go tan, det er jo sololje det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...