... nei. Bare nei. Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei! Skal begynne å studere til neste år og må da flytte for meg selv for første gang (19 år). Tenkte derfor å høre om det er noen studenter der ute som har oversikten over hvor mye penger de bruker på diverse ting!på månedlig basis Er altså ute etter et lite budsjett, eller lignende! Har ikke store peilingene på hvor mye stipend osv. en får, men regner vel egentlig med at dette er ganske likt... Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Standardbudsjett finn du HER: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi, det kan vera godt utgangspunkt. I tillegg må du leggja til husleige og bøker/skulemateriell. Husleiga er temmeleg ulik frå stad til stad, bøker/skulemateriell frå studium til studium Kva lånekassen kan by av stipend/lån finn du HER: http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Då skulle det berre vera å rekna i veg . Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Hei. Jeg har bodd for meg selv i et år og var på samme alder som deg når jeg flyttet ut. Studielånet fordeler seg slik: 15. august 18 160 15. september 6 810 15. oktober 6 810 15. november 6 810 15. desember 6 810 Våren 2012 15. januar 18 160 15. februar 6 810 15. mars 6 810 15. april 6 810 15. mai 6 810 Sum 90 800 Som du ser er utbetalingen ved semesteret mye større en de andre. Mange studenter blåser av dette rimelig raskt på tull. Dette er ikke å anbefale. Du bør bruke litt av de pengene i starten til å kjøpe det aller mest nødvendige også fordele ut resten. Dersom du bruker 5000 i hvert semester til det mest nødvendige, da sitter du igjen med 80800 og fordele ut. Det blir 8080 hver månded. Dersom du finner deg en studentbolig hos en av studentskipnadene (om du har mulighet til dette) så pleier det å hver gode priser der. Selv skal jeg ha en slik bolig neste år og betaler kun 3000. Det betyr at du kan sitte igjen 5000 å leve for hver månded om du bruker pengene ifra starten fornuftig. Igjen, dette kommer helt ann på husleien. Jeg har også hørt om de som bor billigere en 3000 men de bor flere og i gamle hus. Budsjett Hvordan skal du fordele pengene? I utgangspunktet har jeg selv tre faste utgiver. Husleie, forsikring og telefon. De variable utgiftene er mat. Husleie har jeg allerde snakket om. De fleste studenter har mobiltelefon. Å denne må du betale om ingen andre betaler den. Hva med forsikring? De fleste studenter bryr seg ikke om forsikring. Jeg selv synes at forsikring er noe av det VIKTIGSTE man må ha i livet. Mange mener det er tull for studenter å ha forsikring. Det mener ikke jeg, i tilfelle det hender meg noe. Hvilke forsikringer du trenger er opp til deg. Det trenger ikke koste deg mer en 200-300 i måneden. Når det gjelder mat så synes jeg en 100 kroner dagen regel er god. Det betyr at du kan bruke 3000 på mat i månden. Dette synes jeg høres greit ut. Nå har du fått en liten pekepinn på hvordan du kan sette det opp. Budsjett kommer helt ann på student til student og alt som er innvolvert i økonomien. Alikevell dersom du er flink med pengene bør det ikke hver noe problem å kunne leve greit på studielånet. Endret 1. juni 2011 av eddielie30 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei! Skal begynne å studere til neste år og må da flytte for meg selv for første gang (19 år). Tenkte derfor å høre om det er noen studenter der ute som har oversikten over hvor mye penger de bruker på diverse ting!på månedlig basis Er altså ute etter et lite budsjett, eller lignende! Har ikke store peilingene på hvor mye stipend osv. en får, men regner vel egentlig med at dette er ganske likt... Normalt får man 17 300 kr i januar og august, og de resterende månedene (unntatt juni og juli) får man 6 700 kr. Første prioritet er å sørge for at du dekker husleie og andre store faste utgifter. Du har ikke lyst til å ende opp med inkassosak eller å bli kastet ut av hybelen. Hvor mye penger man bruker er litt forskjellig, og for min del har jeg to ting som er rimelig vanskelig å planlegge: festing og mat. Jeg undervurderer nesten ALLTID hvor mye penger jeg bruker på mat, og en kveld på byen blir fort dyr. Vær heller litt forsiktig med kjøp av mat i starten slik at du får en følelse på utgiftene. Prøv gjerne å planlegg litt sånn at du får mye ut av maten du kjøper. Skal du studere og betale mer enn 3000 kr i husleie ville jeg anbefale en jobb. Å bekymre seg over penger er aldri gøy, og det kan være slitsomt i lengden. Så får du mer penger til shopping og moro. Det er nok også lurt å spare opp litt penger. Det avhenger av hvor mye foreldrene dine kan bidra med, men å ha en liten sum å bruke på uforutsette utgifter. Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hvilken forsikring er det snakk om her? Som student (19år) har du i utgangspunktet innboforsikring gjennom foreldrene dine sin forsikring, og likeså med reiseforsikring. Standardbudsjettet som ble linket til lengre opp er bare tull hvis du a) er student og b) ikke har noen jobb. Et forbruk på 7205,- / mnd som 19åring og student? Don't think so. Som førstegangs borteboer har du i all hovedsak 2 utgifter; mat og husleie (herunder strøm, Internett osv). Når det gjelder mat er 3000,- /mnd et realistisk mål, det gir deg 100,- dagen sånn ca. Hvis du er flink kan du fint komme ned i 80,- dagen, eller 2400,- / mnd. Husleie er vanskelig å si noe om, da det varierer veldig. Skal du bare leve på støtte fra Lånekassen bør du ikke betale mer enn ca 4000,- i husleie, alt inkludert. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hvilken forsikring er det snakk om her? Som student (19år) har du i utgangspunktet innboforsikring gjennom foreldrene dine sin forsikring, og likeså med reiseforsikring. Javel? Kan du då sjå på http://www.frende.no/Global/Vilk%C3%A5r/Vilk%C3%A5r%2001.01.11/Frende%20Innbo.pdf og seia kva punkt DET står i? Desse vilkåra - heilt normale trygdingsvilkår - seier i punkt 2 at innbu er dekka "på det sted som er nevnt i forsikringsbeviset". Det står neppe ei hybeladresse der i foreldra si trygding ... Standardbudsjettet som ble linket til lengre opp er bare tull hvis du a) er student og b) ikke har noen jobb. Et forbruk på 7205,- / mnd som 19åring og student? Don't think so. KVIFOR er dette berre tull? Det ligg faktisk ganske mykje forskning og undersøkjing bak desse tala - dei er ikkje komne frå "tenk på eit tal"-leiken - og bankar har stor tillit til at desse tala er rette. Så kvifor meiner du desse tala er "berre tull"? Kva post(ar) er etter ditt syn urette? Er dei for høge/låge - og KVIFOR? Når det gjelder mat er 3000,- /mnd et realistisk mål, det gir deg 100,- dagen sånn ca. Hvis du er flink kan du fint komme ned i 80,- dagen, eller 2400,- / mnd. Å, ein treng så visst ikkje vera "flink" for å koma ned i 80 kr/dag. Det er fullt mogeleg å ha heilt fullverdig kost for under 50 kr fagen - men det krev tre ting: At ein har litt meir enn eit minikjøken på eim meter til rådvelde, at ein tenkjer og at viljen til innsats på eit kjøken strekkjer seg litt lengre enn til å opna ein pakke Fjordland. Ein kan faktisk halda seg med heilt næringsrett - men temmeleg keisam - kost for 30 kr/dag om ein VIL og legg litt arbeid i det. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Hei! Skal begynne å studere til neste år og må da flytte for meg selv for første gang (19 år). Tenkte derfor å høre om det er noen studenter der ute som har oversikten over hvor mye penger de bruker på diverse ting!på månedlig basis Er altså ute etter et lite budsjett, eller lignende! Har ikke store peilingene på hvor mye stipend osv. en får, men regner vel egentlig med at dette er ganske likt... Normalt får man 17 300 kr i januar og august, og de resterende månedene (unntatt juni og juli) får man 6 700 kr. Hva mener du med normalt får man de utbetalingene du skriver ovenfor? Jeg operer med ferske og nye tall ifra lånekassen. Det er ikke noe poeng i å fortelle han et beløp som er mindre en det han faktisk får. Se her så finner du at jeg har rett. Å du som mener at man kan ha et normalt kosthold på 30 kroner dagen. Hva kjøper du da? Jeg selv hadde aldri fått til det. Endret 1. juni 2011 av eddielie30 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei! Skal begynne å studere til neste år og må da flytte for meg selv for første gang (19 år). Tenkte derfor å høre om det er noen studenter der ute som har oversikten over hvor mye penger de bruker på diverse ting!på månedlig basis Er altså ute etter et lite budsjett, eller lignende! Har ikke store peilingene på hvor mye stipend osv. en får, men regner vel egentlig med at dette er ganske likt... Normalt får man 17 300 kr i januar og august, og de resterende månedene (unntatt juni og juli) får man 6 700 kr. Hva mener du med normalt får man de utbetalingene du skriver ovenfor? Jeg operer med ferske og nye tall ifra lånekassen. Det er ikke noe poeng i å fortelle han et beløp som er mindre en det han faktisk får. Se her så finner du at jeg har rett. Å du som mener at man kan ha et normalt kosthold på 30 kroner dagen. Hva kjøper du da? Jeg selv hadde aldri fått til det. Latterlig. Det er ikke mulig å leve normalt for 30 kroner dagen. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det er tullete fordi en student uten jobb ikke har 7200 kroner til overs etter at husleie er betalt, enkelt og greit. Ellers kan jeg beskrive min situasjon: Leier gjennom studentsamskipnaden til 4000 per måned. Fordeler alltid ut pengene fra semesterstart i like store månedlige utbetalinger, så ender på 8900 hver måned. Av disse går jo 4000 til husleie, og så regner jeg 3000 på mat hver måned. Eller, jeg regner 100 kroner hver dag til mat og diverse husholdningsartikler, som vaskemiddel, såpe osv osv. Etter det har jeg 1900 til overs, og da går det 300 til busskort, og jeg sitter igjen med 1600 kroner til alt annet -- frisør, alkohol, kino, klær, impulskjøp og vaskeri. Skal innrømme at det blir trangt, så ville absolutt skaffet en deltidsjobb. Selv er jeg seiltrener, men det er dårlig med seiling om vinteren, så fra oktober til april en gang er jeg egentlig arbeidsløs, og de månedene er budsjettet trangt, spesielt når jeg har brukt opp lønnen jeg har fått. Dette budsjettet er helt levelig, og som oftest ender jeg på rundt 2500 hver måned i dagligvarer, men noen måneder (f.eks. januar etter en ferie) blir det plutselig litt mer da det er mye som må kjøpes inn på nytt, men som holder lenge. Om man er dekket gjennom forsikringen til foreldrene avhenger litt av vilkårene til de forskjellige selskapene, men det er vel slik at man uansett ikke bør endre folkeregistrert adresse, for da bor du per definisjon ikke hos foreldrene dine lengre og vil dermed ikke være dekket. Minner meg på at jeg skal dobbeltsjekke om jeg er forsikret gjennom mamma og pappa. Merk at dette ikke inkluderer noe som helst av pensumbøker, som fort blir en grei slump med penger. Se etter lapper og oppslag på skolen din, alltid noen som selger sine gamle, og da kan du spare et par hundrelapper, og det hjelper på. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei! Skal begynne å studere til neste år og må da flytte for meg selv for første gang (19 år). Tenkte derfor å høre om det er noen studenter der ute som har oversikten over hvor mye penger de bruker på diverse ting!på månedlig basis Er altså ute etter et lite budsjett, eller lignende! Har ikke store peilingene på hvor mye stipend osv. en får, men regner vel egentlig med at dette er ganske likt... Normalt får man 17 300 kr i januar og august, og de resterende månedene (unntatt juni og juli) får man 6 700 kr. Hva mener du med normalt får man de utbetalingene du skriver ovenfor? Jeg operer med ferske og nye tall ifra lånekassen. Det er ikke noe poeng i å fortelle han et beløp som er mindre en det han faktisk får. Se her så finner du at jeg har rett. Å du som mener at man kan ha et normalt kosthold på 30 kroner dagen. Hva kjøper du da? Jeg selv hadde aldri fått til det. Jeg tok de beløpene vi har fått i år.. Er ikke så nøye, men bra du har oversikt. Det ville vært verre om jeg skrev at han/hun får mer enn det som er tilfellet. Å overleve til en billig penge er mulig, men ikke alltid så gøy. Frossen kyllingfilet, kjøttdeig, frosne grønnsaker, pasta, ris, hermetiske bønner, olivenolje, knekkebrød, leverpostei, egg, ketchup, kokt skinke, skummet melk, hasselnøtter, rosiner, bananer, epler og proteinpulver utgjør store deler av kosten min bår jeg skal spare penger, og du kan lage litt av hvert med det. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Å du som mener at man kan ha et normalt kosthold på 30 kroner dagen. Hva kjøper du da? Jeg selv hadde aldri fått til det. Undrast på om du meiner meg? Då vil eg minna om at eg IKKJE har sagt ein kan haa NORMALT kosthald: Eg skreiv "Ein kan faktisk halda seg med heilt næringsrett - men temmeleg keisam - kost for 30 kr/dag om ein VIL og legg litt arbeid i det." "Heilt næringsrett men temmeleg keisam kost" er ikkje NORMALT kosthald i 2011. Men mogeleg? Ja! Eg veit faktisk ein person som levde for mindre enn det, kring 2500 kr for drygt 100 dagar i 2009. Vedkommande hadde, av ulike grunnar, ikkje dei heilt store vala den perioden, og måtte spara der kor sparast kunne. Eg veit og at det korkje vart næringsproblem eller usunt kosthald av det, snarare tvert om - men det vart keisamt. Temmeleg mykje lever og lauk, (gode) fiskepinnar og gulrot, lakse- og seikotelettar med potet, fløyelsgraut med sjølvplukka bær, billeg kneippbrød med syltynt lag leverpostei, omelett laga på småegg kjøpte billeg + potet og nokre fliser billeg kjøt osb. Ikkje "normalt" kosthald i dag, men det GÅR altså, og utan at kroppen tek minste skade av det. Tverit imot sunnare kosthald enn mange, om ein fylgjer kosthaldsnormene frå den norske staten. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 30 kroner dagen? Blir vel noe slikt. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det er tullete fordi en student uten jobb ikke har 7200 kroner til overs etter at husleie er betalt, enkelt og greit. Eg er heilt samd i at ein student som er utan jobb ikkje har dette til rådvelde om han/ho har ei gjennomsnittleg studenthusleige og absolutt ingen andre midel. Kor mange studentar er - EIGENTLEG - i den situasjonen som 19-åring. Kroner 0 i stønad heime, kr 0 i arbeidsinntekt, kr 0 i overskot på arbeid i feriar osb. Dei finst, ja, men kor mange? I snitt har studentar meir enn dette til rådvelde - av di såpass mange av dei er i arbeid ved sida av og/eller har økonomisk stønad heimefrå. (Og, det er klart at ein student som har halvdagsarbeid og noko studiestønad attåt veg opp for to studentar som ligg noko under SIFO-tala, det er statistikken si svøpe). Ein slik student vil ha, om han har 3000 kr månaden i husleige, kring 6000 kr att til bøker/skulemateriell + "levekostnadar". Det er klårt under SIFO sine tal. Men hugs: SIFO sine tal er ikkje minmumstal for å overleva, dei er eit snitt for kva ein treng for nøktern levemåte. Altså eit greit utgangspunkt for eit budsjett. Set ein alle klutar til kan ein godt greia seg for 2000 kr mindre i månaden nokre år, og ein treng korkje svelta eller frysa av den grunn. Men ein har ikkje normalt, nøkternt liv anno 2011 då - noko studentorganisasjonane og i høgste grad klagar på. Spørsmålet her var ikkje kor lite ein kunne klara seg på, men hjelp til budsjettering. Då er SIFO-tala svært godt utgangspunkt, men ikkje tal ein berre kan ta ein kopi av og seia "mitt budsjett". Å avskriva tala som "tullete" av di dei er snittal og ikkje mogeleg budsjett for alle er i høgste grad å slå barnet ut med badevatnet. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 30 kroner dagen? Blir vel noe slikt. Ikkje utan vidare, og hadde du lese kva eg skreiv hadde du sett det. Arikkelen her tek ellers ikkje mest opp billeg kosthald, han tek meir opp feil kosthald. Det treng på ingen måte vera samanheng. Feil kosthald kjem meir av manglande evne/vilje til å tenkje. (I seg sjølv ikkje nett nokon pryd for ein student, men det var ei heilt anna sak.) Lenke til kommentar
V.I.C Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Jeg synes ikke budsjett er særlig vanskelig å sette opp. Det jeg gjorde når jeg får første gang skulle utarbeide et budsjett var å tenke ca kronemengde på de usikre postene(mat, bensin, diverse) også har man mer faste utgifter telefon, internett, strøm, tv, husleie osv. Mitt budsjett ser slik ut: Mat: 1 500(ser veldig lite ut, men jeg handler det jeg vil og spiser det jeg har lyst på. Går dog ikke ut, drikker ikke alkohol og handler på billigst mulig måte) Bensin: 1 500(noen måneder mindre andre mer, avhengig av hvor mange ganger jeg kjører hjem til hjemstedet, hvis jeg ikke hadde kjørt ut hadde jeg brukt ca 2 mnd på en tank). Diverse: 1 000 Telefon: 150 Forsikring(bil, hund og reise): 700,- Husleie 3 950,-(internett, strøm og tv inkludert) Tilsammen 8 800,- Inn får jeg stipend og lån fra lånekassen på 8 900/mnd. Større utbetaling i august og januar, men det har ikke noen praktisk betydning for meg da jeg har tilgang på de aller fleste bøkene gratis. Jeg mottar også kroner 1000 ekstra i mnd. Dvs 9 900,-, i tillegg til at jeg jobber hele sommeren slik at jeg har anledning til å bruke over budsjettet hvis nødvendig(bilreperasjon, hundeoperasjon, tannhelse osv). Da har jeg regnet ut at etter sommeren vil jeg ha ca 7000 til ekstra kapital pr mnd. Selvfølgelig med tanken og håpet om at jeg skal slippe det pga sparing. Har ett år igjen og studere, og ser fram til det:) Lenke til kommentar
... nei. Bare nei. Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Mange supre svar! Tusen takk! Ser ut som om de fleste klarer å holde seg innenfor et stipendbudsjett, noe som høres bra ut Har også tenkt mye på å leie en leilighet sammen med en veldig god kamerat av meg, men da kommer leie fort opp på 5000... da er det vel smart å ha en jobb ved siden av Noe som fort kan bli litt vanskelig helt i starten... Ville dere anbefalt å bo på kollektiv i starten? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 5000 hver da, antar jeg? Jeg betaler nesten 4000 for å bo i kollektiv. 5000 er litt i drøyeste laget, men det bør gå greit om du jobber en del om sommeren og sparer opp litt. Ellers kan jo kollektiv være en god idé. Veldig mange starter i et slikt og man kan bo veldig billig om man ikke absolutt skal bo i sentrum av Oslo eller Trondheim. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Mange supre svar! Tusen takk! Ser ut som om de fleste klarer å holde seg innenfor et stipendbudsjett, noe som høres bra ut Har også tenkt mye på å leie en leilighet sammen med en veldig god kamerat av meg, men da kommer leie fort opp på 5000... da er det vel smart å ha en jobb ved siden av Noe som fort kan bli litt vanskelig helt i starten... Ville dere anbefalt å bo på kollektiv i starten? Du vil ikke ha et godt og bekymringsfritt liv dersom du skal leve på lånekassen og betale mer enn 3000 kr i mnd.. Det påstår jeg. Skaff deg en liten fillejobb ved siden av.. Det er "null stress", og ser bra ut på CV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå