Gå til innhold

Hvordan kan dette være ulovlig?

Anbefalte innlegg

Okay. Kjøp/salg av sex i Norge har vært ulovlig en stund.

Men!

1. Det er ikke ulovlig å ha sex

2. Det er ikke ulovlig å gi noen penger

Så, la oss si at jeg har sex med ei hore på fødseldagen hennes.

Så gir jeg henne penger i gave, ikke fordi jeg hadde sex med henne, men fordi hun hadde bursdag.

Er det ulovlig da?

Eller om man bare gir penger til ei, og etterpå spør: "SKAL VI HA SEX?!", og det har ingenting med pengene å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm joda, men det må da finnes en måte å lure systemet på.

Ser bort i fra ting som å gjøre det i skjul osv, da det er fullt mulig.

Tenker mer noe lurt som gjør at selve handlingen ikke er ulovlig.

Har ikke tenkt å RØRE ei hore, bare kjeder meg. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, hvis jeg virkelig ville gjort noe sånt så hadde jeg gjort det, uten å bli tatt.

Men jeg bare spekulerer her.

La oss si at jeg har et firma, og ansatter en som jobber gratis.

Men en gang i måneden får jeg plutselig ubeskrivelig lyst til å gi han en generøs gave på 30 000.

Skal det da trekkes skatt?

Skjønner jo at myndighetene vil se på det som lønn, men det ER jo ikke lønn. Hvordan kan de bestemme at det er det?

Jeg skjønner at lover eksisterer og fungerer som de gjør for at samfunnet skal fungere, men samtidig er det litt rart å tenke på. :p

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er lønn. Ingen jobber gratis. Myndighetene ser på det som lønn, uansett så kan ikke du bare gi en person 30 000 uten at det enten blir registrert som at du har kjøpt en tjeneste, betalt lønn, ev betalt korrupsjon men da gjelder andre lover.

Lenke til kommentar

JO. Jeg har ansatt en som jobber frivillig.

En gang i måneden tar jeg ut ca 300 000 i kontanter.

Og så bare mister jeg dem på gata, så blåser de av sted og lander ved døra til personen jeg ansatte.

Personen finner dem, gir dem til meg og får selv 30 000 i finnerlønn.

Da er det faen ikke lønn?!

(Denne tråden er egentlig ikke seriøs btw :p)

Endret av ikkespisgress
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, hvis jeg virkelig ville gjort noe sånt så hadde jeg gjort det, uten å bli tatt.

Men jeg bare spekulerer her.

La oss si at jeg har et firma, og ansatter en som jobber gratis.

Men en gang i måneden får jeg plutselig ubeskrivelig lyst til å gi han en generøs gave på 30 000.

Skal det da trekkes skatt?

Ja, dette vil nok falle inn under det skatteloven definerer som skattepliktig inntekt.

Skjønner jo at myndighetene vil se på det som lønn, men det ER jo ikke lønn. Hvordan kan de bestemme at det er det?

På samme måte som de bestemmer andre ting: De bestemmer det.

Ja, det er faktisk så enkelt. ;)

Skatteloven definerer hva det skal betales skatt av. Skatteetaten, og i ytterste konsekvens en domstol, tolker skatteloven i konkrete tilfeller. Det er da opp til ditt lokale skattekontor å si "bullshit, de pengene er ikke en tilfeldig gave men er knyttet til arbeidsforholdet."

(Og ikke heng deg opp i akkurat ordet "lønn". Det er mer enn bare lønn som regnes som skattbar inntekt.)

Lenke til kommentar

Seriøst... tanke eksperimentet er forsåvidt ok, men den loven der er så hinsides teit at det er tragisk...

Det der var ene og alene en feiekost for å fei problemet litt inn under teppe, og selv der feilet det.

Det er først og fremst et paradoks at det skal være lovlig å tilby en vare for salg, men forbudt å kjøpe den.

Det er så dobbelt moralsk at det er på randen av vannvidd.

Herrejesus.. om jeg vil selge meg selv så er den min rett, men hva de faktisk heller burde gjøre var å bekjempe trafficing...

Men NEEEEIIIIIIIIDA.. det er selvsagt for mye stress,, så da er det lettere å bare feie hele greia under teppet...

SKAMMELIG!!!!!!

Lenke til kommentar

Den løsninga må vel egenlig gjøre vondt verre? Horene får ingen straff for å selge sex, og har dermed ingen risiko.

Man gir dem ingen grunn til å finne på noe annet.

Skal man få vekk prostitusjon ( good luck) må man hjelpe horene og gigoloene til å få seg andre levebrød. Problemet da, vil nok bli flere overgrep og voldtekter fordi "varen" ikke kan fåes tak i og må skaffes illegalt.

Den beste, og letteste løsninga ville blitt å bygge organiserte bordeller, der arbeidstakerne får lønn og betaler skatt. Dette kan vi ikke gjøre i Norge, vi må heller vise verden hvor flott og fint vi har det, ved å gjemme bort narkisene og gjøre kjøp av sex ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den løsninga må vel egenlig gjøre vondt verre? Horene får ingen straff for å selge sex, og har dermed ingen risiko.

Man gir dem ingen grunn til å finne på noe annet.

Tanken må jo ha vært at de ville bli tvunget til å gjøre noe annet siden kundemassen ville forsvinne...

Forstå den det som kan... det er beyond vanvidd ^^

Man burde i alle fall ha innført lisensiert salg hvor man måtte ha gyldig lisens (ala taxi sjåfører) som da også krevde jevnlig sjekk av helsen til jentene.

Så kunne man jo heller straffeforfølge dem som tok "pirat drosje" eller drev "pirat taxi" virksomhet...

Win/win for alle.. men nå ville de jo ikke løse problemet, bare forsøke å feie det under teppet...

Ute av syn, ute av sinn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...