Gå til innhold

Hvem, hva, osv. er Gud/gudene for deg?

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge siden at jeg kom med en påstand om at Du er din gud. Den står jeg fortsatt ved.

[TLDR] Men jeg lurer på hva hver enkelt her inne faktisk ser for seg når de forestiller seg sin(e) gud(er), ånder, kjemper, drager, alver, nisser, feer, osv., som de tror på nå eller en gang trodde på, eller av andre grunner føler et større kjennskap til. Og om den oppfatningen har endret seg over tid. [/TLDR]

Med fokus på guder fra min side, men kjør på med hva du mener er de viktigste kreftene/energiene for oss. Jeg har prøvd å liste opp de mest vanlige formene for entiteter som sies å ha en viktig rolle i universet, eller i det minste for vår planet. Har kommet fram til 5 hovedkategorier:

Vis skjult innhold

Utover dette så er det 4 hovedelementer/sider ved disse som jeg ser på som svært viktige for å beskrive dem og deres rolle.

Vis skjult innhold

Håper det som står over kan hjelpe deg med å forklare hva du egentlig tror på. Du kan også si "vet ikke" eller at alt sammen er ukjent, men det er ikke særlig interessant for trådtema. Under vil jeg prøve å gå litt mer detaljert til verks med eksempler på gudsbilder.

Vis skjult innhold

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får prøve å gjøre førstpost litt mindre skremmende med spoilere.

Tobben70 skrev (På 1.6.2011 den 12.36):

For meg er gudene oppspinn som er utarbeidet for å få en forklaring på ting vi ikke vet, og for å gi et håp om noe mer enn det livet vi har :)

Joda, stort sett enig, selv om jeg ønsker at jeg visste mer om religionens utvikling fra før den begynte å bli et verktøy for de som fant ut at det var svært effektivt til å kontrollere store masser med, og før det dukket opp noen svært brutale religioner som utryddet mange andre som kanskje var helt unike.

Når det gjelder min fortid som troende, så kan jeg ikke si at jeg hadde et klart bilde av hvem Gud var. Og at det å prøve å få et mer konkret bilde var med på å bryte ned det bildet jeg allerede hadde. Men det siste jeg husker fra min tid som troende, var frykten for Helvete, og at denne guden skulle straffe meg med å sende meg dit bare fordi jeg var i ferd med å miste min tro. Bare fordi jeg våget å tvile på noe som ikke ga mening. I årene før det så var Gud ikke særlig viktig for meg. Å gå i kirken var som å slå plenen, bortsett fra at jeg aldri fikk betalt for å gjøre det. Jeg var også med i en slags ungdomsklubb hvor vi ellers gjorde mye moro, men de delene som de voksne var opptatt av, forkynningen, var drepende kjedelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  KarlRoger skrev (På 7.6.2011 den 7.34):

Når det gjelder min fortid som troende, så kan jeg ikke si at jeg hadde et klart bilde av hvem Gud var. Og at det å prøve å få et mer konkret bilde var med på å bryte ned det bildet jeg allerede hadde. Men det siste jeg husker fra min tid som troende, var frykten for Helvete, og at denne guden skulle straffe meg med å sende meg dit bare fordi jeg var i ferd med å miste min tro. Bare fordi jeg våget å tvile på noe som ikke ga mening. I årene før det så var Gud ikke særlig viktig for meg. Å gå i kirken var som å slå plenen, bortsett fra at jeg aldri fikk betalt for å gjøre det. Jeg var også med i en slags ungdomsklubb hvor vi ellers gjorde mye moro, men de delene som de voksne var opptatt av, forkynningen, var drepende kjedelig.

Veldig lik min egen fortid som kristen faktisk...

Det som satt lengst i meg var ikke denne gudens "kjærlighet" (om det kan sies at han har noen da...) men frykten for helvette... Relgion er et undertrykkende tanke fengsel som er så spissfindig laget at det faktisk får tilbederne til å undertrykke seg selv.. :no:

Men du så godt det var å TENKE i frihet!!! Det var kanskje det aller deiligste med å slippe ut av fengslet, at tankene igjen var dine egne og at du slapp storebroren som hele tiden så deg og som så og si alltid fikk deg til å få dårlig samvittighet da det ALLTID var et eller annen bud du IKKE nådde opp til....

I dag er det nesten som å tilstå et mord når jeg tilstår at jeg en gang har vært kristen... det er ikke tull, for jeg klarer ikke lenger å se noe positivt ved å tro på de påstandene og kan med hånden på hjertet si at jeg sliter med å ta voksne folk som tror på dette alvorlig på dette området... Åssen går det an å bli så blind liksom....

Lenke til kommentar

Vell jeg tenker at alle religioner går litt ut på det samme.

At alt startet med samme rot, og at de har bare grodd ut til å bli forskjellige på utsiden.

Ved språk, tradisjoner osv.

For alt går jo ut på det samme, i større eller mindre grad.

Men når det kommer til om hvorvidt religion bare er tull eller sannhet, så er det nok ingen eksakt svar.

For meg, så ser jeg på religion som et metafor.

Det er det samme budskapet, bare fortalt på mange.. mange forskjellige måter.

Gjør mot andre, som du vil at andre skal gjøre mot deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...