123123 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei! Skal gi ut musikk album og må lage artwork selv. Og problemet mitt er trykkeriet anbefaler å bruke illustrator og templates. Noe jeg ikke er vandt til. Så spørsmålet mitt er: Noen som vet hvordan en kutter deler av et bilde i illustrator? Har et bilde som skal over en rund cd-template, og jeg vil fjerne hjørnene av bildet som stikker ut av cd-template'n! avansert? jeg synes vertfall det så hit me back! Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hvorfor anbefaler trykkeriet å bruke illustrator? Du har mange begrensninger i illustrator fremfor en pixel basert applikasjon slik som photoshop. Ja du har bedre støtte for vektor enn i PS, men kun vektor kan jo også være en kraftig begrensing. Du sier at du ikke er vandt til Illustrator, men hva er du vandt til? Om du har eksakt mål av cd coveret så skulle det ikke være noe problem å bruke photoshop, så lenge du spesifiserer 300ppi og CMYK fargerom er du good to go. Jeg tror ikke illustrator kan kutte fotografier uten videre. Kun vektor objekter. Korrigèr meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
123123 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Hvorfor anbefaler trykkeriet å bruke illustrator? Du har mange begrensninger i illustrator fremfor en pixel basert applikasjon slik som photoshop. Ja du har bedre støtte for vektor enn i PS, men kun vektor kan jo også være en kraftig begrensing. Du sier at du ikke er vandt til Illustrator, men hva er du vandt til? Om du har eksakt mål av cd coveret så skulle det ikke være noe problem å bruke photoshop, så lenge du spesifiserer 300ppi og CMYK fargerom er du good to go. Jeg tror ikke illustrator kan kutte fotografier uten videre. Kun vektor objekter. Korrigèr meg hvis jeg tar feil. Ja var det jeg og trodde! og jeg aner ikke hvorfor de anbefalte illustrator. På selve coveret forstår jeg at det er kansje lettere med illustrator da bildene passer automatisk inn i template'ene. Jeg har jo en del erfaringer med photoshop cs2, så får bare prøve å lage cd-labelen der! Takker for instillingene! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Undersøk hvilket format trykkeriet ønsker, hvilket program du bruker, burde være uvesentlig så lenge det støtter det formatet de ønsker. Min bedre halvdel har levert haugevis med cd-artwork til trykk og de blir nesten alltid sendt som pdf eller eps. Noen få vil også ha jpeg eller tiff. Hvilket program du bruker har mindre betydning, men pass på at tekst er i "curves", så ikke noe av teksten blir konvertert til en annen font eller noe annet mystisk og uventet skjer med teksten. Farger bør spesifiseres som CMYK eller Pantone. For enkelhets skyld kan du f.eks lage grafikken i Photoshop og teksten i InDesign eller Illustrator. Grunnen til å du må brukte minst to programmer, er at Photoshop jobber med bitmap, og InDesign og Illustrator jobber med vektor. Husk også på at du lagrer sluttproduktet i et program som jobber med vektor av grunn nevnt over. Men som nevnt, aller først vil jeg anbefale å få klart definert krav fra trykkeriet om hva de trenger for å få til et godt trykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå