alextech Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hallo Godtfolk! Har fått gang på mitt nye oppsett nå. Ikke noe vidunder, men er veldig fornøyd. Men, jeg har lyst til å leke litt med Multiplieren. Før det må jeg vite at CPU tåler det. Info om oppsettet: Gigabyte P67A-UD3 LGA1155 Intel Quad Core i5-2500k 3.30Ghz 8 GB RAM DDR3 1666Mhz ASUS GTX560Ti 1GB Så. jeg bruker realtemp 360 for tempraturovervåking. Nå som jeg ikke spiller eller lignende ligger den på ca.42C Med en gang jeg fyrer opp ett spill slikt som Flight Simulator X, World Of Subways 3 hopper den opp til godt over 60C. Etter hva jeg har lest burde jeg ikke overstige 70C? Jeg har kun en standar kjøler for CPUen. Ville det evt. vært smartere og kjøpe en bedre? Tips? Håper på svar. Alexander. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Burde ikke leke mye med OC på en standard kjøler. Du har feks Cooler Master Hyper 212 kjøleren til rundt 250-300kr. Dette er vel en av de kjølerene som er best kontra pris. Lenke til kommentar
alextech Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Ok. Var det jeg trodde. 349 kr ekls. frakt er en overkommelig pris. Takk for svar, da skal jeg prøve det Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Tror den koster 280 på dustinhome Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Den koster 219,- hos Dustin. + 99 i frakt. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Temperaturene for en maskin med stock kjøling varierer, pga folk har forskjellige kabinetter og forskjellig kabelrydding. I mine øyne har du litt høye temperaturer idle. Stock kjølerene bruker ikek alltid å kjøle veldig bra. Skal du overklokke, er en 3. parts kjøler et must. Klokker du med stock kjøler havner du fort opp mot 80 grader. Jeg klokket opp et par hundre mhz med stock kjøling (dog amd cpu, ikke intel) og temp lå på rundt 60 da. Byttet ut stock kjøleren og hadde da på samme oc rundt 40 grader. Husk, når du skal bytte kjøler, rens for gammel kjølepasta, og påfør ny! Ikke bare sett på den nye kjøleren på pastaen som ligger igjen på cpu, og uten kjølepasta får du dårligere kjøleevner. Lenke til kommentar
alextech Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Takk for svar CrazyJoey. Jeg har vært elendig med kabelrydding i kabinettet. Der har jeg kanskje litt og hente. Har også plass til to ekstra vifter i kabinettet som jeg kan få tak i. (Har kun 2 nå) Du mener at hvis jeg anskaffer meg Cooler Master kjøleren som vesleegen nevner i tidligere post burde jeg ha annlegg for å OC noen hundre Mhz? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Kan godt hende du kan gå lenger enn noen hundre mhz. Men den som han ambefalte deg vil kjøle mye bedre en stock kjøleren du har nå, og takle litt høyere volt (høyere volt = mere varme). Husk at selv om at f.eks naboen din har helt likt oppsett som deg, og at han når 4ghz på sin cpu, betyr ikke det at du når den samme frekvensen. Det kommer helt ann på selve prosessoren og noen ganger hovedkortet. f.eks min amd phenom II x6 er ikke helt stabil på 4ghz selv med volt på 1,5, mens en venn av meg har den stabil på 4 med volt på 1,45. Det kommer helt ann på prosessoren. Lenke til kommentar
alextech Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Så kjekt! Takk igjen for svar. Da skal jeg gå til innkjøp av 3.parts CPU kjøler, og litt kjølepasta. Så får vi se hvor frekvensen bærer hen Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 For å sjekke temperaturene vil jeg ambefale deg å kryssjekke i flere programmer. Det kan hende at et program viser en temperatur mens et annet viser noe annet. Jeg bruker selv cpuid hardware monitor og open hardwaremonitor. og noen ganger speedfan. til kjølere, hvor mye penger vil du legge i prisen? Lenke til kommentar
alextech Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Ettersom pengene jeg hadde til overs gikk til ny PC er det ikke altfor mye. Ett par hundre kroner. Har du evt. noen anbefalinger om hvor mye jeg burde legge i det? Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Du burde greie 4.4-4.8 ghz (avhengig av hvor klokkevillig cpuen din er) med en billig kjøler som CM hyper 212+ eller AC freezer 13 pro. De dyrere kjølerne er mer for å tyne ut det siste lille ekstra. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Nå vet jeg ikke hvordan den kjøleren er, men jeg skal snart skaffe en til en anen maskin her, så da finner jeg ut av det da. Jeg er selv fornøyd med min akasa freedom tower, den koster 415kroner hos komplett. Alt annet en en stock kjøler duger til overklokking. Du kan nok tjene inn noen grader ekstra ved å rydde kablene dine og bytte til bedre vifter Lenke til kommentar
alextech Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Tror jeg går for denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010471048.aspx Som nevnt over. Prisen er ikke gal i det hele tatt. Tror dette blir bra? må vel kjøpe med kjølepasta også. Funker denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302913#reviews Endret 2. juni 2011 av alextech Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 MX-4 kjølepastaen er bedre, billigere og du slipper dobbel porto. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå