Doktor Progg Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Amiga ruler! Har aldri hatt så mye morro på en datamaskin som jeg hadde på min 1200!! Hvis Amiga hadde overlevd i sin tid og utviklinga av hardware hadde gått i samme tempo som annen hardware (les: PC), hadde Amiga LETT sparka rompe på PC (kanskje også Mac)! Jeg anser fremdeles grafikk-kortet på en Amiga 1200 som helt utrolig! Tenk bare tilbake på hvor sinnsykt mye bedre grafikk og 3d var på en Amiga i forhold til PC. Utrolig synd at Amiga ikke klarte seg (som sagt pga. dårlig markedsføring og administrasjon) Lenke til kommentar
andreash Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Enig i at Amiga ruler. Begynte i 1983 med C64, deretter Amiga 500, Amiga 2000, Amiga 3000 og til slutt Amiga 1200. Kjørte Amiexpress BBS på den i 1992-93, ble bråstans pga en idiot som tystet på 15 BBS'er i Norge. Surt, men det var moro. Han fikk da også sin straff senere av miljøet Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Det er som en mac. litt utdaterte specs foreløbig men det endrer seg sikket når de får mer penger. -Jeg må protestere litt her. Jeg var i min tid Amiga bruker og har hatt både Amiga 500, Amiga 4000/030 og en (oops) CD-32. Da Amigaen kom var den faktisk milevis foran samtlige andre platformer, men dessverre var Amiga eid av Commodore som må ha vært et av de minst talentfulle firmaer i historien. De gikk konk, Amiganavnet ble solgt videre til et nytt firma som også gikk konk og platformer forsvant mer eller mindre inn i historien. Riktignok er det et spedt gjennoplivningsforsøk som har pågått en tid... Har etter mine Amigadager vært PC-eier og de siste to årene (snaut) Macbruker. Å sammenligne Amiga (den nye G3) med Mac blir litt drøyt. Apple er et firma som går bra og som har x antall milliarder Dollar på bok. De har ikke verdens største brukerbase (anslagsvis 5-10%) men står veldig sterkt i enkelte nisjer (publishing & video/film). De har riktig nok ligget bak i prosessorteknologi en stund, men er til bake for fullt med sine nye G5 maskiner (når de etterhvert blir sendt ut på markedet)... Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 det var en positiv protest men det var ikke bare prosessoren jeg tenkte på. agp 2x sd ram og muligens andre ting jeg ikke vet om eller ikke husker. Men konklusjonen etter å ha sett på amiga forum er vel at amiga er ikke like bra som pc og at amigaen er overprisa. Men det som må få folk til å kjøpe amiga er at de har potensiale til å lage os og hw mye bedre i fremtiden. Vi må altså kjøpe amiga for at de skal få penger. Det virker som at alle er enige om at xp er mye bug med. Mange prøver linux men det er for enkelt igjen. (correct me if I am wrong) Hvis det kom et Amiga os til x86 datamaskiner ville dere kjøpt det tror dere? Amiga os har altid vert mer gjennomtenkt en m$ sine os om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Det virker som at alle er enige om at xp er mye bug med. Mange prøver linux men det er for enkelt igjen. (correct me if I am wrong) Hvis det kom et Amiga os til x86 datamaskiner ville dere kjøpt det tror dere? Amiga os har altid vert mer gjennomtenkt en m$ sine os om jeg ikke tar helt feil. Kjøpe Amiga OS til x86? Ikke snakk om at mange hadde gjort det. Hadde heller statset på Linux enn Amiga OS. Og ikke kom og fortell meg at Amiga OS vil ha mindre feil enn XP eller Linux når den kommer ut. I såfall er Amiga OS så enkel at det ikke kan bli noe feil i koden, og da er det ubruklig. Amiga OS på x86 må vel være tilbakover kombatibel med gamle Amiga program (som er laget for å kjøre på Motorola cpu'er), om det skal være poeng å bruke OS'et. Men du kan jo forsøke å overtale oss til å bytte ut 2k/XP og Linux mot Amiga OS. Hvilke fordeler vil Amiga OS ha i forhold til andre moderne OS'er? PS. Begynte med Amiga 1000 (forgjengeren til 500'en), der Kixstarten forsatt låg på en diskett, og på den tiden var Amiga milevis forann andre maskiner Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Så så.... rolig nå. Er det ikke egentlig så enkelt som: smak og behag. Ingen som tvinger deg til å kjøpe Amiga OS. Hvis de bygger nye Amiga OS videre på gamle Workbench konseptet, kan det bli bra. Har aldri hatt et så stabilt OS som det (så skal det sies at jeg aldri har kjørt Linux). Jeg banner selv idag at jeg solgte min Amiga 1200! Det var jo bare en kongemaskin! Og spill var mye artigere på den tida. Så så!! Javel, så man hadde ikke alle disse Quake lignende spilla, men de var så mye mer sofistikerte. Ta gode gamle adventure spilla til Sierra f.eks. Eller Monkey Island serien. Zak McKracken. Maniac Mansion. New Zealand Story. Bubble Bobble. OHHHHHHHHHHHHHH, those were the days!!!! (skal vedde rassen min på at kommer en eller annen nedrakkings melding som svar på dette om litt!!!!!!!!!!!) Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 nå er ikke jeg data ekspert desverre men her er noen argumenter for å satse på AmigaOS. Etter min mening tror jeg det kan se bedre ut en xp. jeg syns xp ser ut som at du er nybegynner på data. er liksom så stort eller noe. vet ikke helt. Da snakkerjeg om grafikken. jeg kjører klassisk visning. her ser du hvordan AmigaOS ser ut: ser mer profesjonelt ut http://os.amiga.com/os4/OS4GUIPre.php?d=13...30603_shot1.png Dette sa en programerer: I've been writing software for AmigaOS, MS DOS, MS Windows (all versions), OS/2, AIX, Linux and Solaris, and I must say that AmigaOS is still by far my most favourite OS. It's just that it's all so well-thought out. Han sa mer men gadd ikk å kopiere alt. Les alt her: forum http://os.amiga.com/forums/viewtopic.php?t=1465 Og siden det kommer en ny cpu fra ibm så vil nok den være up to date som tidligere nevnt. Arkitekturen på ibm cpu-ene er også reinere og vil være bedre å lage OS til. Desuten lager de mye midre varme som fører til mindre støy. kjekt hvis duskal ha mp cpu. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Helt Off topic dette, men... Er det noen som fortsatt selger harddisker til A500 (+) ?? Har akkurat kjøpt en A500+ på loppemarked, og det kunne vært gøy med en harddisk..... Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Etter min mening tror jeg det kan se bedre ut en xp. jeg syns xp ser ut som at du er nybegynner på data. er liksom så stort eller noe. vet ikke helt. Da snakkerjeg om grafikken. jeg kjører klassisk visning. her ser du hvordan AmigaOS ser ut: ser mer profesjonelt uthttp://os.amiga.com/os4/OS4GUIPre.php?d=130603_shot1.png Er enig med deg om at default theme i XP ser litt nybegynneraktig ut. Men classic theme ser da mye mer profesjonelt ut enn os4? Jeg syns det ser litt "hjemmesnekkra" ut. Det har visse likhetstrekk som Gnome, som jeg personlig syns ser "butt ugly" ut. Lenke til kommentar
Amiga4k Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Det går an å få Workbench'en til å se mye bedre ut enn på de OS4 skjermbildene, hvis du har sett folk som har fiksa på sitt gamle OS 3.9 så ser det veldig bra ut. OS4 har jo flottere og renere GUI samt anti-aliasing. Disse bildene er også ikke final look'en på GUI'et. Men foreløpig ser det bra ut. Lenke til kommentar
Amigaspiller Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Er jeg den eneste her som virkelig har en amiga spiller? med tillhørende spill? Spilleren fungerer faktisk også :smile: Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Vet ikke, men jeg kan fortelle deg at jeg angrer som en hest på at jeg solgte 1200'en min! Jeg vil spille Rick Dangerous!!!!!!!! Lenke til kommentar
EC Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Kanskje dere skal holde dere til topic? Diskutere Amiga kan dere gjøre annet sted - dette er tilbakemeldinger til HW. Om off-topic-postingen ikke stopper i denne tråden, vil den bli stengt. -moderator yummy- Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 greit det var opprinnlig et spørsmål om dere ville teste amigaen. starter nytt evne et annet sted Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå