Gå til innhold

Hva er den såkalte P/E?

Anbefalte innlegg

Hei,

Finner ikke dette tema, Men hva er den såkalte P/E. Leser ofte om det i aviser å liggnende.

Tatt ut fra aksjeskolen bok: La oss si at ordinært nettoresultat er 10 millioner kroner. Hvis det er en milion aksjer blir fortjeneste pr. akjse 10 kr. Hvis så kursen er 125 blir P/E 12,5. Hva sier dette =

Svaret er at selskapet med dagens inntjening uten hensyn til inflasjon bruker 12,5 år på å ¨tjene¨inn dagens aksjerkurs. Etter så lang tid vil akkumulerte overskudd tillsvare selskapets børsverdi eller - om du vil - akkumulert fortjeneste pr. aksje vil være lik dagen aksjekurs.

Betyr dette da at hvis selskapet hadde hatt en børsverdi på 100 millioner ville det tatt 12,5 år for dem å tjene dette ?

Jeg blir kansje litt forvirret av alle disse fremmedordene, men jeg håper dere ser hva jeg ikke forstår å prøver å forklare det på en litt enklere måte.

JOHN :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr dette da at hvis selskapet hadde hatt en børsverdi på 100 millioner ville det tatt 12,5 år for dem å tjene dette ?

Slik jeg forstår det: ja. Du må huske på at aksjekursen alltid reflekterer fremtidsutsiktene, og at man betaler for disse. Jeg er ikke noen ekspert på P/E, så håper noen andre svarer på dette.

P/E er et greit tall å bruke for å verdsette en bedrift, men bør ikke brukes alene - diskontering av kontantstrømmer og/eller normalresultatmetoden er å foretrekke (P/E er bare et forholdstall).

Lenke til kommentar

P/E forteller hvor mye aksjekjøpere må betale per enhet fortjeneste som en bedrift generer. Risikofylte aksjer vil ha en lavere P/E fordi avkastningskravet - k er høyere hvilket gjenspeiles i formelen: P/E = (1 - b)/(k - g)

Hvor:

b - andel tilbakeholdt fortjeneste

g - vekst (b * R)

R - egenkapitalrentabiliteten

Lenke til kommentar

Ja, veldig enkelt.

Noen par ting:

Først og fremst er P/E et veldig enkelt forholdstall. Man trenger ikke mye data for å få et P/E-tall. Aksjekurs delt på fortjeneste er alt.

En høy P/E indikerer en høy pris på selskapet. En veldig høy P/E kan indikere at selskapet er overpriset og at du bør selge. LinkedIn som gikk på børs nylig har en P/E på 458.

En lav P/E indikerer en lav pris på selskapet. En veldig lav P/E kan indikere at selskapet er underpriset og at du bør kjøpe. Orkla har en P/E på 12.

Det beste sammenligningen av P/E gjøres mellom nokså like selskaper, innenfor det samme markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...