96abrevs Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei der ute Jeg har, som et læreprosjekt, bygget meg en liten htpc, og den er for så vidt oppe og går, men jeg får ikke koblet den til internett. Når jeg prøver, får jeg bare meldingen "Finner ikke nettverksmaskinvare". Noen påstår at det er bare å la OS'et (win7) konfigurere dette, men hvordan da? Microsoft sine sider er er ikke særlig til hjelp. Jeg finner i hvert fall ikke for meg forstålig info om dette der. Jeg har ingen problem med å koble min stasjonære eller laptopen min til samme linje (Get kabel). Så problemet ligger ikke der. Og både ssd og ram er angitt riktig i komponentoversikten. Når jeg trykker på "Endre innstillinger på nettverkskort", kommer jeg til en tom side(?). Jeg må da laste ned drivere via en annen maskin, men jeg blir ikke helt klok på hvordan jeg gjør det når jeg googler om emnet. Infoen er ofte motstridende eller mangelfull. Jeg har lastet ned drivere for hovedkortet (Asus P8H61-I) på Asus egen side og overført det til en minnepinne, men det er jo en mølje av filer, så kan noen veilede meg? Jeg har også, etter tips, prøvd meg på å erstatte en systemfil (raspppoe.sys) i win7 med en tilsvarende fil fra Vista, da ved å først endre navn på eksisterende fil slik at jeg kunne kopiere over filen med samme navn fra Vista. Jeg kom ikke helt i mål der, og det endte med at jeg måtte reinstallere win7. Ergo, jeg er på stedet hvil ... Har mye annet på timeplanen for tiden, så det er så som så med tid til å holde på med dette. På den annen side, det er ikke direkte hastverk, men det hadde jo vært fint å fått orden i sysakene ... Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Det høres ut som at driverene til nettverkskortet ikke er installert. Har du sjekket i enhetsbehandling? Start > Control Panel > Device Manager Se først om du finner nettverkskortet under "Network adapters", og isåfall om denne har et gult utropstegn eller ikke, eventuelt om det er enheter listet i andre kategorier med utropstegn på. Ofte vil nettverkskort være listet som "Ethernet Controller" eller "Unknown Device" hvis driverene ikke er installert. Isåfall, dobbelklikk og les feilmeldingen under "Device status". Hvis driverene ikke er installert, viser den: "The drivers for this device are not installed. (Code 28)" Drivere vil du finne på en av CDene som fulgte med hovedkortet. Hvis ikke, kan du dobbelklikke på enheten igjen fra enhetsbehandling, og gå til "Details"-fanen helt oppe. Du vil da få en linje med tekst som ligner på noe a'la: "PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_E0001458&REV_02" Skriv dette inn i google på en PC som har nett, og du vil raskt finne en side der du kan laste ned drivere. Flytt så driverene over med minnepenn eller hvordan du ønsker. Edit: så at du hadde CDen til hovedkortet. Vanligvis vil hovedkort-CDer ha et autokjørprogram som gjør det lett å finne riktig driver. Hvis ikke, dobbelklikker du bare på nettverkskortet i enhetsbehandlingen igjen, går til Driver-fanen, og velger "Update driver". Underveis velger du at du vil installere driver manuelt, og angi plassering for driveren. Da er det bare å prøve seg frem med forskjellige mapper, helt til windows godtar den du velger. Endret 1. juni 2011 av Scriptgutten 1 Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Slenger meg på her ettersom jeg er i en veldig tilsvarende situasjon. Har nettop reinstallert windows på PCen min og sliter med å finne drivere til nettverkskortet. I enhetsbehandlingen står "Ethernet-kontroller" med et gult spørsmålstegn foran seg. Som foreslått i tråden, går jeg inn på detaljer for "Ethernet-kontroler" og skriver inn den laaange teksten inn i google. Finner desverre ingen linker til nedlasting av drivere. Har i likhet med trådstarter også lastet ned en mappe med drivere fra ASUS sin hjemmeside, men jeg finner ikke hva som er netdriveren i mappa, om den i det heletatt er der. Teksten jeg finner under detaljer i enhetsbehandlingen er: PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_83671043&REV_02\4&20515DB1&0&00E5 Hovedkortet er et ASUS P5Q SE2 Redigering: Fikk endelig installert driver. Jeg er på nett og problemet er løst. Nå gjenstår det bare driver til grafikkort osv ^^ Noen som klarer å veilede meg litt? Endret 2. juni 2011 av uberkvaal 1 Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Hei begge to. Takker for svar Har ikke svart fordi jeg har vært syk, men er nå på bedringens vei. Skal se om jeg finner ut av problemet når jeg føler meg fit for fight ... Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Da var internett fikset Tok bare noen minutter da jeg fulgte rådene til Scriptgutten. Så hjertelig takk til deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå