satchman Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Har hatt kabelmodem fra GET i flere år og har stort sett vært veldig fornøyd. I det siste har dog modemet til stadighet mistet kontakt med DNS-serveren (tror jeg da). Det arter seg slik: Jeg prøver å gå inn på en eller annen nettside og maskinen klarer ikke å åpne den. Hvis jeg allerede er inne på en side (i et annet nettleservindu) så kan jeg fint klikke meg rundt innenfor samme domene men ikke på 'nye' sider. Tjenester som allerede er oppe og går (f.eks. Spotify eller Carbonite) fortsetter å fungere som de skal. Og går jeg direkte inn på IP-adressen til en nettside kommer jeg fint igjennom. Alle de 'rette' lysene på kabelmodemet lyser; det er ikke noe visuelt på selve modemet som viser at kontakten er brutt. Når jeg skrur kabelmodemet av og på er alt oppe og går som normalt igjen i løpet av et minutt eller to. Det er bare så irriterende å måtte gjøre det flere ganger daglig. Noen tips? PS: Dette gjelder både fra hoved-PC'en min som er tilkoblet med kabel og fra min bærbare som går via trådløst og også min telefon når jeg bruker den på nettverket - samme feilen alle steder når den først oppstår, så det er neppe knyttet direkte til noen av maskinene mine. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Har du prøvd 'ping' når du har problemet? Da ser du jo om det er dns-oppslag som er problemet, eller noe annet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hvis dette skjer mens du har bittorrent e.l. på, så bør du redusere antall forbindelser. Ellers er vel bytte av routermodem aktuelt. Lenke til kommentar
satchman Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Har du prøvd 'ping' når du har problemet? Da ser du jo om det er dns-oppslag som er problemet, eller noe annet. Mistenker som sagt at det er det som er problemet, men bra tips; skal pinge VG via hhv. IP og www-adresse neste gang det skjer for å teste Hvis dette skjer mens du har bittorrent e.l. på, så bør du redusere antall forbindelser. Ellers er vel bytte av routermodem aktuelt. Virker ikke som om det har noen sammenheng med hvor mye trafikk jeg har gående; har ihvertfall skjedd mange ganger uten at noe bortsett fra nettleseren har vært aktivt. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Leverer ikke kabelleverandører stort sett bare bridge-modem uten NAT aktivert? Det kan være jeg tar feil, men om ikke, så vil isåfall ikke modemet bry seg om hvilken trafikk som går gjennom, og problemet må da ligge hos Get. Hvis det er slik at modemet har NAT og DNS aktivert, så kan du prøve å sette DNS opp med statisk IP-adresse, istedenfor å bruke ruterens interne DNS-server. Da bruker du IP-adressen til ISPens DNS-server direkte på PCene. Da slipper du at DNS faller ut hvis DNS-serveren i ruteren henger seg opp. Etter litt googling ser det ut som at Get sine DNS servere er 84.208.20.110 og 84.208.20.111 Det er selvfølgelig ikke alltid like greit å ha statiske innstillinger hvis du flytter PCen mye rundt, men alternativt kan du bruke googles DNS servere på 8.8.8.8 og 8.8.4.4, siden de vil virke fra alle ISPer. Det kan være at bare Get-kunder har tilgang til Gets DNS-servere, og da vil du få problemer når du tar med PCen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå