Azidops Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Hei. Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks kamera for å se om fotografering er en artig hobby. Men jeg vet svært lite om kamera og er redd for å kjøpe et kamera jeg fort ser begrensninger med. Samtidig har jeg ikke råd til å spandere mange tusen på et kamera det viser seg at jeg ikke bruker. Kom over et tilbud på Nikon D3000 til 2990,-. Det er jo nice price, men er dette et kamera jeg kommer til å bli skuffet over (les: har mangler som irriterer)? Bør jeg gå for det eller har du et annet alternativ? Og hva betyr det at linsen er M/18-55? Endret 3. juni 2011 av Azidops Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hva med å kjøpe brukt? Så får du mer for pengene, og det er mindre tap å eventuelt selge det igjen. At objektivet er 18-55mm betyr hvilken brennvidde, eller hvilket utsnitt objektivet har. Ca. 30mm er "vanlig" eller "normal", under 30mm er "vidvinkel" og over 30mm er "tele". Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Veldig ok pris, og kameraet er det ingenting å utsette på. Det er nok ikke kameraet som kommer til å sette begrensningene. Det som er problemet med sånne pakker er objektivet som følger med, de er jevnt over forholdsvis dårlige og lyssvake. Det vil si at du må justere lukkertiden ned (fryser ikke bildet like godt) eller ISO opp (mer kornete bilde) i visse situasjoner. Men, for all del, for 3000kr er det et helt fin begynnelse. Jeg pleier vanligvis å anbefale folk å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv som andre kjøp, noe tilsvarende 50mm f1.8. Du har ikke mulighet til å zoome, men objektivet slipper inn såpass mye lys at du kan ta gode bilder i forholdsvis dårlig belysning. De pleier vanligvis også å være billige, rundt tusenlappen. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Det som er problemet med sånne pakker er objektivet som følger med, de er jevnt over forholdsvis dårlige og lyssvake. Det vil si at du må justere lukkertiden ned (fryser ikke bildet like godt) eller ISO opp (mer kornete bilde) i visse situasjoner. Men, for all del, for 3000kr er det et helt fin begynnelse. Jeg pleier vanligvis å anbefale folk å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv som andre kjøp, noe tilsvarende 50mm f1.8. Du har ikke mulighet til å zoome, men objektivet slipper inn såpass mye lys at du kan ta gode bilder i forholdsvis dårlig belysning. De pleier vanligvis også å være billige, rundt tusenlappen. Vil jeg få problemer med f.eks skumringsbilder der jeg ikke ønsker å bruke blits (for å få med meg stemningen) og at det da kommer fartsstriper? Og dette med fastobjektiv, er det ikke å foretrekke å ha med zoom eller er det for "amatører"? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det er en veldig grei måte å forklare det på, ja. Skal du droppe blits, må du enten ha med deg et stativ (eller et objektiv med VR) for å tillate lange lukkertider, men da er du også avhengig av vær og vind. Hvis du tenker på en flaggstang i vinden, så vil en lukkertid på 1 sekund føre til at selve stangen er skarp, men flagget vil bli diffust og rotete. Skumringsbilder krever en del av utstyret. Fastoptikk er vanligvis forbeholdt litt mer viderekomne fotografer, i og med at nybegynnere fokuserer mest på mye zoom og kameraet i auto-modus (som fører til at den innebygde blitsen popper opp til stadighet og visker ut alle skygger). Går du over til lyssterk fastoptikk, er du gjerne bevisst på hvilken brennvidde du bruker oftest, og hvordan blenderåpningen påvirker bildene. Det er en fin tråd her på forumet som forklarer "trekanten" med ISO, blenderåpning og lukkertid, og hvordan alle påvirker hverandre. Absolutt anbefalt lesning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Jeg vil påstå at 900 kr ekstra for etterfølgeren Nikon D3100 + stabilisert objektiv er et vel verd alternativ. http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d3100-m-18-55mm-vr/?source=jpno_prisguide Fastobjektiv, telezoom og sånt vil jeg si ikke er så viktig i starten. I starten er det viktig å få noe å starte med, bli kjent med kamera og funksjoner. Fordelen med slike systemkamera er at man kan kjøpe flere objektiver for å dekke flere bruksområder og spesialiteter etter hvert. Den nevnte 50 millimeteren er et sånt objektiv som er kjekt å kjøpe senere. Det samme er telezoom, vidvinkel, makro med mer, alt etter hvilken fotografisk sjanger man foretrekker og vil prøve ut. Endret 1. juni 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hvis du har tenkt og bruke kameraet som en hobby og lære deg litt angående dette vil du kunne få gode kamerakjøp på bruktmarkedet, hva med et Canon 550D ++ for 3900.- Du kan følge med litt i tråden angående bruktkupp. Lenke til kommentar
Brikka Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Anbefaler deg å gå for D3100 som har fått gode kritikker. KIT-objektivet 18-55 er et helt ok obkektiv. Endret 2. juni 2011 av Brikka Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Anbefaler deg å gå for D3100 som har fått gode kritikker. KIT-objektivet 18-55 er et helt ok obkektiv. Da har jeg gått for Nikon D3100 etter å ha lest litt tester. Takk for hjelpen folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå