Trondster Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Brukernavn: Trondster Deltakernivå: Kandidat Utfordring: Kose meg med å ta bilder med 135L. Utstyr: 135L, blits og et par hus. Tilleggsutfordringer: Prøve å selge objektivet i løpet av junifesten. Har lenge hatt det geniale objektivet EF 135mm f/2L, men det har kommet litt i skyggen av makroobjektivet mitt, som med sine 125mm f/2.5 har et bruksområde litt lovlig tett på 135L - blir litt råflott å ha begge to. Så - prøver derfor å prøve ut og vise fram 135L, og se om de subtile hintene til hvor flott objektivet er kanskje kunne fått noen til å ville legge lankene sine på en flott brukt 135L.. ..Og/eller at jeg finner ut at det er så fint at jeg egentlig ikke har lyst til å selge det allikevel.. Endret 1. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Starter ut med litt bokeholisme på nærgrensen - full åpning. 1. Juni - Ekte gitar - lekeband ISO 100, f/2, 1/60s (..Eller burde jeg kanskje egentlig skutt på f/11?) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det ble jo skikkelig kunstnerisk Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hihi, du ønsker fortsatt å selg 135L - mens jeg fortsatt sikler vilt etter det. Hadde jeg bare hatt penger til sånt, skulle jeg til og med fått en medelev til å røske det med fra Køben til høsten. Lekkert bilde også da. Vet ikke helt om jeg tør å ha denne i mine innlegg - men la gå! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Takk for det, RandiA og Ole_Gunnar. Ellers - er det noen som "ser" gitaren og dermed også skjønner poenget med tittelen? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 En ekte gitar kommer sjelden fra Fender. Vanskelig å si, men det kan kanskje være en Gibson-variant? Herlig DOF, men feil system sørger for begrenset styrke i annonsen ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Nja - er det ikke deg som har planer om å skifte system en eller annen gang, da? Var på lekeplassen i dag med barn - fikk tatt noen fine familiebilder. Egentlig ganske så snadder å ha autofokus - må innrømme at jeg til tider savner det på de to andre fastobjektivene mine.. 2. Juni - Lillejenta ISO 100, f/2, 1/1250s Dus bakgrunn? Check. Små detaljer og skarphet? "Litt?" Gitaren fra den 1. er ellers en Fender - en Fender Squier, men det er noe spesielt med den.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Naturlig og fint komponert..ikke så lett alltid med barn i lek. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Har jeg lyst på 135L? Jaaaaa... men nei, har lovet dama så mye annet før det Får følge med videre her og så om du klarer overbevise meg. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Elsker den smale dofen på det første bildet, samt at Fenderlogoen faller perfekt innenfor fokusplanet. Glimrende! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Finer bilder Trondster. Liker også gitarbildet veldig godt. Lenke til kommentar
Breni Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Nydelig dof og godt plassert fokusplan på Fender bildet! Hadde vært enda bedre om det var en Gibson.. Gleder meg til mer f/2 fremover Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Takker for kommentarer! (Og Breni - bare fordi atte jeg er en halverklært DOF-junkie, så tror du liksom atte det dermed automatisk kommer mer på f/2 i løpet av måneden? ) Har lekt litt mer med 135L - og med en stabel Kenko-mellomringer og en 1.4x teleconverter så blir det et aldeles flott (ganske så nøyaktig) 1:1 makroobjektiv! Og - med en arbeidsavstand på 25 cm fra fronten av objektivet til motivet - det er ganske nøyaktig 1cm mer enn EF 180/3.5L macro og 5cm mer enn Sigma 150/2.8! Her et bilde med en stabel mellomringer, men uten TC (altså "kun" 1:1.4 forstørrelse): ISO 400, f/8, 1/640s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Et av hovedbruksområdene til en lyssterk 135mm er portretter - skarpe portretter på full blender med skarpe øyne og herlig, diffus bakgrunn. Her representert ved vår alles kaian: ISO 100, f/2, 1/500s Detalj (vink til fotografene - da jeg tok bildet var jeg ikke klar over at Tomsi stod ved siden av og tok bilde han også): Bonusbilde Vinsja på kaian Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Haha. Vinsja. Synes beste bildet så langt er makrobildet. Myke sommerfarger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Takk for det! Her er et til - et kjapt familiesnapshot av pjokken. Tok bilder av yoghurtbart, og syntes det ble noe over blikket og uttrykket her - noe "gråtende sigøynerbarn" over øye-blikket. 5. Juni - Åpenbart yoghurt ISO 100, f/2, 1/125s Det rødbrune er egentlig makrell i tomat, men det passer jeg på å ikke nevne her, for så blir det mer "æææsj - dårlig blanding!" i stedet for "nommen lille guuutten, da.." Ellers var det tilløp til krampelatter fra tomsi og de andre gutta da jeg fortalte hvorfor jeg ba kaian om å posere - det var mye godt humør på turen.. Endret 5. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Breni Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Takker for kommentarer! (Og Breni - bare fordi atte jeg er en halverklært DOF-junkie, så tror du liksom atte det dermed automatisk kommer mer på f/2 i løpet av måneden? ) Hehee, vel, av de 5 bildene du har lagt ut har kun 1 bilde blitt tatt med noen annet enn f/2 hvis man ser bort fra de i spoiler.. Men når det er sagt, så må du for all del ikke slutte med det! ..liker dof-junkier og når man først har et 135L f/2 må man jo utnytte dets muligheter. Liker bildet av guttungen men.. Makrell i tomat Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hehe, friske bokehflageoletter i 1. junibildet, -men kan man egentlig få til vanlige flageoletter på malte plastbånd? Fine portretter av de små, og den yoghurt-oppskriften bør du mønsterbeskytte så fort som f (vid åpen), selg så med ekstremt liten royalty pr solgte beger og du er styrtrik på no time Jeg er VELDIG fornøyd med å være vakrere enn Beatles Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Takk for kommentarer om pjokken! (Ellers behagelig å ta bilder av andre fotofolk - ikke akkurat vonde å be om å posere! ) I dag var det mye travelt - nytt kontor og nye muligheter. Andre som har bedre utsikt, men de får også sola stekende rett inn i panoramavinduer - har det utmerket med mitt lille havgløtt - rett ned på havna foran bygningen. 6. Juni - Amarillo med venner ISO 100, f/8, 1/320s Joda - litt lav kontrast på venstresiden, men det har ikke noe med objektivet å gjøre - det var refleksjoner i vinduet. Vinduet har også UV-filter, og gir dessuten fargestikk - greit at man skyter i Raw.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Ikke fullt så spennende denne gangen - fikk kommentar fra gammel kompis om at forrige bilde var et flott sted å ta morralatten, og så måtte jeg jo påpeke at det ikke var i den retningen, det var litt til siden, borte på havneresturanten, drevet av den danske versjonen av Gordon Ramsay/Hellstrøm. Også her kraftig fargestikk gjennom vinduet, selv om det var mer rett på. Raw er en fin ting. 7. Juni - Ocean Club ISO 100, f/5.6, 1/200s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå