Mr.Duklain Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Hei begynner snart med mitt andre år som lærling, og må jo ha jobb etterpå. System administrator eller IKT konsulent i olje eller rederfirmaer er det som frister mest, men har jeg store muligheter til å få en slik jobb med fagbrev. ( og sikkerhetskurs hvis offshore i olja). Takker for svar Endret 10. oktober 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Å gå rett fra lærling til system-administrator, generellt sett, har du nok små muligheter til. De fleste starter med support og jobber seg opp ut fra hvor flinke de er, fagbrevet er hovedsakelig kun en vei inn i bransjen. Regner med at du tenker off-shore IT-jobb når du sier at du vil jobbe i olje-bransjen? Det er vel ekstremt vanskelig, selv med en del års erfaring. De jobbene vokser ikke akkurat på trær. Rederi-bransjen vet jeg desverre ikke så mye om. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Å gå rett fra lærling til system-administrator, generellt sett, har du nok små muligheter til. De fleste starter med support og jobber seg opp ut fra hvor flinke de er, fagbrevet er hovedsakelig kun en vei inn i bransjen. Regner med at du tenker off-shore IT-jobb når du sier at du vil jobbe i olje-bransjen? Det er vel ekstremt vanskelig, selv med en del års erfaring. De jobbene vokser ikke akkurat på trær. Rederi-bransjen vet jeg desverre ikke så mye om. hehe er jo topp ønske men on-shore hadde jo vært fint som et springbrett Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 En må nok jobbe seg opp, og vise at enn har erfaring, kunnskaper og fortjener den tilliten som en system konsulent. En kan ikke bare bli "system-konsulent", svært få blir ansatt som dette med en gang. Begynn med sertifisering og jobb deg opp :-) Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 En må nok jobbe seg opp, og vise at enn har erfaring, kunnskaper og fortjener den tilliten som en system konsulent. En kan ikke bare bli "system-konsulent", svært få blir ansatt som dette med en gang. Begynn med sertifisering og jobb deg opp :-) Ok hvilken sertifiseringer er viktige ? har tenkt endel på cisco sine men de er ufatelige dyre . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Du bør sertifsere deg i den retningen du ønsker å jobbe i, nettverk, programutvikling osv I en del firma betaler firma for deres ansatte utdanning, deriblant sertifiseringer. Er du usikker vil jeg anbefale og begynne på windows sertifiseringene. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Du bør sertifsere deg i den retningen du ønsker å jobbe i, nettverk, programutvikling osv I en del firma betaler firma for deres ansatte utdanning, deriblant sertifiseringer. Er du usikker vil jeg anbefale og begynne på windows sertifiseringene. nettverk er det jeg vil jobbe mest med oki er disse serfiseringene dyre? (windows) Endret 1. juni 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
m4rv Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Er det nettverk du vil jobbe med, hadde jeg nok først begynt med noen cisco sertifiseringer (CCNA), og bygget videre på dette. Er det mer serverdrift du ønsker, så er microsoft sertifiseringer tingen. Om du skaffer deg noen bøker og leser hardt på egen hånd, så skal det være nok med å bare ta selve CCNA testen og den koster ikke så alt for mye. Er kursene som blir kostbare...... Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Er det nettverk du vil jobbe med, hadde jeg nok først begynt med noen cisco sertifiseringer (CCNA), og bygget videre på dette. Er det mer serverdrift du ønsker, så er microsoft sertifiseringer tingen. Om du skaffer deg noen bøker og leser hardt på egen hånd, så skal det være nok med å bare ta selve CCNA testen og den koster ikke så alt for mye. Er kursene som blir kostbare...... Hvis jeg bare kan jobbe med det ene så hadde jeg valgt nettverk , men vil helst ha kombinertn server og nettverksdrift Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hvis jeg bare kan jobbe med det ene så hadde jeg valgt nettverk , men vil helst ha kombinertn server og nettverksdrift Du kan jobbe med så mye du vil. På f.eks skoler kan du regne med å jobbe med både support, servere, nettverk, vedlikehold, reparasjon og delvis vaktmester. I f.eks Statoil tviler jeg på at du kan drifte både nettverk og servere, det er begrenset hvor mye en person kan sette seg inn i å gjøre. Uten at jeg kjenner til hvordan Statoil drifter sitt nett vil jeg anta at de har ganske avgrensede områder de jobber med. Ang kurs, for ett 5-dagers kan man regne med å måtte betale 15-20 000 om det er kurs beregnet på bedrift-markedet. Med andre ord, alt for dyrt for privatpersoner. Få deg en jobb og litt erfaring, så kan du legge en plan for hvordan du kan komme videre. Du kommer uansett ikke rett inn i de gode jobbene med bare fagbrev. Det er også godt mulig at du ikke kan fordra å drifte nettverk, da er det kjedelig å sitte med cisco-sertifiseringer, så litt erfaring om både serverdrift og nettverksdrift er ikke dumt. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Ok Ja er jo variert værtfall i oljen men i reder og fabrikk branjen virker arbeidsoppgaven mere variert å vil helst ha variert arbeid kan tenke at jeg fort kan blir utbrendt hvis jeg holder på med det samme hele tiden Endret 11. juni 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Ok Ja er jo variert værtfall i oljen men i reder og fabrikk branjen virker arbeidsoppgaven mere variert å vil helst ha variert arbeid kan tenke at jeg fort kan blu utbrendt hvis jeg holder på med det samme hele tiden Man driver jo ikke nødvendigvis med det samme hele tiden selv om man jobber med f.eks bare servere. Og hvorfor mener du at arbeidet er variert både i oljen, reder og fabrikk-bransjen? Hva bedriften driver med og hva systemadmin driver med er 2 forskjellige ting. Nå vet ikke jeg så mye om noen av bransjene, men selv om det er store bedrifter som gjør mye, er det ikke nødvendigvis det samme som at systemadmin gjør så mye forskjellig. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Ok Ja er jo variert værtfall i oljen men i reder og fabrikk branjen virker arbeidsoppgaven mere variert å vil helst ha variert arbeid kan tenke at jeg fort kan blu utbrendt hvis jeg holder på med det samme hele tiden Man driver jo ikke nødvendigvis med det samme hele tiden selv om man jobber med f.eks bare servere. Og hvorfor mener du at arbeidet er variert både i oljen, reder og fabrikk-bransjen? Hva bedriften driver med og hva systemadmin driver med er 2 forskjellige ting. Nå vet ikke jeg så mye om noen av bransjene, men selv om det er store bedrifter som gjør mye, er det ikke nødvendigvis det samme som at systemadmin gjør så mye forskjellig. Tror du har misforstått litt nå, sier ikke de holder på med det samme hele tiden som en bånd arbeider, men at å ha et spesialfelt kan bli for lite variert for min del da jeg liker å drive med litt av hvert . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå