Johnblea Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei, Finner ikke dette tema, Men hva er den såkalte P/E. Leser ofte om det i aviser å liggnende. Tatt ut fra aksjeskolen bok: La oss si at ordinært nettoresultat er 10 millioner kroner. Hvis det er en milion aksjer blir fortjeneste pr. akjse 10 kr. Hvis så kursen er 125 blir P/E 12,5. Hva sier dette = Svaret er at selskapet med dagens inntjening uten hensyn til inflasjon bruker 12,5 år på å ¨tjene¨inn dagens aksjerkurs. Etter så lang tid vil akkumulerte overskudd tillsvare selskapets børsverdi eller - om du vil - akkumulert fortjeneste pr. aksje vil være lik dagen aksjekurs. Betyr dette da at hvis selskapet hadde hatt en børsverdi på 100 millioner ville det tatt 12,5 år for dem å tjene dette ? Jeg blir kansje litt forvirret av alle disse fremmedordene, men jeg håper dere ser hva jeg ikke forstår å prøver å forklare det på en litt enklere måte. JOHN Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/P/E Lenke til kommentar
Johnblea Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Dette svare delvis på noe av det jeg lurer på, men ikke skikkelig på spm mitt ! Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Betyr dette da at hvis selskapet hadde hatt en børsverdi på 100 millioner ville det tatt 12,5 år for dem å tjene dette ? Slik jeg forstår det: ja. Du må huske på at aksjekursen alltid reflekterer fremtidsutsiktene, og at man betaler for disse. Jeg er ikke noen ekspert på P/E, så håper noen andre svarer på dette. P/E er et greit tall å bruke for å verdsette en bedrift, men bør ikke brukes alene - diskontering av kontantstrømmer og/eller normalresultatmetoden er å foretrekke (P/E er bare et forholdstall). Lenke til kommentar
M-G Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 P/E forteller hvor mye aksjekjøpere må betale per enhet fortjeneste som en bedrift generer. Risikofylte aksjer vil ha en lavere P/E fordi avkastningskravet - k er høyere hvilket gjenspeiles i formelen: P/E = (1 - b)/(k - g) Hvor: b - andel tilbakeholdt fortjeneste g - vekst (b * R) R - egenkapitalrentabiliteten Lenke til kommentar
KS Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Betyr dette da at hvis selskapet hadde hatt en børsverdi på 100 millioner ville det tatt 12,5 år for dem å tjene dette ? Ja, veldig enkelt. Noen par ting: Først og fremst er P/E et veldig enkelt forholdstall. Man trenger ikke mye data for å få et P/E-tall. Aksjekurs delt på fortjeneste er alt. En høy P/E indikerer en høy pris på selskapet. En veldig høy P/E kan indikere at selskapet er overpriset og at du bør selge. LinkedIn som gikk på børs nylig har en P/E på 458. En lav P/E indikerer en lav pris på selskapet. En veldig lav P/E kan indikere at selskapet er underpriset og at du bør kjøpe. Orkla har en P/E på 12. Det beste sammenligningen av P/E gjøres mellom nokså like selskaper, innenfor det samme markedet. Lenke til kommentar
Johnblea Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Ok, tusen takk for alle svarene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå